ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس صوت | دانلود آهنگ جدید بهرام پاییز با نام مادر + متن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
سرخط خبرها

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۵۴۹۷
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد
عضو هیات موسس انجمن عکاسان در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی با بیان نکات مستند «نمک زمین»، روایت زندگی و آثار سپاستیائو سالگادو به تبیین نگاه ویژه در عکاسی پرداخت.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، ساعد نیکذات امروز جمعه (۲۶ مردادماه ۱۴۰۳) در این همایش که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، با اشاره به فیلم مستند "نمک زمین"، به تفاوت نگاه سالوادور سالگادو، عکاس مشهور برزیلی، با نگاه افراد عادی به هنر عکاسی پرداخت.

وی اظهار داشت: در فرد عام، احساس بر ادراک تاثیر می‌گذارد، در حالی که در هنرمند، ادراک بر احساس غلبه دارد.

نیکزاد در ادامه به دو نگاه متفاوت در فیلمبرداری این مستند اشاره کرد و ابراز داشت: پسر سالگادو، در این فیلم، به تصویر کشیدن،‌ پدرش پرداخته و به این نکته اشاره کرده که پدرش بیشتر به مردم جهان توجه داشته و کمتر به خانواده‌اش، اما سالگادو در عکس‌هایش، به اتمسفر و دغدغه‌های انسان پرداخته است. او حتی با وجود روبرو شدن با مرگ و میر‌های گسترده در آفریقا، از کار خود دست برنداشته است.

نیکزاد همچنین به چند نکته فنی در ساخت این فیلم اشاره کرد و اضافه کرد: در این فیلم، سعی شده تا از حالت مصاحبه‌های معمول خارج شده و به جای آن، به معرفی عکاسی پرداخته شود.

وی با تاکید بر اهمیت ضرباهنگ‌های تصویری در این فیلم، بیان کرد: برخلاف فیلم‌های کلاسیک با ضرباهنگ‌های سریع، در "نمک زمین"، هر تصویر به مدت ۹ تا ۱۰ ثانیه روی پرده می‌ماند تا مخاطب فرصت کافی برای درک عمق و معنای آن را داشته باشد. او این روش را به تماشای آثار هنری در یک گالری تشبیه کرد.

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

این عکاس و فیلمساز برجسته کشورمان تصریح کرد: سالگادو، پسرش جولیانو، و ویم وندرس، کارگردان فیلم، به عنوان راویان داستان عمل کرده‌اند.

وی به طور ضمنی به نقش مهم همسر سالگادو در زندگی و کار او اشاره کرده و او را حامی مهم سالگادو دانست.

 نیکزاد بر اهمیت نگاه عمیق به این فیلم تاکید کرد و گفت که پیام اصلی فیلم این است که ما باید به جای مصرف‌کننده بودن، به خلق چیز‌های جدید بپردازیم.

نیکزاد در توصیف برخی نکات مستند نمک زمین با نشان دادن عکسی از پشت صحنه فیلمبرداری، به اهمیت همکاری و هماهنگی تیم تولید اشاره کرد و بر فروتنی سالگادو در مقابل همکارانش تاکید نمود.

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

وی بیان کرد: انتخاب سالگادو به عنوان راوی اصلی فیلم، همراه با صدای آرام و مسلط همسرش، به ایجاد فضایی آرام و تأمل‌برانگیز در فیلم کمک کرده است.

در پایان، نیکزاد با اشاره به تجربه شخصی خود در پروژه‌های طولانی‌مدت، بر اهمیت پشتکار و ایمان به هدف تاکید کرد و بیان داشت که موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است.

گفتنی است، سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی، که به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد برگزار شد، فرصتی برای بررسی و تحلیل آثار هنرمندان بزرگ و همچنین بحث در مورد مفاهیم عمیق‌تر هنر عکاسی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->