صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

افزایش شاخص و حرکت شتابان بورس این روزها شرایطی را فراهم آورده است که برخی خریدهای هیجانی منجر به معامله سهام برخی شرکت‌های بورسی با ۱۰ برابر ارزش ذاتی شده که این هشداری جدی برای سهام‌داران است.

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص بورس چند روزی هست که از مرز یک میلیون واحد عبور کرده است. حرکت تمام شرکت‌های بورسی شتابان و معامله سهام آن‌ها در فضاهای واقعی و غیرواقعی گاهی به دور از منطق و بررسی‌های لازم از سوی سهام‌داران در حال انجام است. واقعیت آن است که برخی سهام‌داران تازه‌وارد که اتفاقاً از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها وارد بازار نشده‌اند، گاه در چنگال سوداگرانی می‌افتند که با سیگنال فروشی، منجر به نادیده گرفتن ارزش ذاتی شرکت‌ها از سوی خریداران می‌شوند.

واقعیت آن است که این روزها بازار سرمایه به دلایل منطقی و ورود پررنگ‌تر دولت به عرصه رونق‌بخشی به فعالیت‌های این بازار، بسیار پررونق است، اما در این فضا، برخی رفتارهای هیجانی سهام‌داران و فرصت‌طلبی سودجویان از شرایط به وجود آمده، منجر به انحرافاتی هم در این مسیر شده است.

در واقع، دولت‌ها سال‌های متمادی به دنبال فرهنگ‌سازی در حضور پررنگ مردم و سرمایه‌گذاران در بازار بورس بودند و اکنون که شرایط به واسطه دلایل منطقی و برخی خطاهای پیرامونی فراهم شده و بازار سرمایه از رشد و اقبال بیشتری از سوی مردم برخوردار شده است، گاهی اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که باید هر چه سریع‌تر آثار و تبعات آن را مدیریت نمود تا در نهایت منجر به ضرر و زیان سهام‌داران نشود.

در این میان برخی تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که افزایش شاخص و حرکت شتابان بورس این روزها شرایطی را فراهم آورده که برخی خریدهای هیجانی، منجر به معامله سهام برخی شرکت‌های بورسی با ۱۰ برابر ارزش ذاتی شده که این خود هشداری برای سهام‌داران است.

محمودرضا خواجه نصیری، عضو هیئت مدیره بورس تهران، با بیان اینکه مطرح کردن موضوع شکل‌گیری حباب در بازار سرمایه، از پایه دچار ایراد است، گفت: اصل قضیه این است که موضوع حباب را اکنون نباید به عنوان یک موضوع اساسی در بازار سرمایه مطرح کرد؛ چراکه کلمه «حباب» در یک بازار، یک مفهوم کلی است و بر اساس آنچه که سوابق تحقیقات علمی نشان می‌دهد عمدتاً حباب‌هایی که در بازار شکل می‌گیرند تا قبل از اینکه تخلیه شوند، قابل شناسایی نیستند.

وی افزود: نباید صرف افزایش قیمت‌ها، دلیلی بر شکل‌گیری حباب شود، بلکه باید به صورت تحلیلی با آن برخورد کرد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که بخشی از بازار به لحاظ قیمتی، تناسبی با عملکرد سودآوری شرکت‌ها ندارد که این خود موضوعی قابل بررسی است.

به گفته خواجه نصیری، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مبتنی بر هر سهم، کاملاً قابل بررسی است؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که اکنون بیش از ۳۲ صنعت در بازار سرمایه حاضر هستند که هر یک، محیط کسب‌وکار متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؛ به نحوی که سهام این شرکت‌ها در بورس، فرابورس و بازار پایه قابلیت معامله دارد و هزاران شرکت را در برمی گیرد که هر یک از آن‌ها وضعیت متفاوتی نسبت به دیگری دارند.

عضو هیئت مدیره بورس تهران خاطرنشان کرد: مسئله جدی آن است که نباید کلیت بازار سرمایه را با یک عینک دید؛ چراکه در بازار سرمایه اکنون شرکت‌هایی وجود دارند که بین ۵ تا ۱۰ برابر ارزش ذاتی خود، معامله می‌شوند یا قیمت آن‌ها نزدیک ۴۰ برابر ارزش افزوده آن‌هاست.

