صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیگیری شهروند مشهدی برای آبیاری درختان الهیه مشهد

  • کد خبر: ۲۴۸۸۱۷
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
رئیس فضای سبز منطقه ۱۲: آبیاری درختان شب انجام می‌شود، اما گرمای هوا سبب خشک شدن سطح خاک در ابتدای روز می‌شود.

رحمتی | شهرآرانیوز؛ در این گرما و خشکی هوا وجود سایه و خنکای درختان نعمتی است. در همین راستا زهرا زارعی، شهروند دغدغه‌مند الهیه، برای حفظ حیات درختان این منطقه که بعضی از آنها دیگر خشک شده پیامکی به ستون صدای مردم ارسال کرد. در متن پیام او آمده است: امسال درختان برخی از مناطق الهیه را در تمام تابستان آبیاری نکردند. چندبار این موضوع را پیگیری کردیم و گفتند آبیاری شبانه انجام می‌شود، اما الهیه‌۱۱ که در نزدیکی ماست حتی یک‌بار نیز آبیاری نشد. با این حال شهرداری به دنبال احداث پارک‌های دیگری در این منطقه است. احداث پارک خوب است، اما قبل از این کار باید از آبیاری درختان کنونی که سرمایه‌های شهر هستند مطمئن شد بعد به فکر احداث پارک‌های دیگری افتاد. آیا بهتر نیست ابتدا به فکر نجات همین نهال‌های کم‌جان بود؟

پیرو پیام این شهروند خبرنگار شهرآرا سراغ رئیس فضای سبز منطقه۱۲رفت. وحید خندان درباره این مشکل گفت: ۵هزار مترمربع در روز آب وارد این منطقه می‌شود که صرف آبیاری درختان، فضا‌های سبز، پرچین‌ها و چمن کاشته شده در منطقه می‌شود.

رئیس فضای سبز منطقه۱۲ با اشاره به آنکه آبیاری درست و اصولی فضای سبز دغدغه آنها‌ست، افزود: در الهیه دو نوع نارون برگ تیره و نارون برگ روشن کاشته شده است. نارون‌های برگ روشن نسبت به برگ تیره‌ها در تنش گرما ضعیف‌ترند و گاهی در فصل گرم یک تا دو شاخه آنها خشک می‌شود. ما برای پی بردن به علت آن نمونه‌ای به آزمایشگاه فرستادیم تا دلیل و مشکل آن را پیدا کنیم.

خندان اظهار کرد: اگر مدار آبیاری به‌درستی رعایت نشود در فصل گرم، خشک شدن تمامی درختان را شاهدیم، اما وجود یک یا دو درخت خشک در فصل گرما با توجه به شنزار بودن زمین این منطقه که خودش مشکل دیگری است، امری طبیعی است.
خندان بیان کرد: شنزار بودن و حالت زه‌کشی که زمین‌های الهیه دارند، باعث می‌شود آب کمتری به گیاه برسد و بلافاصله پس از آبیاری، آب از دسترس گیاه خارج می‌شود.

رئیس فضای سبز منطقه۱۲ افزود: در نواحی یک و ۲ این منطقه چاهی برای تأمین منابع آبی نیست بنابراین تأمین آب از چاه‌های مازاد مناطق دیگر و آب فاضلاب تصفیه شده، مناطق ۱۰ و ۱۱و۱۲ است که با شبکه آب‌دهی، نسبت به آبیاری فضای سبز اقدام می‌شود.

خندان با بیان اینکه مدار‌های آبیاری بر اساس دما و گرما تعریف می‌شوند، افزود: پیمانکاران بر این اساس نسبت به آبیاری اقدام می‌کنند. سعی شده آبیاری‌ها تاحدامکان در شب انجام شود و همین امر در بعضی از شهروندان شبهه آبیاری نشدن را به وجود آورده است.

وی گفت: تمام درختان معابر اصلی، جنگل‌کاری‌ها و تعدادی از معابر درجه‌۲ منطقه مطابق مدار آبیاری اعلام شده و آب موجود آبیاری می‌شوند همان‌طور که قبلا تأکید شد احتمالا به دلیل اینکه آبیاری در شب انجام می‌شود و به دلیل گرمای هوا سطح خاک در ساعات ابتدایی روز خشک می‌شود و شهروند محترم متوجه آبیاری نمی‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.