صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: درحوزه‌های مختلف مدیریت شهری دست به دست هم دادیم و شرایط را به گونه‌ای مهیا نمودیم که بتوانیم بهترین خدمات را به زائران امام رضا(ع) ارائه دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی ناصحی در صد و بیست و چهارمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و دهه آخر صفر اظهار کرد: برای ایام اربعین همکاران ما در شهرداری مشهد بنا بر تفاهم نامه بین دولت جمهوری اسلامی با کشور عراق تکلیفی که بر دوش داشتند در غالب کاروان هزار نفره به خوبی به ارائه خدمت پرداختند.

وی افزود: امسال با تلاشی که انجام شد سطح ارائه خدمات بسیار بالا بوده و همکاران پاکبان ما توانستند خاک پای زائران را جمع کنند و شرایط برای زیارت را فراهم کنند و این کار بسیار ذی قیمت و ارزشمند است. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این موضوع که مراسمات و پذیرایی مردمان عزیز شهر مشهد از زائران پیاده رسم همه ساله است، گفت: درحوزه‌های مختلف مدیریت شهری دست به دست هم دادیم و شرایط را به گونه‌ای مهیا نمودیم که بتوانیم بهترین خدمات را ارائه دهیم؛ گزارش پیش بینی‌ها به مرور در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

ناصحی ادامه داد: آماده سازی اسکان‌های اضطراری، فعالیت‌های فرهنگی و برپایی موکب‌ها، تامین آب برای برخی از موکب‌ها و تهیه زیر ساخت‌ها و فضا‌های مورد نیاز آماده شده است تا بتوانند به مردم و زائران پیاده خدمات ارائه دهند. نقطه عزیمت این است که بعد از عملیات سنگین در دهه اربعین بلافاصله باید از زائران پیاده که به مشهد مشرف می‌شوند، پذیرایی کنیم، امیدواریم بتوانیم سفر سالم و امنی برای آنها ایجاد کنیم.

وی گفت: امروز ٨ شهریور ماه یاد‌آور ترور شهید رجایی و باهنر است، جمهوری اسلامی در طول ارائه خدمت خود همواره درمعرض تروریسم کور بوده است و در سطوح مختلف ١٧ هزار نفر از بهترین مردم کشور قربانی کج رفتاری عده‌ای شرور شدند و با حمایت کشور‌های استکباری برای سقوط جمهوری اسلامی تلاش کردند. 

وی تاکید کرد: تروریسم کور یکی از ابزار‌هایی است که کشور ما از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح با آن دست و پنجه نرم کرده است. امروز یاد آور تلاش دولت مردانی هستیم که جان خود در دست گذاشتند تا آرمان روح الله کریم خمینی بزرگ امزوز به ثمر بنشیند.

ناصحی ادامه داد: امیدوارم دستگاه‌های بین المللی به تکلیف خود عمل کنند و در مقابل این تروریسم کور بایستند تا امنیت برقرار شود. امروز شاهد تروریست کور اشغالگر فلسطین، کودکان و زنان غره و زنان و کودکان لبنانی هستیم. زنان لبنانی همواره قربانی صهیونیست خشن و خبیث شدند و بر ماست یاد و خاطر آنها را گرامی بداریم. همچنین امروز شاهد ترور شهید هنیه در کشوری بودیم که میزبانی او را می‌کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: امروز مقاومت و ایستادگی در جبهه مقاومت در بالاترین سطح خود قرار گرفته و است و امید داریم پاسخ دندان شکن و به موقع و با تدبیری به صهیونیست‌ها خواهند داد.

وی ادامه داد: روز کارمند را به همکاران در دستگاه‌های دولتی همکاران شهرداری مشهد و همکاران شورا و همکارانی که برای پیش برد اهداف بهترین سال‌های عمر خود در حال خدمت رسانی هستند، تبریک می‌گویم و همچنین روز دارو ساز را به عزیزانی که در این مسیر خدمات می‌کنند تبریک عرض می‌کنم.

