صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پنجمین اجتماع بزرگ عزاداران اردوزبان از کشور‌های هند و پاکستان با حضور ۵ هزار نفر، در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماه صفر که تمام می‌شود، مسلمانان و شیعیان با معرفت پس از عزاداری ایام محرم و صفر، برای کامل‌کردن عزاداری‌شان به محضر امام رئوف شرفیاب می‌شوند تا هم ارادت خود را به خاندان کرم و رحمت ابراز کنند و هم مهر تأییدی بر زیارت و عزاداری خود بزنند.

از جمله رسوم شیعیان و مسلمانان اردوزبان هند و پاکستان این است که پس از حضور در آوردگاه جهانی اربعین که به زیارت امام حسین(ع) و مولای متقیان، حضرت علی(ع) مشرف می‌شوند و برای کامل‌کردن عزاداری‌شان، خود را به حریم قدس رضوی می‌رسانند تا در پرونده اعمال خود زیارتی کامل و به‌حق را ثبت کنند.

امسال نیز صحن و سرای شمس‌الشموس برای پنجمین سال متوالی، پذیرای زائرین غیرایرانی اردوزبان بود که طعم سفر اربعین را چشیده و برای عرض تسلیت و ادای احترام به خاندان اهل‌بیت(ع)، به پابوسی محضر امام رئوف رسیده‌اند تا عشق و ارادت خود را به این خاندان کرم و رحمت ابراز کنند.

اجتماع عظیم پنج‌هزارنفری اردوزبانان هند و پاکستانی در رواق امام‌خمینی(ره) چند سالی است که از سوی مدیریت زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی در چهارم ربیع‌الاول برپا می‌شود تا این زائران به عزاداری و نوحه‌خوانی و اجرای آیین‌های خاص خود بپردازند و از فیض حضور در این حریم بهشتی بهره ببرند و دو ماه عزاداری خود در محرم و صفر را کامل کنند. یکی از این زائران، هندی بود و با اینکه اهل تسنن بود، در این آیین معنوی شرکت کرده و حضور در حریم رضوی را همچون بهشتی می‌دانست و معتقد بود تمام غم‌های عالم از دوشش برداشته شده است و سبکبال به کشورش برمی‌گردد.

از جمله عقاید خاص اردوزبانان این است که قبل و بعد از تشرف به عتبات عالیات در عراق، به پابوسی شاه خراسان بیایند و در زیارت ابتدایی برات کربلا و در تشرف انتهایی مهر قبولی زیارت‌های خود را از محضر مقدس امام رئوف بگیرند؛ لذا بارگاه منور رضوی در نیمه دوم ماه صفر و دهه اول ماه ربیع بیش از هر زمانی، پذیرای زائران به ویژه جمعیت قابل‌توجه اردوزبان است.

مراسم عزاداری این شیعیان دلسوخته و مخلص نیز هم‌زمان با چهارم ربیع‌الاول در محل رواق امام‌خمینی(ره) با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، تبلیغی، تربیتی و ترویجی برگزار شد.

در این مراسم، مرثیه‌سرایی، نوحه‌خوانی و مراسم سینه‌زنی پرشوری با حضور مداحان اهل‌بیت(ع) انجام شد و سیدرضا حیدرزیدی و اعجازحسین بهشتی، پیرامون سیره اهل‌بیت(ع) و اهمیت زیارت امام‌رضا(ع) سخنرانی کردند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.