وی به مردم توصیه کرد که در مورد این چنین شرکت‌ها کاملاً مراقب باشند و گفت: خرید سهام این شرکت‌ها ریسک دارد و به نظر می‌رسد که می‌توانیم بگوییم که سهام این شرکت‌ها ارزنده نیست؛ در حالی که در مقابل، شرکت‌هایی داریم که دارایی‌هایی در ترازنامه خود دارند که از سودآوری ارزشمندی برخوردار هستند و با توجه به شرایطی که وجود دارد، این شرکت‌ها می‌توانند حداقل معادل سودی که سرمایه‌گذاران طلب می‌کنند، در کلیت بازارهای موازی حاصل کنند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
دولت هر جا گذاشت اونجا رو به گند کشید! بشینید و سرانجام بورس رو نگاه کنید... دست کردن توی جیب و سفره مردم از طریق بورس کثیف ترین کار عالمه... حرامتان باد!
ناشناس
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
من برگه 1میلیونی دارم ول چرا 532000تومان ذکرشده وفقط سودسال96 و97 مشخص شده درصورتیکه ازسال 85 که من ثبت نام کرده بودم هیچ سودی دریافت نکردم
مرتضی
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
به نظر من گفته فوق یعنی وجود حباب در بازار بورس فقط در مورد شرکتهای دولتی که اخیراً به بورس رفتند و خواهند رفت که اتفاقا همگی زیان ده هم بوده اند صدق میکنه و فعالان واقعی بورس نباید شتابزده و به تعداد زیاد سهام اونها رو خرید ، اگر توجه کنید این شرکتها اکثراً در سهام عدالت هستند و دولت با این عرضه ها و جو دادن به خریدشون داره ارزش فعلی سهام عدالت در دست مردم رو بصورت غیر مستقیم اما موقتی از جیب خود مردم و بدون دردسر و هیچ زحمتی بالا میبره تا اينو به مردم بگه که ؛ "ببینید چه خدمتی در حقتون کردم و بهتون اون زمان سهامی دادم که حالا 17 میلیون ارزش داره"
Bors
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
سهام های بنیادی امسال که میشود روی تراز نامه و pe ان حساب کرد به نظر بنده... شپنا..وصنعت .حریل.بجهرم .وسبحان. هستند که قیمتی منطقی دارند و در کف قیمت هستند
حسن
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
سلام
اول باید بگم که حبابی بودن یا نبودن یه چیزی رو چه کسی و با چه معیاری تعیین میکنه؟مثلا پراید۸۵میلیون تومانه چه معیاری میخواد بگه که پراید حباب داره یا نه؟یا سکه ی ۷میلیونی
مگه اینا تولید ثروت میکنن که بخوایم اون رو ملاک ارزنده بودن یا نبودنشون قرار بدیم؟
توی بورس peهر سهم رو ملاک قرار میدن
اما کی باید مشخص کنه که کدوم پی به ای درست و بالاتر از اون دیگه میشه حباب؟
دو نکته بگم.اول اینکه میانگین پی به ای شرکت های بورسی آمریکا
پارسا
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
سلام
غلط میکنید نظارت نمکنید و همه تقصیرات رو میندازید گردن مردم بازار بورس دیگه زمین . خونه . ماشین . طلا . و ارز نیست پس مسئول بورس دولت بی اعتبار شما چکاره هستین بازار بورس مستقیم ب دست حاکمیت اداره میشه پس نباید خطری باشه. اگر اتفاق بدی تو بورس بیفته مردم نیستن ک باید پاسخگو باشن
ناشناس
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
متاسفانه نه سواد اقتصادی وجود داره ن سواد بورسی.کاش نویسنده این متن بمن پیام میداد تا توجیهش کنم
هرچی اینجا مینویسم یهو میپره نمیدونم چرا
شمس
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
با عرض سلام خدمت جناب خواجه نضیری و بازرسی بورس وسایر مسئولین بورس ونیز ریاست محترم قوه قضاییه، تقاضامندم ،دراسرع وقت به این اختلاس رسیدگی کرده واز انتشار بیشتر آن جلوگیری شود در غیر اینصورت فردای روز برای حکومت مشکلات عظیم بوجودخواهد آورد .حراست از پول مردم دربورس وظیفه شرعی و قانونی حکومت ونیز همه ی مسئولین بورس میباشد .
maryam
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
فقط بورس حبابه ؟ ماشین و خونه و سکه و حتی ضد عفونی کننده اینا حباب نبست ؟
ناشناس
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
این فرمایشات صحیح اما آقای محترم چرا نمی فرمایید که کدام شاخصها ملاک عمل و نشان دهنده وضعیت نماد هستند تا افراد بر اساس آن شاخصها تصمیم بگیرند. متاسفانه هر روز شاهد این حرفهای کلی هستیم. خوب چرا این شاخصها را بیان نمی کنید. همه فعالان بورس که بی سواد نیستند. ممکن است تعداد زیادی از آنها از تحلیل پیچیده و فنی بورس بی اطلاع باشند اما اگر شاخصها را بدانند از طریق جستجو به راحتی میتوانند با استخراج آنها از وضعیت نمادها اطلاع کسب کنند و در نتیجه تصمیم منطقی تری بگیرند. با این کار به نظر میرسد که فضای بورس نیز منطقی تر شود و از هیجانهای کاذب در امان بماند.
انشااله موفق باشید.