صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

زخم با ماندگاری بیش از دو هفته باید بررسی شود 

  • کد خبر: ۲۴۶۲۳۹
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
رئیس گروه پیشگیری و مدیریت بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: میزان ابتلا به سالک در مناطق زیر پوشش این دانشگاه، در سال گذشته ۲۲ درصد نفر گزارش شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی، با اشاره به اینکه میزان ابتلا به سالک از سال ۸۸ که ۱۰۳ درصد هزار نفر بود روند کاهشی داشت تا جایی که آمار ابتلای این بیماری در سال ۹۹ به ۱۵ درصد هزار نفر رسیده بود، خاطر نشان کرد: بیشترین آمار افراد مبتلا به سالک در شهر مشهد، ساکنین مناطق حاشیه شهر هستند.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد میزان مبتلایان به سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نوع سالک خشک و شهری در شهر مشهد است، تصریح کرد: مناطق حاشیه شهر مشهد فاقد بهسازی لازم است از همین رو موارد ابتلا به بیماری در این مناطق افزایشی است، علاوه براین اتباع خارجی نیز بیشتر در این مناطق سکونت دارند که باعث انتقال بیماری می‌شوند. 

نهبندانی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در کنترل بیماری سالک در حاشیه شهر؛ اسکان نامناسب افراد حساس در مناطق بهسازی نشده است، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی مردم حاشیه شهر در منازل نیمه تمام اسکان می‌گیرند و همین موضوع زمینه گزش توسط پشه سالک را برای آنها فراهم می‌کند. 

رئیس گروه پیشگیری و مدیریت بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اقدامات کنترلی بیماری یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها است که خوشبختانه در اطراف حرم رضوی این موضوع با بهسازی معابر و ساختمان‌ها به خوبی مدیریت شد، عنوان کرد: خدمات درمانی این بیماری در کلیه مراکز بهداشتی درمان سالک شهرستان‌ها رایگان انجام می‌شود علاوه براین کارشناسان بهداشتی موظف به فالو آپ این بیماران هستند تا روند درمان به صورت کامل انجام شود. 

نهبندانی با اشاره به اینکه والدین مراقب باشند که در مناطق بهسازی نشده کودکان با لباس‌های استین کوتاه به خصوص هنگام غروب افتاب بازی نکنند، زیرا احتمال گزش در این ساعات بیش از سایر اوقات است، اظهار کرد: افرادی که در بالکن یا بهار خواب می‌خوابند باید حتما از پشه بند استفاده کنند، زیرا سالک بیماری بومی است و تنها امکان کنترل آن وجود دارد و حذف آن امکان پذیر نیست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.