صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علائم بالینی بیماری التهاب یا گاستریت معده چیست؟

  • کد خبر: ۲۴۶۵۲۹
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
عضو هیئت علمی گروه ویروس‌شناسی و میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند منجر به التهاب و گاستریت معده شده و علائم بالینی همچون سوزش سر دل، احساس پری و درد شدید معده را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر هادی فارسیانی با بیان اینکه در ایران حدود ۸۰ درصدمردم و به طور کلی ۵۰ درصد مردم جهان دچار عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده خود هستند افزود: عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، در ۸۰ درصد موارد بدون علامت می‌باشد. با این حال در ۲۰ درصد افراد عفونت یافته التهاب معده یا گاستریت مشاهده می‌شود. در افراد علامت دار، در صورت عدم درمان گاستریت معده ناشی از عفونت، احتمال ابتلای فرد به عوارض شدیدتر نظیر زخم معده و سرطان معده وحود دارد.

وی ادامه داد: کسانی که با سویه‌های به شدت بیماریزای باکتری آلوده شده اند و نیز افرادی که رژیم غذایی پرادویه یا فست فود و نوشیدنی‌های گازدار دارند، علائم بالینی بیشتری نسبت به سایر افرادی که این مواد غذایی را کم یا اصلا مصرف نمی‌کنند، نشان می‌دهند. همچنین، در برخی افراد سیستم ایمنی بدن به عفونت با هلیکوباکتر پیلوری پاسخی نمی‌دهد و تعادلی بین باکتری و سیستم ایمنی برقرار میگردد. در اینگونه افراد عفونت با این باکتری بدون علامت خواهد بود. اما برخی در افراد سیستم ایمنی آنها، واکنش شدیدی به عفونت باکتری در معده نشان می‌دهد و نتیجه این واکنش شدید، بروز التهاب مزمن در بیمار خواهد بود.

وی با بیان اینکه، عدم درمان گاستریت یا التهاب معده، در مواردی بعد از مدتی با زخم‌های گوارشی مثل زخم اثنی عشر، زخم معده و در موارد شدیدتر سرطان معده همراه است، توصیه کرد: کسانی که علائم بالینی گاستریت یا التهاب معده دارند، به متخصص گوارش مراجعه کنند، تا بعد از انجام تست‌های تشخیصی و اقدامات درمانی به موقع، از بروز عوارض جدی پیشگیری شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.