صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با وجود سهم زیاد تجهیزات فرسوده در مصرف برق، در ۸ ماه گذشته امکان واردات ماشین‌آلات وجود نداشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایران و از جمله خراسان رضوی گرفتار ناترازی برق شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قطع چندباره برق صنعت در طول هفته سبب آسیب به دستگاه‌های واحد‌های تولیدی شده است. به گفته صنعتگران، نوسان ولتاژ خارج از جدول اعلامی قطع برق به صنایع، آسیب به دستگاه‌های صنعتی را به دنبال داشته است.

به گفته فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صمت خراسان رضوی، زیان صنعت استان از قطعی برق روزانه هزارمیلیارد تومان است. اهمیت مسئله تأمین برق برای واحد‌های صنعتی سبب شد تا این مسئله در دستورکار نشست ماهانه انجمن‌های صنایع همگن خراسان رضوی قرار بگیرد. در این جلسه بر ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدنظرپذیر به‌منظور جبران کمبود برق واحد‌های صنعتی تأکید شد. 

سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدنظرپذیر 

رئیس خانه صمت خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی نمی‌توانند منتظر زمان برطرف‌کردن ناترازی برق از سوی دولت باشند، گفت: در صورت سرمایه‌گذاری بخش دولتی در حوزه انرژی نتیجه‌بخش بودن آن پنج تا هفت سال زمان می‌برد. این در حالی است که بخش صنعت می‌تواند با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدنظرپذیر تا حدودی مشکلات کمبود برق خود را برطرف کند. 

ابراهیمی افزود: هر واحد صنعتی با احتساب سوله ۱۵۰۰ متری می‌تواند ۱۰۰ کیلو وات برق خورشیدی تولید کند. هزینه تمام شده این کار حدود ۲.۵ میلیارد تومان است. طبق بررسی‌ها بخش درخور توجهی از صنایع استان می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۲ تا ۵ میلیارد تومانی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو وات برق تولید کرده و مشکل ناترازی انرژی خودشان را برطرف کنند. 

مصائب برق صنعت

با این حال رئیس انجمن همگن صنایع نساجی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت برای تولید برق در این جلسه گفت: دولت اجازه واردات ژنراتور برق با ارز دولتی را نمی‌دهد و همین مسئله هزینه واحد‌های تولیدی را افزایش داده است. 
غلامعلی رخصت افزود: هشت ماه می‌شود که دولت اجازه واردات ماشین‌آلات صنعتی را نمی‌دهد، این در حالی است که صنایع نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات خود را دارند.

تولید با ماشین‌آلات فرسوده یکی از عوامل افزایش میزان مصرف برق در واحد‌های صنعتی است. در واقع بخشی از تجهیزات صنعتی کشور به‌روز نشده و همچنان از فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کنند؛ همین امر سبب شده است که این صنعت، برق بیشتری را برای تولید محصولات استفاده کند. اگر می‌خواهیم مصرف برق در واحد‌های صنعتی بهتر مدیریت شود باید اجازه واردات ماشین‌آلات را به واحد‌های تولیدی بدهیم. 

مشکلات اداری بر سر راه برق تجدیدنظرپذیر 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه بعضا برخی مشکلات اداری به مانعی برای تولید برق تجدیدنظرپذیر تبدیل شده‌اند، گفت: بعضا دیده می‌شود که یک واحد تولید اقدام به احداث نیروگاه برق خورشیدی می‌کند، اما در زمان اتمام این واحد‌ها را درگیر فرایند‌های اداری پیچیده‌ای برای متصل‌شدن به شبکه برق می‌کنند.

محمدعلی چمنیان افزود: به‌عنوان مثال یک واحد ۱۰۰ کیلو وات برق خورشیدی تولید کرده است، اما چون مقداری این مسئله افت در شبکه دارد، تجهیزات تولید ۱۰۵ کیلو وات را در واحد تولیدی خود مستقر کرده است. در اتمام کار به او ایراد گرفته‌اند که باید همان ۱۰۰ کیلو وات مستقر می‌شده است. 

ایجاد شرکت سهامی عام تولید برق خورشیدی

امین‌التجار از فعالان صنعتی خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه هزینه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق خورشیدی برای واحد‌های صنعتی بالاست، گفت: پیشنهاد می‌کنم که به‌منظور تأمین سرمایه لازم شرکت سهامی عامی متشکل از واحد‌های صنعتی استان تشکیل شود تا سرمایه لازم برای تولید برق خورشیدی مورد نیاز صنایع فراهم شود. 

شناسایی یازده نقطه در شهرک‌های صنعتی برای تولید برق خورشیدی 

معاون صنایع سازمان صمت خراسان رضوی هم در این جلسه با بیان اینکه شرکت‌های چینی در حوزه تولید انرژی خورشیدی در منطقه ورود کرده‌اند، گفت: با توجه به فناوری‌های خوبی که چین در حوزه انرژی خورشیدی دارد، می‌توانیم با همکاری با این کشور بستر‌های لازم برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان را فراهم کنیم. 

ناصر بهزاد افزود: یازده نقطه در شهرک‌های صنعتی برای تولید برق تجدیدنظرپذیر مشخص شده است تا برای سرمایه‌گذاری در اختیار متقاضیان قرار داده شود. 
به منظور پیگیری تأمین زمین‌های لازم برای تولید برق تجدیدنظرپذیر در شهرک‌های صنعتی با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تماس گرفتیم.

جعفر فرشچی در گفتگو با شهرآرا گفت: به منظور تأمین برق صنایع در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تاکنون یازده نقطه برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و استقرار سرمایه‌گذاران در این حوزه جانمایی شده است. 
فرشچی طوسی ادامه داد: این یازده نقطه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خادم‌الرضا (ع)، بینالود، مه‌ولات، بردسکن، بجستان، قوچان۲، عطار، داورزن، باخرز، کاخک و نصرآباد جانمایی شده‌اند.

صنایع بیش از این توان قطع انرژی را ندارند

همچنین دبیرکل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: تأکید بخش خصوصی بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در اصناف و بخش خانگی، در کنار مدیریت مصرف انرژی در بخش صنعت است.

علی کبیر از برگزاری نشستی پیرو مشکل قطعی برق صنایع استان در دفتر معاونت اقتصادی استاندار سخن گفت و بیان کرد: با توجه به ناترازی انرژی در کشور، در سال‌های اخیر با قطع برق صنایع در فصل تابستان روبه‌رو بوده‌ایم؛ این مسئله امسال نیز تکرار و توافق شد به منظور مدیریت مصرف انرژی، برق صنایع دو روز در هفته قطع شود؛ اما این مسئله در چند روز اخیر تشدید شده بود و متأسفانه باوجود توافق دو روز قطعی در هفته، گاهی بدون برنامه و اطلاع‌رسانی به صنایع، برق شهرک‌های صنعتی به عناوین مختلف قطع می‌شد. 

وی افزود: در پِی این اتفاق، ظرف دو تا سه روز اخیر موضوع به طور جدی از سوی تشکل‌های بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق بازرگانی مشهد پیگیری شد و ششم شهریورماه در نشستی با معاون اقتصادی استاندار، مسائل قطعی برق صنایع با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، خانه صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان شرکت‌های عمران شهرک‌های صنعتی طرح شد. در این نشست به توافق گذشته درباره قطع برق صنایع اشاره و تأکید بر این شد که صنایع بیش از این توان قطع انرژی را ندارند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.