منصوریان: حق تولیت آستان قدس رضوی در مشهد به درستی ادا نشده است

حجت الاسلام حسن منصوریان، در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی اظهار کرد: در چند روز گذشته بزرگترین حماسه در راه عشق به امام حسین (ع) بازهم رقم خورد و این شور هرسال پررنگ‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. خوشبختانه مدیریت شهری مشهد در اربعین حسینی بازهم نقش پر رنگی داشت و می‌بایست از حماسه‌آفرینی همه پاکبانان، رانندگان اتوبوس و راهنمایان زائر و مدیران و ... که در ایام اربعین حسینی در نجف اشرف به خدمت رسانی زائران پیاده مشغول بودند، کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم، البته که حمایت‌های شورای اسلامی شهر در بحث اجرای برنامه‌های اربعین نیز شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به این موضوع که اکنون هم برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر در مشهد آماده می‌شویم، افزود: بعد از این ماموریت بزرگ در کشور عراق، حالا باید در مشهد وظیفه مشابه، اما در دامنه‌ای وسیع‌تر را به سرانجام برسانیم. امیدواریم که در این روز‌ها میزبان خوبی باشیم و امام‌رضا (ع) از این خدمات راضی باشند. همچنین همکاران سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری هم در این ایام تلاش می‌کنند که حس خوب ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: باید توجه داشت که این عزیزان در شرایط دشواری مشغول فعالیت هستند و هیچوقت تاکنون سازمان چنین عددی را به پیمانکاران بدهکار نبوده است. بدهکاری سازمان فرهنگی یعنی شرمندگی در برابر هنرمند، در برابر مسجد و هیات امناء مسجد، در برابر تشکل‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد و شرمنده شدن برای مجری یک برنامه و قاری.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که اگر فعالیت‌ها با وجود این بدهی‌ها همچنان درحال اجراست، به اعتبار مدیران سازمان بوده و پیمانکاران امیدی به دریافت مطالبات خود ندارند، گفت: اگر این افرادی که به آنها اشاره کردیم، از ما ناراضی باشند، حال خیلی‌ها در این شهر بد می‌شود چراکه این عزیزان، بدنه اجتماعی دارند و محل رجوع مردم هستند.

منصوریان با بیان اینکه پرداخت این مطالبات که با حدود ۳۰ میلیارد تومان بخش زیادی از آن حل و فصل می‌شود، باید در اولویت قرار گیرد، گفت: اگر این ۳۰ میلیارد تومان را پرداخت نکنیم، به اندازه چندصد میلیارد تومان برای مدیریت شهری بدنامی ایجاد می‌شود و سرمایه اجتماعی با محوریت کنشگران، هنرمندان و مفاخر شهر را از دست می‌دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه نطق خود، افزود: وظیفه دارم از یکی از دستگاه‌هایی که همواره در کنار مدیریت شهری بوده است و ما را تنها نگذاشته است صحبت کنم. دستگاه آستان قدس رضوی که در راس آن به عنوان تولیت، عالمی مجاهد قرار گرفته است که برای مردم این شهر تلاش‌های زیادی دارد، اما کمتر از او و خدماتش صحبت می‌شود.

وی ادامه داد: در شهر مشهدالرضا (ع) همه میهمان هستیم و موقتی در زمین امام‌رضا (ع) سکونت داریم. اراضی این شهر همگی وقف امام‌رضا (ع) است و در زمین خانه امام مهربانی‌ها، به عاریه زندگی می‌کنیم. آستان قدس برای ما تقدس دارد و تولیت آستان قدس نیز از عزیزانی است که حق‌شان در این شهر ادا نشده و پیرامون شخصیت ایشان گفتگویی نشده است.

منصوریان تاکید کرد: آیت‌الله مروی، مجتهدی مسلم بوده که خلوص و گره‌گشایی ایشان از مسائل شهری همچون پادگان ارتش و بازگشایی بلوار بصیرت و اراضی خدربیک و ایستگاه استقبال از زائر طرق و ... را باید به زبان بیاوریم؛ گره‌هایی که با دستور شخصی ایشان پس از سال‌ها باز شد کار‌های بزرگی بوده است که در تاریخ ثبت خواهد شد. تولیت آستان قدس رضوی با نگاهی دلسوزانه و با خلوص نیت همواره به دنبال گره گشایی مسائل و مشکلات شهری بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: آیت‌الله مروی خدمات زیادی را در مشهد انجام داده اند، اما آن قدر این شخصیت برجسته، بی ادعا هستند و مناعت طبع دارند که دوست ندارند درمورد شخص خودشان صحبتی شود. اما در گفتگو‌ها و مراوده‌ها باید پیوسته از شخصیت ایشان صیانت کنیم و قدردان نگاه جذب حداکثری ایشان هستیم.

