صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک زن مسن در رومانی برای چندین دهه از یک سنگ سه کیلوگرمی به‌عنوان «نگهدارنده در» استفاده می‌کرد؛ به تازگی مشخص شده این سنگ یکی از بزرگترین تکه‌های کهربای شناخته‌شده در جهان است!

به گزارش شهرآرانیوز؛ روزنامه اسپانیایی «ال پایس» گزارش می‌دهد ارزش این سنگ حدود ۱.۱ میلیون دلار است که آن را با اختلاف به گرانقیمت‌ترین «نگه‌دارندۀ در» تاریخ جهان تبدیل می‌کند! از قضا، چندین سال پیش، سارقان به خانۀ این زن دستبرد زده بودند، اما آن‌ها نیز متوجه این سنگ گران‌قیمت نشدند.

این زن که در سال ۱۹۹۱ درگذشته است، این سنگ را در رودخانه‌ای نزدیک جنوب شرقی شهر کولتی رومانی پیدا کرد. در نهایت، یکی از بستگان او که این سنگ را به ارث برده است، گمان کرد که ممکن است این چیزی با ارزش باشد و آن را به دولت رومانی فروخت. مقامات موزه تاریخ در کراکوف لهستان بعد‌ها تأیید کردند که این سنگ، یک سنگ کهربای بسیار کمیاب است که تخمین زده می‌شود بین ۳۸.۵ تا ۷۰ میلیون سال قدمت داشته باشد.

دانیل کوستاچه، مدیر موزه استانی بوزائو که در حال حاضر این سنگ در آنجا نگه‌داری می‌شود، به «اِل پایس» می‌گوید: «کشف این سنگ اهمیت بسیار زیادی هم از نظر علمی و هم تاریخی دارد.»

سنگ کهربا که از بقایای فسیل‌شده رزین درختان در طول میلیون‌ها سال ساخته می‌شود از دوران نوسنگی در میان جوامع بشری بسیار با ارزش تلقی شده است. علی‌رغم ارتباط آن با رنگ «کهربایی»، این جواهر بسته به موادی که درون آن به دام افتاده است، می‌تواند رنگ‌های مختلفی به خود بگیرد.

گاهی در میان سنگ‌های کهربا، حشرات یا جانوران کوچکی که میلیون‌ها سال در آن به دام افتاده‌اند نیز دیده می‌شود که به این سنگ‌ها ارزش تاریخی فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

رنگ سنگ‌های کهربایی که در منطقه بوزائوی رومانی به شکلی نادر یافت می‌شود از قرمز تا سیاه متغیر است. به گزارش «ال پایس» از دهه ۱۹۲۰، مردم به استخراج کهربا در این منطقه پرداخته‌اند، و یافته‌های برخی از آن‌ها حاوی مصنوعات شگفت‌انگیزی، از پر پرندگان و عنکبوتیان گرفته تا خزندگان مربوط به میلیون‌ها سال پیش را شامل می‌شود.

خلاصه اینکه بهتر است شما نیز نگاهی دقیق‌تر به نگه‌دارنده در منزل خود بیندازید، چون ممکن است گنجینه‌ای باورنکردنی باشد!

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.