صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استاد حوزه علمیه گفت: زن تراز اسلام باید جایگاه زن بودن خود را حفظ کند، زن گوهری است در عالم که باید عفت و عصمتش محفوظ بماند.

به گزارش شهرآرانیوز،تحصیل علم فی نفسه ارزش نیست، علم زمانی ارزش است که کسب علم رنگ و بو و هدف الهی قرار بگیرد و هدف آن کسب رضای خداوند متعال شود و از این طریق است که علم می‌تواند مورد شرف انسان باشد، مسئولیت عالم بیشتر است و به تبع آن، تأثیرگذاری او در جامعه بیشتر است، طلاب علوم دینی یکی ازهمان  افرادی هستند که به عنوان عالم در جامعه حضور دارند و کسب علوم دینی کرده اند و باید در فرهنگ سازی جامعه از حضور آنها بهره جست.

به همین مناسبت، امروز با یکی از بانوان طلبه مشهدی گفتگو میکنیم که توانسته است علاوه بر حفظ نقش مادری و همسری، در جامعه خود برای بانوان تاثیر گذار باشند.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه سالی تصمیم گرفتید وارد حوزه شوید؟

صدیقه موسوی دوغ آبادی هستم از سال ۶۴ وارد حوزه علمیه مکتب نرجس سلام الله علیها شدم.

در چه زمینه‌هایی تاکنون فعالیت کرده اید؟

زمانی که وارد حوزه شدم حوزه‌ها به صورت امروزی دارای مدرک و مدارج علمی آنچنانی نبودند در حقیقت به صورت آزاد باید درس میخاندیم ولی مدرکی نداشتیم و تا بعد که حوزه‌ها نظام‌مند شد امتحان دادم و مدرک را کسب کردیم الان سطح ۳ حوزه و معادل کارشناسی  ارشد هستم.

تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه شهید مطهری داشتم و در حرم مطهر امام رضا علیه السلام در حوزه پاسخگویی به سوالات شرعی همکاری داشتم درسازمان حج و زیارت معینه حج بودم.

پژوهش  و تدریس در مباحث اخلاق، مهدویت و مباحث فقهی، تالیف درسنامه احکام بانوان در بحث‌های تبلیغی باحضور در منازل، حسینیه‌ها، مساجد درمسائل سیاسی، اجتماعی، احکام، فقه و اخلاق تبلیغ داشتم و توی زمینه‌های مختلف هم که در مباحث فقهی و اخلاقی تدریس دارم. 

نظرتان در خصوص حضور بانوان در جامعه و مراکز مختلف اجتماعی چیست و چگونه ارزیابی میکنید؟

حضور بانوان در جامعه در مراکزی مانند بیمارستان ها، پزشک، آموزش و پرورش و.. به شرط حفظ جایگاه زن و حفظ رسالت اصلی او که مادر بودن و همسر بودن است، لازم و ضروری است، اولاً و با ذات وظیفه ما زن‌ها، انجام نقش مادری و همسری است و اگر در این عرصه نقش خود را درست انجام دادیم حضور در جامعه با رعایت اصل اولیه و با رعایت موازین شرعیه و درصورتیکه به عفت، عصمت، پاکی و حجاب و ارزش زن بودن ضربه و خدشه‌ای وارد نشود.

به نظر شما زن تراز اسلام باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

زن تراز اسلام باید اولاً جایگاه زن بودن خود را حفظ کند زن یعنی مرکز و کانون خانواده یعنی در واقع شالوده خانواده را به دست گرفتن است  زن نقش مربی گری و تربیت یک نسل را بر عهده دارد و می‌تواند با این ویژگی همه مجموعه خانواده را با صفا و صمیمیت در کنار هم جمع کند.

زن تراز اسلام باید جایگاه زن بودن خود را حفظ کند، زن گوهری است در عالم که باید عفت و عصمتش محفوظ بماند، زن تراز اسلام باید جایگاه مادری اش را حفظ کند، ما در اسلام زنان متعددی در تاریخ داریم  مانند حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) که علاوه بر حفظ نقش مادری و همسری  و تربیت فرزند در جامعه الگو بودند.