برای تسویه مطالبات پیمانکاران باید ورود جدی‌تری داشته باشیم

هاشم دائمی نیز در غالب تذکری به شهردار مشهد اظهار کرد: از عزیزانی که در ماه صفر در بحث زائران اربعین در کربلا تلاش کردند به ویژه پاکبانان، همکاران در سازمان پسماند و حمل و نقل تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی با اشاره به مطالبات پیمانکاران گفت: اگر ما نزدیک به ٣٠ میلیارد تومان پرداخت کنیم ١۵٠٠ پیمانکار تسویه می‌شوند. اگر ۶٢ میلیارد تومان پرداخت کنیم ٢۵٠٠ نفر پیمانکار زیر ١٠٠ میلیون پرداخت می‌شود. ما ١۵٠٠ پیمانکار زیر ۵٠ میلیون تومان داریم.

این عضو شورای اسلامی با انتقاد از سبک مدیریت مالی در شهرداری، ادامه داد: شما نمیتوانید ١۵٠٠ نفر طلبکار زیر ۵٠ میلیون تومان را تسویه حساب کنید آنهم با پرداخت ٣٠ میلیارد تومان پول که به میزان مبلغ یک واحد آپارتمان در شهر مشهد است. این سبک مدیریت مالی در شهرداری اشتباه است.

دائمی تاکید کرد: ما پیمانکاری داریم که به دلیل طلبی که از ما دارد همسرش او را ترک کرده است، مسائل اولیه و ابتدایی زندگی او با مشکل مواجه شده است این اوضاع درست نیست. تذکرات پشت سر هم و تکرار کار شهرداری به سبک خودش نیاز به پیگیری بیشتری دارد.
برای تسویه مطالبات پیمانکاران باید ورود جدی تری داشته باشیم.

نامگذاری معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر 

براساس این لایحه در منطقه ١، معبر فرعی صنوبر ۱ واقع در شهید رامندی ۱۸ خیابان صاحب الزمان (عج) با حفظ شماره به نام " شهید غلامحسن احمدی، در منطقه ٣
معبر فرعی شهید مزینانی ۱۵/۲ واقع در طبرسی شمالی ۳۰ با حفظ شماره به نام شهید محمدرضا خیاطان، منطقه ۴ معبر فرعی طبرسی شمالی ۶۹ واقع در بلوار طبرسی شمالی با حفظ، شماره به نام " شهید مراد معارف وند، منطقه ۵ معبر فرعی شهید شفیعی ۳۶۱۰ واقع در خیابان شهید شفیعی محله گلشهر با حفظ، شماره به نام " شهید مدافع حرم مجتبی عبداللهی" در منطقه ٨ معبر فرعی امیر کبیر ۱۴ واقع در خیابان امیرکبیر با حفظ، شماره به نام " شهید غلامرضا عمرانی و منطقه ١١ معبر فرعی معلم ۲۸ واقع در بلوار معلم با حفظ، شماره به نام " شهیدان حسین و محمود قائنی " نامگذاری شود.

مصوبات

در ادامه این جلسه اعمال محدوده ماده ٩ قانون نحوخرید و تملک اراضی و املاک برای ام‌ای برنامه‌های عمومی و عمرانی و نظامی دولت به تصویب رسید.

براساس این لایحه به شهردار مشهد مقدس به عنوان بالاترین مقام اجرایی اجازه داده می‌شود با عنایت به فوریت طرح بازگشایی معبر متصل کننده خیام شمالی ۷۲ و سی و پنج متری نوید و به منظور جلوگیری از تاخیر و توقف در اجرای طرح پادشده نسبت به تملیک قسمتی از پلاک ثبتی ۲۱۷ فرعی از ۱۵۵ اصلی بخش ۱۰ مشهد با کد‌های نوسازی -۱-۵-۲۷۸-۱۶-۲ و ۴-۵-۲۷۸-۱-۲ واقع در خیام شمالی ۷۲ و طرح چی ۱۱ به مساحت ۷۳۳٫۲ متر مربع میزان ۵۴۵،۷ متر مربع در مسیر طرح و میزان ۱۸۷٫۸ متر مربع باقیمانده و غیر قابل پاسخگویی از طریق اجرای ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی عمرانی و نظامی، دولت برابر نقشه پیوست مهر شده توسط شورای اسلامی شهر اقدام نماید.

در این جلسه دو فوریت آن تصویب نشد و قرار شد به صورت یک فوریتی بررسی شود.

