صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کدام نوع گل گاوزبان را بهتر است مصرف کنیم؟

  • کد خبر: ۲۵۰۴۱۹
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
گل گاوزبان گیاهی است که ایرانیان با خشک‌کردن گلبرگ‌ها و برگ‌هایش و استفاده از آن به عنوان دمنوش و شربت، از فواید زیاد آن بهره برده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، گیاه گاو زبان ایرانی با گاو زبان مشهور در گیاه درمانی نوین، متفاوت است و هر دو جنس آن با وجود ویژگی‌های درمانی، برای برخی افراد و بیماران محدودیت مصرف دارد.

دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران در این‌باره می‌گوید: هر دو جنس گاو زبان (ایرانی و اروپایی)، کاربرد‌های نسبتا مشابهی دارند، اما گاو زبان اروپایی، به خاطر وجود آلکالوئید‌های پیرازولیدن، در بیماری‌های کبدی و در دوره بارداری محدودیت مصرف دارد. 

وی درباره گاو زبان ایرانی می‌گوید: در متون طب ایرانی طبیعت این گیاه، گرم و‌تر در درجه اول ذکر شده بنابراین از جهت طبع، ایمن شمرده می‌شود. البته هرگز نمی‌توان گفت اگر گیاهی طبع معتدل یا نزدیک به اعتدال داشته باشد، بی زیان و ایمن است.

مصرف مجاز روزانه گل گاو زبان

انوشیروانی با اشاره به اینکه جوشانده گل گاو زبان ایرانی، برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار سودمند است می‌گوید: مقدار مصرف روزانه گاو زبان در یک فرد بالغ حدود ۵ گرم است که باید در حجم حدود یک و نیم لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه آرام و ملایم جوشانده شود. افزودن لیموعمانی یا آب لیمو به جوشانده گاو زبان ضروری نیست ولی آن را خوشرنگ و خوشگوار می‌کند و مهم‌تر اینکه برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می‌شوند سودمندتر است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.