صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک عکاس و جهانگرد مشهدی گفت: قصد من از بیان تجربیات سفرم این است که بگویم ما صرفاً با دست خالی به‌دنبال رؤیا‌های شخصی‌مان رفتیم؛ سفر ماجراجویانه به آسیا جهان‌بینی ما را عوض کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید سلطان‌آبادیان، مدرس هنر عکاسی است که در سفر ماجراجویانه خود همراه با گروهی از گردشگران، با دوچرخه، در طول مدت یک سال، از ۱۳ کشور آسیایی (کشور‌های ترکیه، سوریه، هند، بنگلادش، تایلند، مالزی، اندونزی، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان) دیدن کرده است. ثمره این سفر کتاب «خاطرات دوچرخه» و پادکست «چرخ و سفر» است که علاقه‌مندان به سفر‌های ماجراجویانه و هنر عکاسی می‌توانند از این محتوا‌ها استفاده کنند. نویسنده این کتاب همچنین دوره‌های مختلف کارگاه‌های عکاسی در سفر و انتقال تجربیاتش را برگزار می‌کند که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. کارگاه‌هایی که دومین دوره آن نیز روز شنبه، ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد. به همین مناسبت با او به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

برگزاری کارگاه‌های عکاسی در سفر با دوچرخه

حدود یک سال قبل انجمن سینما جوان و خانه عکس جهاد دانشگاهی به من پیشنهاد برگزاری نشست انتقال تجربه و کارگاه عکاسی در سفر را دادند، اما با توجه به اینکه من دائما در سفر بودم، این هماهنگی صورت نمی‌گرفت. تا اینکه در روز شنبه، ۲۷ مرداد، کارگاه عکاسی در سفر را در فرهنگ‌سرای جهاد دانشگاهی برگزار کردم. متأسفانه در این جلسه مباحث نیمه‌تمام ماند و قرار است در همین ماه، دو جلسه تکمیلی برگزار شود.

در این نشست، درباره سفر با دوچرخه و چالش‌ها و خاطرات آن به گفتگو پرداختیم. به هر حال هر سفری کوله‌باری از تجربه را برای مسافر به ارمغان می‌آورد. این سفر ماجراجویانه یک سال طول کشید که من با دوچرخه در نقش عکاس بودم. عکاسی در سفر بحث مستقلی از تجربه‌نگاری حساب می‌آید.

انتقال تجربه و ایجاد شوق و انگیزه در دیگران

در این خصوص، کتابی به نام «خاطرات دوچرخه» را نوشتم و چاپ کردم که در آن، از تجربیات و خاطراتم گفتم. سعی من این است که این تجربیات را انتقال دهم تا شاید شوق و انگیزه سفر را در دیگران ایجاد کنم.

برگزاری کارگاه‌های «عکاسی در سفر» برای باشگاه‌های ورزشی

به‌زودی این کارگاه‌ها برای باشگاه‌های دوچرخه‌سواری و کوه‌نوردی که مرتبط با سفر و دوچرخه هستند، برگزار می‌شود. به هر حال موهبتی است که نصیب من شده و تا جایی که می‌توانم درباره آن صحبت می‌کنم و تجربیاتم را به دیگران انتقال می‌دهم.

قصد من از بیان تجربیات سفرم این است که بگویم صرفاً با دست خالی به‌دنبال رؤیا‌های شخصی‌مان رفتیم؛ سفر ماجراجویانه به آسیا جهان‌بینی ما را عوض کرد. مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه باعث پایین‌آمدن سطح امید و انگیزه مردم می‌شود که انجام چنین‌تجربه‌هایی می‌توانند نجات‌دهنده باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.