زبان و ادبیات زنده است؛ نویسندگان باید خود را به‌روز نگه دارند انجمن موسیقی تئاتر به دنبال آثار نو + فراخوان حضور «باشو، غریبه کوچک» در پنجاهمین جشنواره فیلم تورنتو «محمد رسول‌الله»؛ فیلمی با مخاطب جهانی «فاتحه‌ای در کمین یک سکته»؛ رونمایی از کتاب جدید محمد دانشور در نگارخانه آسمان مشهد تتلو عفو‌ رهبری می‌گیرد؟ | ولادت پیامبر (ص) و‌ روز سرنوشت ساز برای آقای خواننده رقابت سریال‌سازان بزرگ در نمایش خانگی «اپرای عروسکی حافظ» با صدای علیرضا قربانی روی صحنه می‌رود ویدئو | درخواست جناب‌خان از رئیس‌جمهور | بیمارستان سوختگی چه شد؟ پژوهشگران برجسته در هیئت انتخاب سمینار تئاتر آیینی قرار گرفتند وقتی سریال‌ها در تلویزیون امن‌اند، اما در تلوبیون خطرناک! بهنام تشکر در نمایش «بار هستی» به روی صحنه می‌رود گزارشی از نمایشگاه شعر و نقاشی «و خون هنوز زنده است» در هنرخانه درخت | فریاد کلمات در تلفیق شعر و نقاشی آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم) درباره حسن عمید مؤلف پرفروش ترین لغت نامه فارسی | فرهنگِ ۱۵۰هزاردلاری زمان پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر آمیتاب باچان و شاهرخ خان در فیلم «دون» هم‌بازی شدند
سرخط خبرها

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۵۴۹۷
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد
عضو هیات موسس انجمن عکاسان در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی با بیان نکات مستند «نمک زمین»، روایت زندگی و آثار سپاستیائو سالگادو به تبیین نگاه ویژه در عکاسی پرداخت.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، ساعد نیکذات امروز جمعه (۲۶ مردادماه ۱۴۰۳) در این همایش که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، با اشاره به فیلم مستند "نمک زمین"، به تفاوت نگاه سالوادور سالگادو، عکاس مشهور برزیلی، با نگاه افراد عادی به هنر عکاسی پرداخت.

وی اظهار داشت: در فرد عام، احساس بر ادراک تاثیر می‌گذارد، در حالی که در هنرمند، ادراک بر احساس غلبه دارد.

نیکزاد در ادامه به دو نگاه متفاوت در فیلمبرداری این مستند اشاره کرد و ابراز داشت: پسر سالگادو، در این فیلم، به تصویر کشیدن،‌ پدرش پرداخته و به این نکته اشاره کرده که پدرش بیشتر به مردم جهان توجه داشته و کمتر به خانواده‌اش، اما سالگادو در عکس‌هایش، به اتمسفر و دغدغه‌های انسان پرداخته است. او حتی با وجود روبرو شدن با مرگ و میر‌های گسترده در آفریقا، از کار خود دست برنداشته است.

نیکزاد همچنین به چند نکته فنی در ساخت این فیلم اشاره کرد و اضافه کرد: در این فیلم، سعی شده تا از حالت مصاحبه‌های معمول خارج شده و به جای آن، به معرفی عکاسی پرداخته شود.

وی با تاکید بر اهمیت ضرباهنگ‌های تصویری در این فیلم، بیان کرد: برخلاف فیلم‌های کلاسیک با ضرباهنگ‌های سریع، در "نمک زمین"، هر تصویر به مدت ۹ تا ۱۰ ثانیه روی پرده می‌ماند تا مخاطب فرصت کافی برای درک عمق و معنای آن را داشته باشد. او این روش را به تماشای آثار هنری در یک گالری تشبیه کرد.

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

این عکاس و فیلمساز برجسته کشورمان تصریح کرد: سالگادو، پسرش جولیانو، و ویم وندرس، کارگردان فیلم، به عنوان راویان داستان عمل کرده‌اند.

وی به طور ضمنی به نقش مهم همسر سالگادو در زندگی و کار او اشاره کرده و او را حامی مهم سالگادو دانست.

 نیکزاد بر اهمیت نگاه عمیق به این فیلم تاکید کرد و گفت که پیام اصلی فیلم این است که ما باید به جای مصرف‌کننده بودن، به خلق چیز‌های جدید بپردازیم.

نیکزاد در توصیف برخی نکات مستند نمک زمین با نشان دادن عکسی از پشت صحنه فیلمبرداری، به اهمیت همکاری و هماهنگی تیم تولید اشاره کرد و بر فروتنی سالگادو در مقابل همکارانش تاکید نمود.

نگاهی متفاوت به هنر عکاسی در سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی در مشهد

وی بیان کرد: انتخاب سالگادو به عنوان راوی اصلی فیلم، همراه با صدای آرام و مسلط همسرش، به ایجاد فضایی آرام و تأمل‌برانگیز در فیلم کمک کرده است.

در پایان، نیکزاد با اشاره به تجربه شخصی خود در پروژه‌های طولانی‌مدت، بر اهمیت پشتکار و ایمان به هدف تاکید کرد و بیان داشت که موفقیت در هر کاری نیازمند تلاش و فداکاری است.

گفتنی است، سومین همایش بزرگ روز جهانی عکاسی، که به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد برگزار شد، فرصتی برای بررسی و تحلیل آثار هنرمندان بزرگ و همچنین بحث در مورد مفاهیم عمیق‌تر هنر عکاسی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->