صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دومین‌ دوره رقابت‌های کاراته جام «هشتمین خورشید» به‌میزبانی مشهد، حاشیه‌های زیادی به‌همراه داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، کاراته‌کا‌های جوان و نوجوان روی تاتامی از جان مایه می‌گذارند، اما همه‌چیز آن‌طور که نشان می‌دهد، نیست! حاشیه‌ها آرام‌آرام از پشت چهره‌های آرام بیرون می‌زنند و سروصدا‌های گاه‌وبیگاه و دل‌خوری‌های مربیان و ورزشکاران از گوشه‌وکنار تاتامی به گوش می‌رسد. دومین دوره رقابت‌های کاراته جام بین‌المللی «هشتمین خورشید» مشهد از چند روز پیش به‌میزبانی سالن شهید بهشتی آغاز شده است و تا امشب ادامه خواهد داشت. مسابقاتی که با تبلیغات بسیار و در بوق‌وکرنا در دو بخش آقایان و بانوان و با حضور نزدیک به ۱۶۰۰ ورزشکار برگزار شد، اما در این بین دل‌خوری‌ها و حاشیه‌های متعددی وجود داشت؛ از سروصدایی که سر مسابقات بانوان به راه افتاد تا مسائلی که آقایان با میز داوری داشتند.

درباره جام هشتمین خورشید

جام هشتمین خورشید ابتکاری بود که هیئت کاراته خراسان‌رضوی بعد از روی‌کارآمدن هادی امیری، رئیس جدیدش، به آن رسید؛ ابتکاری که منجر به برگزاری نخستین دوره این رقابت‌ها در سال‌هایی شد که رشته‌های رزمی در ورزش خراسان‌رضوی در تعطیلی مطلق بودند. به‌شکلی که سال گذشته نخستین دوره این مسابقات با شوروهیجان زیادی برگزار شد و بسیاری از کاراته‌کا‌های خراسانی فرصت این را پیدا کردند که در یک سطح ملی و حتی بین‌المللی، توانایی‌هایشان را به بوته آزمایش بگذارند. از طرفی، حضور کاراته‌کا‌های کشور در این مسابقات در سطحی نزدیک به رقابت‌های کشوری، خود انگیزه فراوانی را برای ورزشکاران به‌همراه داشت، تا حدی که همه از برگزاری این رقابت‌ها استقبال کردند، اما در این بین برخی کم‌وکاستی‌ها موجب شد تا همه به آن اذعان کنند و امیدوار باشند تا در دومین دوره این نواقص رفع شود. با وجود این، حالا دومین دوره این مسابقات با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است؛ حاشیه‌هایی که انتظار می‌رود جلو آنها گرفته شود تا جام هشتمین خورشید که فی‌نفسه تورنمنت خوبی است، در سال‌های آینده به‌شکلی مطلوب‌‎تر برگزار شود.

دیکته نانوشته غلط ندارد!

هادی امیری، رئیس هیئت کاراته خراسان‌رضوی، درباره این دوره از مسابقات به شهرآراورزشی گفت: «مسابقات بین‌المللی جام هشتمین خورشید تجربه بسیار خوبی بود که دومین سالش را پشت‌سر می‌گذاریم.» وی افزود: «بیش از ۱۶۰۰ نفر در این مسابقات شرکت کردند و یکی از راه‌های حضور در مسابقات انتخابی تیم‌ملی، حضور در این رویداد است و همین موضوع کیفیت مسابقات را بالا برده است.» وی با اشاره به حضور کشور‌های خارجی در این مسابقات اظهار کرد: «در این دوره مسابقات از چهار کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان ورزشکارانی حضور دارند.» وی درباره انتقاد به شیوه برگزاری مسابقات بخش بانوان گفت: «دیکته نانوشته غلط ندارد! ما قبول داریم که شاید در دومین تجربه‌مان برخی ایراد‌ها و اشکال‌ها وجود داشته باشد. وقتی یک کار بزرگ می‌کنید، ممکن است نواقصی هم باشد. دلیل طولانی‌شدن زمان برگزاری مسابقات بانوان هم این بود که دوستان دیر ثبت‌نام کردند و ان‌شاءا... سال آینده بخش بانوان را باتوجه‌به استقبال خوب در سه روز برگزار می‌کنیم تا دیگر این مشکلات به وجود نیاید.»

اعتراض‌های مجازی

یکی از اتفاقات ویژه این دوره از مسابقات حجم زیاد اعتراض‌ها به شیوه برگزاری بازی‌ها، در فضای‌مجازی بود، به‌شکلی که بسیاری از ورزشکاران و مربیان در یکی از صفحات مشهور مجازی کاراته استان حملات تندوتیزی را به هیئت کاراته و عوامل برگزاری این مسابقات داشتند. کاربری در یکی از استوری‌های منتشرشده‌اش در فضای‌مجازی نوشت: «واقعا اگر قرار بود مسابقات با این کیفیت نازل برگزار شود، کاش اصلا برگزار نمی‌شد.» کاربر دیگری هم نوشت: «داوری‌ها فوق‌العاده ضعیف بود و حق بچه من را خوردند. نمی‌دانم آقایان از اینکه یک بچه شب را به‌خاطر ناداوری با گریه بخوابد، چطور عذاب وجدان نمی‌گیرند!» عمده اعتراض‌ها به کیفیت میزبانی و برگزاری مسابقات، به مسابقات بخش بانوان برمی‌گردد. جایی که یکی از کاربران نوشت: «ساعت ۲:۱۰ بامداد است و هنوز مسابقات بخش بانوان ادامه دارد!» کاربری دیگر هم با تأیید این موضوع مدعی شده بود به آنها گفته‌اند برای برگزاری مسابقه، کاراته‌کاهایشان باید ساعت ۱۷ در سالن باشند، اما ساعت یک‌و نیم بامداد مسابقه داده‌اند!»

سیستم ندارید، مسابقات نگذارید!

یکی از چهره‌های عصبانی روز برگزاری مسابقات بخش آقایان، سرمربی تیم گلستان بود. رحمت نظری دراین‌باره به شهرآراورزشی گفت: «من خودم، هم داور هستم هم مربی، به همه هم احترام می‌گذارم؛ اما از صبح چندین‌بار به مسئولان برگزاری مسابقات گفتم که سیستم داوری مشکل دارد. من بازیکن و مربی ۱۰ ساعت راه نیامدم اینجا که ببینم سیستم داوری خراب است و ضررش را هنرجوی من می‌بیند.» وی افزود: «وقتی مسابقات را در این سطح کیفی برگزار می‌کنید، باید امکانات و شرایط برگزاری هم بهترین باشد. فقط نمی‌توان به هر قیمتی مسابقه برگزار کرد.» نظری گفت: «من محترمانه اعتراض کردم که امتیاز شاگرد من چه شد؟ برمی‌گردند به من می‌گویند برو به هنرجویت کاتا یاد بده!» وی تصریح کرد: «متأسفانه دارند دستی امتیاز می‌دهند و طبق قوانین بین‌المللی اگر سیستم ندارید، اصلا نباید مسابقات برگزار کنید.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.