برای اینکه خانم‌های طلبه و محصل علوم دینی بتوانند درعرصه جامعه حضور فرهنگی اجتماعی موثر باشندو روشنگرانه عمل کنند چه طرح و پیشنهادی دارید؟

هیچ مخالفتی با حضور بانوان در جامعه ندارم، در بعضی از موارد حضور بانوان فرهیخته، متدینه، عفیفه، محجبه و عالمه در جامعه لازم و ضروری است و باید در اجتماع با رعایت موازین شرعی حضور داشته باشند، اما برخی از مناصب اجتماعی حضور زن الزامی ندارد بانوان جامعه ما باید فرهیختگان جامعه باشند و باید حتماً در منصب‌هایی  فعالیت و حضور داشته باشند که به شأن مادرانه و زنانه تنزلی وارد نشود.

طلاب علوم دینی چه خواهران چه برادران در واقع فرهنگ سازان جامعه هستند و در جایگاه فرهنگ سازی جامعه می‌توانند حضور موثر داشته باشند به عنوان مثال خواهران طلبه می‌توانند درجامعه منصب‌ها و شغل‌های نظیرمعلمی داشته باشند تا فرهنگ جامعه و سازندگی یک نسل را بر عهده باشند و یا با حضوردر روزنامه کار فرهنگی کنند و بتواند در لایه‌های مختلف جامعه روشنگری داشته باشد.

الگو بودن حضرت زهرا (س) را برای زنان عصر حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟

حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم برای زنان عصر خودشان و هم برای تمام زن‌ها در عصر‌های مختلف می‌توانند بهترین الگو باشند، چون ایشان یک الگوی جامع و کامل در تمام عرصه‌ها و تمام ابعاد زندگی هستند.

حضرت زهرا (س) بهترین مادر بودند و فرزندانی را تربیت کردند که هر کدام برای خودشان وبرای جهان اسلام و بشریت الگو و اسوه بودند ایشان همچنین  در زمینه شوهرداری نمونه بودند نمونه‌های بارزی از همسری شایسته ایشان و الگو‌های رفتاری ایشان با امام علی (ع) در تاریخ آمده است.

در روایت داریم وقتی علی (علیه السلام) روز‌های آخر عمر حضرت زهرا (سلام الله علیها) به بالینش رسیدند، حضرت فرمودند که من چگونه همسر برای شما بودم حضرت فرمودند: (نعم العون علی طاعت الله) بهترین یاور برای من در مسیر طاعت خدا بودی، پس زنان ما می‌توانند در این زمینه هم از حضرت الگو بگیرند.

همچنین در مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی جنگ ها، حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار پدر و همسر بزرگوارشان  درجنگ‌ها شرکت می‌کردند زخم‌هایی که به بدن پدر و برادر و همسرشان وارد می‌شد پانسمان می‌کردند یعنی حضور فعال در کنار همسر و پدر در جنگ‌ها داشتند؛ و یا  در مسائل اقتصادی به اقتصاد خانواده کمک می‌کردند، روزی حضرت علی (علیه السلام) به حضرت فرمودند: من می‌توانم امروزمهمان بیاورم؟ حضرت فرمودند: چیزی در منزل نداریم، علی (علیه السلام) فرمودند چرا به من زودتر نگفتی؟ فرمودند" ترسیدم به شما بگویم و دستت تنگ باشد و خجالت بکشید. یعنی در مسائل اقتصادی خانواده اهل قناعت صرفه جویی و مطابق با شرایط و موقعیت همسر زندگی می‌کردند، اهل بلندپروازی، بریز و بپاش، اسراف، زیاده طلبی نبودند اگر زن‌های ما بخواهند از حضرت زهرا (س) الگو برداری کنند بهترین الگوی آنها میتواند حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشند.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بحث حیا و عفت و حجاب و  اسوه و الگوی ما زن‌ها هستند، بهترین الگو برای ما حتی در زمانه پیشرفت علم و صنعت وتکنولوژی بازهم حضرت زهرا (سلام  الله علیها) می‌توانند در ابعاد مختلف اسوه و الگو باشند.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.