کار سخت رئال و بارسا در هفته اول لالیگا بالاترین دستمزد باشگاه استقلال در جیب مهرداد محمدی پرسپولیس روی گسل زلزله | بیرانوند و پورعلی گنجی به سیم آخر زدند + عکس بلاتکلیفی نیمکت استقلال سپاهان و خیبر به دنبال جذب وحید امیری ایران‌گردی با فینال جام حذفی | میزبانی خرمشهر از یاد‌ها رفت خداحافظی اسماعیلی فر با هواداران پرسپولیس + عکس ضمانت اجرایی افق ۱۴۱۴ چیست آقای جلالی؟ واکنش میثاقی به صحبت‌های فردوسی پور + فیلم ساعت فینال جام حذفی تغییر کرد تاریخ و ساعت بازی ایران و آمریکا در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ | برای اعاده حیثیت امیری در انتظار انتخاب سرمربی تاریخ و ساعت بازی پرتغال و جمهوری چک در یورو ۲۰۲۴ | لحظه‌شماری برای آغاز آخرین نمایش کریس تراکتور همچنان به دنبال ستاره های پرسپولیس آمادگی رفیعی و امیری برای تمدید قرارداد با پرسپولیس پرسپولیس مجبور شد قید گولسیانی را بزند تردید پرسپولیس درباره توافق با هر گزینه خارجی قرارداد بیرانوند با پرسپولیس در شرایط فسخ! نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فرانسه و اتریش در یورو۲۰۲۴| خروس‌های نه چندان مقتدر نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بلژیک و اسلواکی در یورو۲۰۲۴| شکست دی‌بروینه!
سرخط خبرها

با اجرای طرح مولدسازی در ورزش، تا یک دهه آینده از توسعه زیرساخت‌های ورزشی استان بی‌نیاز خواهیم بود

  • کد خبر: ۲۳۳۸۱۷
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
با اجرای طرح مولدسازی در ورزش، تا یک دهه آینده از توسعه زیرساخت‌های ورزشی استان بی‌نیاز خواهیم بود
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ضمن تشریح آثار مولدسازی در ورزش استان گفت: با اجرای این طرح علاوه بر اعتبار ۷ همتی، تا یک دهه آینده از توسعه زیرساخت‌های ورزشی بی‌نیاز خواهیم بود.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا تاج‌فیروز، ظهر امروز در نشست خبری با موضوع طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت ضمن تسلیت بابت شهادت شهدای خدمت، اظهار داشت: در کشور چند ظرفیت قانونی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام داریم که ماده ۲۷، یعنی استفاده از سرمایه‌گذاری خارج از سازمان و بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌ها یکی از این ظرفیت‌هاست.

وی افزود: دوستان در سازمان برنامه‌بودجه طی ۶ ماه گذشته اداره ورزش استان در این بخش پیشرو بوده‌است و بیش از ۱۷ پروژه نیز در کمیسیون این ماده ۲۷ مطرح شده‌است. این ۱۸ پروژه دارای ارزش بالایی هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام ورزش استان گفت: ۳۰۰ پروژه نیمه تمام داریم که با قیمت سال ۱۴۰۲، حدود ۲ هزار میلیارد برای به سرانجام رساندن آنها بودجه نیاز داریم. 

وی با اشاره به اینکه بودجه ورزش خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ عددی در حدود ۵۰ میلیارد بوده، ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۲ نیز به ۲۲۰ میلیارد رسید و با همین عدد نیز شاهد اختلاف فاحش میان ارقام مورد نیاز و بودجه تخصیص یافته، چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود نداریم. 

تاج فیروز با بیان اینکه یک سال از آغاز مسئولیتی در وررش استان می‌گذرد، گفت: بابت کمبود‌های ورزش خجالت زده مردم هستم. آنها می‌گویند زمین داده‌ایم که اداره ورزش در این محل فضای ورزشی را ۲ ساله بسازد، اما از این ماجرا چندین سال گذشته و پروژه‌ای تحویل داده‌نشده است.

او با اشاره به اهمیت مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت گفت: مولدسازی یعنی فروش املاک مازاد بلااستفاده یا با بهره‌وری پایین که استانداری خراسان رضوی و اداره کل ورزش و جوانان در این حوزه در کشور پیشرو بوده و هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ادامه داد: در یکی از آخرین جلسات کاری سال ۱۴۰۲ که در حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، یکی از نکاتی که شخص وزیر روی آن بسیار تاکید داشت، استفاده از ظرفیت مولدسازی بود. بین ۳۱ استان فقط ما بودیم که گزارش پیشرفت این موضوع را ارائه دادیم.

تاج فیروز تصریح کرد: چند ماه قبل که تازه مدیریتم آغاز شده بود، با دکتر خدائی، معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی جلسه داشتیم که گفت دوستان در اداره‌کل ورزش و جوانان پیش از این موضوع استقبال خوبی نکرده‌بودند، اما ما رویکرد دیگری در نظر گرفتیم و بخشی از زمین‌های ثامن‌الائمه (ع) شاندیز، نزدیک به ۱۱۰ هکتار را انتخاب کردیم و از ورزشی به صنعتی تغییر کاربری گرفتیم. تغییر کاربری‌ها را به صورتی پیگیری کردیم و مسئولان مختلف با ما همراه شدند که این موضوع ۴۰ روزه انجام شد.

