صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همچنان پشه‌ها در کمین افراد هستند و کارشناسان روش‌هایی را برای درمان و بهبود جای نیش پشه ارائه می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، کارشناسان در مورد چگونگی جلوگیری از نیش پشه اظهار کردند: اولا، اگر قصد دارید بیرون از منزل بروید، بدانید که پشه‌ها هنگام سحر و غروب بسیار فراوان هستند، بنابراین در این زمان‌ها از کار در حیاط یا بیرون از منزل اجتناب کنید. اگر قصد بیرون رفتن دارید، لباس‌های گشاد از جنس پارچه‌های سبک و آستین‌های بلند و شلوار بپوشید. پوشیدن لباس‌های روشن، ادکلن زدن یا عطر پشه‌ها را به سمت شما جذب می‌کند.

اگر تمام این تلاش‌های پیشگیری با شکست مواجه شد و پشه شما را نیش زد، استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ برای کاهش تورم و خارش توصیه می‌شود، همچنین می‌توانید لوسیون یا کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه یا آنتی‌هیستامین را امتحان کنید. البته اگر واکنش جدی به نیش پشه نشان می‌دهید به یک مرکز مراقبت فوری یا اورژانس مراجعه کنید.

پشه‌ها کدام گروه خونی را دوست دارند؟

محققان آزمایشی را انجام دادند که در آن پشه‌ها قادر بودند از گروه‌های خونی A، B، AB و O تغذیه کنند. پشه‌ها تغذیه‌کننده نوع O را بیش از سایرین انتخاب کردند. البته این تحقیق از یافته‌های تحقیق کلیدی دیگر در سال ۲۰۰۴ پشتیبانی کرد و نشان داد پشه‌ها به افراد دارای گروه خونی O بسیار بیشتر از گروه‌های خونی دیگر نزدیک می‌شوند.

پشه‌ها کدام گروه خونی را دوست ندارند؟

در حالی که به نظر می‌رسد پشه‌ها جذب گروه‌های خونی خاصی می‌شوند، هیچ گروهی وجود ندارد که پشه‌ها کاملا از آن متنفر باشند یا از آن اجتناب کنند. با این حال، نتایج نشان می‌دهند که پشه‌ها معمولا کمتر جذب افراد گروه خونی A می‌شوند، به‌ویژه زمانی که می‌توانند افراد گروه O را انتخاب کنند. با این حال، قبل از اینکه افراد گروه خونی A با خیال راحت بیرون بروند و احساس کنند از حشرات در امان هستند، مهم است که توجه داشته باشند که گروه خونی، فقط یکی از موارد در جذابیت پشه است.

چه چیز دیگری برای پشه‌ها جذاب است؟

وقتی نوبت به یافتن یک وعده غذایی می‌رسد، پشه‌ها در واقع عوامل متعددی از ژن‌های شما گرفته تا رنگ لباس شما را در نظر می‌گیرند.

بوی بدن و عرق

پشه‌ها به بوی بدن انسان، به ویژه ترکیباتی مانند اسید لاکتیک، آمونیاک و اسید اوریک که در عرق وجود دارند، بسیار حساس هستند. این بو‌ها به‌عنوان نشانه‌های شیمیایی عمل می‌کنند و به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی، بهداشت، شرایط سلامت و ژنتیک فرد قرار می‌گیرند.

نفس

پشه‌ها جذب دی اکسید کربنی (CO ۲) می‌شوند که انسان هنگام تنفس بازدم می‌کند و می‌تواند آن را از فاصله قابل توجهی تشخیص دهد. این مورد به آنها کمک می‌کند تا میزبان‌های انسانی را شناسایی کنند که برای آنها عالی هستند. بدانید که هر چه بیشتر نفس بکشیم، دی اکسید کربن بیشتری را به بیرون انتقال می‌دهیم.

محققان رفتار یک گونه پشه معمولی گرسنه را مورد مطالعه قرار دادند. محققان با دانستن اینکه پشه‌ها جذب دی‌اکسید کربنی می‌شوند که انسان بازدم می‌کند، علاقه پشه‌ها را به رنگ‌های خاص را نیز بررسی کردند.

به نظر می‌رسد پشه‌ها با کمک بو، آنچه در نزدیکی آنها است، مانند میزبانی که نیش می‌زند، تشخیص می‌دهند. هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را از نفس ما استشمام می‌کنند، آن رایحه چشم پشه‌ها را تحریک می‌کند تا رنگ‌های خاص و سایر الگو‌های بصری را که با میزبان بالقوه مرتبط است را اسکن کنند و به سمت آنها سر بزنند.

گرمای بدن

پشه‌ها دارای اندام‌های حساس به گرما به نام گیرنده‌های حرارتی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تغییرات دما را تشخیص دهند. آنها جذب منابع گرما مانند گرمای ساطع شده توسط انسان و سایر حیوانات می‌شوند، همچنین به قسمت‌هایی از بدن که در آن گرما ساطع می‌شود، مانند سر، گردن و اندام‌ها کشیده می‌شوند. این نواحی اغلب دمای سطح بالاتری دارند و آنها را به اهداف اصلی نیش پشه تبدیل می‌کند.

رنگ لباس

پشه‌ها نیز جذب رنگ‌های خاصی ازجمله رنگ‌های تیره مانند مشکی و آبی سرمه‌ای می‌شوند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، رنگ‌هایی که پشه‌ها به سمت آن می‌روند قرمز، نارنجی، فیروزه‌ای و مشکی هستند و رنگ‌هایی که پشه‌ها تمایل دارند نادیده بگیرند سبز، بنفش، آبی و سفید هستند.

به گفته محققان، در حالی که پوشیدن لباس با رنگ‌هایی که پشه‌ها جذب آن نمی‌شوند ممکن است به شما کمک کند از رادار آنان دور بمانید، اما انسان‌ها با یک مشکل مهم روبرو هستند؛ به گفته محققان، پوست انسان، صرف‌نظر از رنگدانه کلی، تمایل دارد ظاهر قرمز/نارنجی قوی را به پشه ساطع کند و تا حدی به همین دلیل است که آنها به سمت ما کشیده می‌شوند.

بنابراین، اگر تابستان امسال زمانی را در خارج از منزل سپری می‌کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که پوست در معرض دید را بپوشانید، مخصوصا با لباس‌های سبز، بنفش، آبی یا سفید در محیط باز حضور یابید.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.