صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تعیین هیئت کارشناسی قضایی در پرونده شرکت کروز

  • کد خبر: ۲۵۰۸۱۹
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
قاضی پرونده شرکت کروز آخرین روند رسیدگی به این پرونده را تشریح کرد و گفت: هیات سه نفره کارشناسی شامل یک کارشناس رسمی در رشته امور گمرکی، یک کارشناس رسمی در رشته اقتصاد و بازرگانی، یک کارشناس در رشته حسابرسی و حسابداری از ۱۹ شهریور به مدت دو ماه فرصت دارند تا پرونده را بررسی کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قاضی ابوالقاسم صلواتی امروز یکشنبه در حاشیه حضور خود در یکی از نواحی دادسرای تهران اظهار داشت: پرونده کروز دارای ۲۱۸ صفحه کیفرخواست است که از دادسرای ناحیه ۳۲ اقتصادی صادر شد و این پرونده ۶۶ جلد و ۱۸ متهم دارد که ۷ نفر از متهمان آن، کارمندان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) هستند.

وی یادآور شد: نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کروز در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۰ با قرائت کیفرخواست و با حضور ۱۸ متهم پرونده و وکلای آنها آغاز شد و قرائت کیفرخواست در هفت جلسه به اتمام رسید.

قاضی صلواتی اضافه کرد: ۱۲ جلسه بعدی دادگاه به تفهیم اتهام متهمان و دفاعیات آنها اختصاص پیدا کرد؛ جلسات دادگاه با حضور وکلای متهمان برگزار شده است همچنین در جلسات دادگاه نمایندگان ایران خودرو، سایپا و گمرک نیز حضور داشتند و اواخر اسفند ۱۴۰۲ آخرین دفاع متهمان اخذ شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با علت طولانی شده روند رسیدگی به این پرونده گفت: پس از اتمام جلسات دادگاه به دلیل اینکه متهم ردیف اول پرونده (حمید کشاورز توچایی) مکرر تقاضای کارشناسی پرونده را به دادگاه ارائه داده بود همچنین اختلاف نظری که بین ضابط و دادگاه در رابطه با این پرونده وجود داشت، دادگاه تصمیم گرفت که موضوع اتهامات را به هیات کارشناسی محول و ارجاع دهد.

قاضی صلواتی ادامه داد: در حال حاضر هیات سه نفره کارشناسی شامل یک کارشناس رسمی در رشته امور گمرکی، یک کارشناس رسمی در رشته اقتصاد و بازرگانی، یک کارشناس در رشته حسابرسی و حسابداری برای بررسی پرونده تشکیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هیات کارشناسی سه نفره تا چه تاریخی فرصت دارند تا گزارش کارشناسی را دادگاه ارائه دهند، افزود: به تازگی دادگاه از ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ مهلت دو ماهه تعیین کرده تا هیات کارشناسی با مراجعه به سازمان اطلاعات سپاه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت معدن و تجارت و شرکت کروز از صورت‌های مالی، دفاتر قانونی، سیستم‌های نرم افزاری، ارزش فاکتور‌های درج شده، اسناد گمرکی و اسناد مالی شکات پرونده که عبارتند از ایران‌خودرو و سایپا هستند، گزارشی آماده و به دادگاه ارائه دهند.

قاضی صلواتی صریح کرد: این هیات از ۲۰ شهریور برای بررسی پرونده در دادگاه حضور پیدا کرده‌اند.

براساس این گزارش و مطابق با کیفرخواست صادره حمید کشاورز توچایی متهم ردیف اول پرونده مشارکت عمده در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق سردستگی و رهبری گروه مجرمانه در زمینه قاچاق حرفه‌ای و سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۳۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در فاصله هفتم دی ۱۳۹۲ تا ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ از مجرای مشارکت در پرداخت رشوه به کارکنان گمرک متهم است.

این فرد همچنین به مشارکت در اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی قطعات خودرو به عنوان نیازمندی‌های عمومی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۲۰ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۸ دلار آمریکا از شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در حد فاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ متهم است.

این پرونده علاوه بر حمید کشاورز توچایی، ۱۷ متهم دیگر نیز دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.