وی افزود: پروژه‌هایی که ما به ازای فروش هر زمین انتخاب باید بشود، تعیین شده و این پول درآمد ناشی از مولدسازی فقط برای همان پروژه تعیین شده باید خرج شود. اولویت ما اتمام دهکده المپیک ثامن‌الائمه (ع) است و از محل مابقی نیز پروژه‌های شهرستان‌ها را به اتمام خواهیم رساند. ۵ همت ارزش زمین‌هایی است که در محدوده ثامن واگذار می‌شود. با شهرک صنعتی، بخش خصوصی در حال مذاکره‌ایم. به مدل‌های مختلفی فکر کرده ایم و بحث تهاتر نیز مطرح است. یعنی به جای فروش نقدی زمین‌ها، از خدمات ساخت و ساز استفاده شود. از دریاچه مصنوعی تا ۳۰ سالن ورزشی و ... مواردی است که در نظر داریم احداث شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: نباید پروژه دهکده المپیک ثامن‌الائمه (ع) بیش از ۲ تا ۳ سال طول بکشد. یکی دیگر از پروژه‌ها، زمین مجموعه ورزشی مهران است. برای آنجا هم تغییر کاربری اقامتی و پارکینگ گرفتیم و متقاضی هم دارد. سالن مهران هم قرار است جایش را به یک سالن ۲۵۰۰ نفره بدهد. نباید ساخت این پروژه هم بیش از ۱۸ ماه طول بکشد. تعدادی خوابگاه ورزشی هم برای این پروژه در نظر گرفته‌شده‌است. ۷۸۰۰ متر ظرفیت فوق‌العاده در مرکز شهر ایجاد می‌شود.

او در خصوص وضعیت میزبانی تیم مشهدی در لیگ برتر والیبال پس از آغاز بازسازی مجموعه ورزشی مهران گفت: به دوستان گفتیم خانه بسکتبال را بررسی کنند. احتمالا این سالن هم برای مسابقات والیبال تایید شود. اگر تایید شود و تیم لیگ برتری ما می‌تواند از آن بهره ببرد.

تاج فیروز در خصوص سالن ۶ هزار نفری در ورزشگاه ثامن‌الائمه (ع) نیز گفت: طی بازدیدی که از این مجموعه با استاندار خراسان‌رضوی داشتیم، برای ایشان شرح دادم که سالن نزدیک به ۲۰ سال است که معطل بودجه مانده‌است. سپس جلسه‌ای با وزیر داشتیم و در خصوص مطالب مختلفی صحبت شد. وزیر گفت هیج راهی جز مولدسازی برای اتمام پروژه‌ها نیست و خوشبختانه جلسه خوبی بود. بودجه مورد نیاز با همکاری وزیر و استانداری خراسان رضوی هم تامین شده و انشاالله به هفته دولت و اوایل شهریور سال جاری به بهره برداری می‌رسد. این سالن ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند میزبان رشته‌های مختلفی باشد.

وی در خصوص زمین مجموعه ورزشی سجاد که آن هم به طرح مولدسازی افزوده شده است، گفت: زیربنای این مجموعه ۲۰ هزار متر است که ۵ هزار متر از آن فقط شامل ۸ زمین تنیس است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، روزانه ۶۰ نفر از آن استفاده می‌کنند. کاربری آن را به تجاری مسکونی تبدیل کردیم. ارزش افزوده آن معادل ۱۵۰ هزار متر مربع فضای ورزشی جدید است. چند اشکال به این تصمیم وارد شد. یکی اینکه مدعی شدند تنیس را از بین می‌بریم. در صورتی که زمین تنیس کوثر را جایگزین کردیم و گفتیم تا زمانی جایگزین قطعی نشود، زمین سجاد واگذار نخواهد شد.

تاج‌فیروز افزود: مجموعه کوثر علاوه بر ۳ زمین تنیس، ۴ زمین ورزشی دیگر نیز خواهد داشت. فاصله مجموعه سجاد تا مجموعه کوثر با خودرو نهایتا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است. اشکال دیگری که به این طرح گرفتند، این بود که سرانه ورزشی غرب مشهد را کاهش می‌دهید، که ما گفتیم با این طرح سرانه غرب مشهد افزایش می‌یابد، زیرا چندین زمین و پروژه در محدوده الهیه و ... اجرا خواهد شد. همچنین علاوه بر اینها ۸ فضای ورزشی مناسب و استاندارد در ۸ بخش حاشیه شهر مشهد ایجاد خواهد شد. قرار است تا فرمانداری با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی، زمین را تهیه کند تا ما بسازیم. همچنین با بخش دیگری از درآمد ناشی از مجموعه سجاد، در مجموعه ورزشی تختی با تمرکز بر نوسازی بنا‌های فرسوده این مجموعه خرج شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص زمین ورزشگاه انقلاب نیشابور نیز افزود: از ابتدای طراحی نقشه این مجموعه، آن قسمتی که به مولدسازی برده‌ایم پیش‌بینی پارکینگ بوده و از سرانه ورزشی کم نکرده‌ایم. پارکینگ طولی را به ارتفاع بردیم و بخشی از زمین را پیش‌بینی کردیم که طبقاتی شود، یعنی کاربری آنجا را تجاری، مسکونی و پارکینگ کردیم. قرار است با قطعه‌بندی انجام شده از آن استفاده کنیم. به ازای این مولدسازی، ساخت مجموعه‌های ورزشی میان‌جلگه، فیروزه، نیشابور و زبرخان را تعریف کرده‌ایم. ۱۶۰ هزار متر فضای ورزشی جدید به نیشابور اضافه می‌شود.

تاج فیروز در پایان ضمن اینکه با اجرای طرح مولدسازی، ورزش استان به اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی می‌رسد، گفت: در مجموع با طرح مولدسازی و بهره‌برداری از پروژه‌های پیش‌روی ورزش استان، خراسان رضوی در یک دهه آینده تقریبا از توسعه زیرساخت‌های ورزشی بی نیاز خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->