صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دیوان دادگستری اروپا در نبرد حقوقی تقریباً ۱۰ ساله امروز بر سر امور مالیاتی این غول فناوری در ایرلند، علیه اپل رأی داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سال ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا به ایرلند دستور داد ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۴ میلیارد دلار) مالیات معوقه را از اپل پس بگیرد. به‌عبارتی، کمیسیون اروپا می‌گوید در آن زمان اپل طی ۲ دهه مزایای مالیاتی «غیرقانونی» از ایرلند دریافت کرده است.

براساس گزارش رویترز، درست چند ساعت پس از آنکه اپل از سری آیفون ۱۶ و گجت‌های جدیدش رونمایی کرد، دیوان دادگستری اروپا تصمیمش مبنی بر نبرد کشمکش ۱۰ ساله کوپرتینویی‌ها بر سر امور مالیاتی را اعلام کرد. پس از انتشار حکم دادگاه، سهام اپل حدوداً یک درصد کاهش یافت.

سازنده آیفون در بیانیه‌ای از تصمیم دادگاه ابراز ناامیدی کرد و سخنگوی این شرکت با بیان اینکه اپل یکی از بزرگ‌ترین مالیات‌دهندگان در جهان است، گفت:

«ما همیشه هر جا فعالیت کرده‌ایم، همه مالیات‌هایی را که بدهکاریم، پرداخت می‌کنیم و هرگز معامله خاصی انجام نشده است.»

این شرکت می‌گوید کمیسیون اروپا دارد قوانین جدید را عطف‌به‌ماسبق می‌کند؛ یعنی زمانی که اپل از مزایای مالیاتی ایرلند بهره برده بود، این اتفاق ناقض قوانین این کشور نبوده است.

دیوان دادگستری اروپا سه‌شنبه اعلام کرد: «ایرلند به اپل کمک‌های غیرقانونی اعطا کرد؛ این کشور باید آنها را پس بگیرد.» این دادگاه تأکید کرد حکمش «قضاوت نهایی» است و نمی‌توان درخواست تجدیدنظر کرد. پیروزی کمیسیون اروپا در این پرونده به این معنی است که اپل باید ۱۳ میلیارد یورو (ممکن است این رقم باتوجه‌به بهره و هزینه‌ها بیشتر نیز بشود.) به خزانه‌داری ایرلند بپردازد.

بااین‌حال، دولت ایرلند به‌رغم میلیارد‌ها دلاری که قرار است به دست بیاورد، تاکنون با پرونده کمیسیون اروپا علیه اپل مخالف بوده؛ چراکه این کشور سال‌هاست به قطب اروپایی تعدادی از شرکت‌های فناوری آمریکایی تبدیل شده است. به گفته کمیسیون اروپا، اپل حدود ۲۰ سال از خلأ قانونی ایرلند بهره برده تا از پرداخت مالیات‌های هنگفت فرار کند.

سال ۲۰۰۴، ایرلند قرارداد مالیاتی ۱۰ ساله‌ای با اپل بسته بود که به این شرکت اجازه داد دو شرکت تابعه را در قالب یک شرکت ایجاد کند تا از خلأ قوانین مالیاتی بهره ببرد؛ به این صورت محصولات اپل که مالکیت معنوی (IP) داشتند از مالیات معاف شد. البته این قانون ایرلند در سال ۲۰۱۴ منتفی شد، اما شرکت‌هایی که قبلاً از آن استفاده می‌کردند، اجازه داشتند تا ۲۰۲۰ از آن سود ببرند. اما اتحادیه اروپا این قرارداد را نپذیرفت.

اقدامات «مارگرت وستاگر»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی، علیه شرکت‌های چندملیتی بزرگ –و عمدتاً آمریکایی– مانند استارباکس، فیات کرایسلر، آمازون و اپل باعث شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، او را «بانوی مالیاتی» اتحادیه اروپا که «واقعاً از ایالات متحده متنفر است» خطاب کند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.