همچنین در این جلسه طرح مساعدت مالی به انجمن ام اس خراسان رضوی تصویب شد و بنابراین طرح، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود با عنایت به درخواست شماره ۱۴۰۳/۳۵۶ مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ انجمن ام اس خراسان رضوی و در راستای حمایت از بیماران ام اس شهر مشهد و امر معاش و تأمین مخارج زندگی خانواده ایشان به مبلغ سی میلیارد ریال با رعایت شیوه نامه کمک‌های بلاعوض شهرداری ابلاغی ۱۳۹۹ وزارت کشور و از محل اعتبارات مربوطه در ردیف‌های بودجه سال ۱۳۰۳ به انجمن مذکور کمک نماید و قرار است که این طرح به صورت یک فوریتی مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه نظریه کمیسیون مشترک در خصوص لایحه تمدید اساسنامه سازمان فرهنگی و اجتماعی به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت اساسنامه این سازمان به مدت پنج سال تمدید شد.

در ادامه این جلسه لایحه پرداخت یارانه سود تسهیلات نوسازی تاکسی‌های مشهد تصویب شد. براساس این لایحه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود به منظور ترغیب تاکسیرانان برای مشارکت در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به نوسازی ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده ناوگان تاکسیرانی شهر مشهد اقدام کند.

تبصره -۱ شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به فراهم آوردن شرایط لازم برای اخذ تسهیلات بانکی با سود مصوب بانک ٣٠٠ میلیون تومان به ازای هر دستگاه تاکسی فرسوده با تعهد بازپرداخت اصل و سود آن ۴ درصد توسط مالک تاکسی فرسوده اقدام کند.

تبصره ٢ شهرداری مشهد مقدس مکلف است آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را تا پایان طرح در بودجه سنواتی خود پیش بینی تاکسی فرسوده اقدام نماید. 

تبصره -۳- تسهیلات این مصوبه مشمول ناوگان تاکسی فرسوده‌ای که از سایر تسهیلات نوسازی و جایگزینی ناوگان استفاده نموده اند، نمی‌شود.

در این جلسه لایحه نرخ بهای کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ١٤٠٤ مورد بررسی قرار گرفتو بهای خدمات حمل و نقل دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴٠٣ به صورت ماهیانه و به ازای هر نفر تصویب شد.

تبصره ۱ - نرخ بهای خدمات حمل و نقل دانش اموزان مدارس استثنائی با اعمال ضریب ۱،۳ به ماخذ بهای خدمات راننده محاسبه خواهد گردید.

تبصره ٢- گواهی صلاحیت پیمانکاران و رانندگان مدارس استثنایی مشهد به صورت رایگان صادر میشود.

تبصره ٣- شهرداری مشهد مقدس مکلف است به منظور فراهم نمودن زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان مدارس استثنایی نسبت به تامین و پرداخت هزینه‌های حمل و نقل این دسته از دانش آموزان به نحوی که ۵ درصد هزینه بعهده والدین دانش آموزان مدارس استثنایی و الباقی در تعهد شهرداری مشهد مقدس با پیگیری و اخذ شناسه یکتا توسط اداره کل آموزش و پرورش و وصول مطالبات خود از دولت اقدام نماید.

تبصره ۴- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می. شود به منظور تامین کسری ناوگان مورد نیاز برای ارائه سرویس حمل و نقل دانش آموزان نسبت به صدور گواهی صلاحیت برای والدین دانش آموزان متقاضی با رعایت ضوابط و مقررات و انجام سرویس اشتراکی با شرایط معافیت از پرداخت هزینه صدور گواهی صلاحیت گشت و نظارت مدیریتی و بالاسری اقدام نماید.

تبصره ۵-شهرداری مشهد مقدس مکلف است هزینه‌های اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه ۱۴۰۳ لحاظ نماید.

حسین حسامی در خصوص این لایحه گفت: امسال به دستور دولت اجرای سرویس مدارس نظارت و تعیین نرخ به شهرداری‌ها واگذار شد. 

فاطمه سلیمی گفت: افزایش ۴٩ درصدی بر چه اساس بوده و چرا اینقدر افزایش داشتیم؟

حسین حسامی در پاسخ به سوال این عضو شورا گفت: با توجه به هزینه‌های که رانندگان سرویس دارند صرف ندارد که به عنوان راننده سرویس باشند. اگر هزینه راننده سرویس و بهای تمام شده قرار باشد در لایحه دیده شود باید ۶۵ درصد هزینه سرویس افزایش داشته باشد.

وی تاکید کرد: نباید از جیب راننده سرویس به مردم تسهیلات بدهیم. افزایش کمتر از ۴٩ درصد برای سرویس مدارس توجهی ندارد.

 
 
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.