صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: بعد از سه نوبت ثبت نام اولیا برای سرویس مدارس، در نهایت ۶۸ هزار و ۵۲۹ تقاضا در سامانه سپند ثبت شد که در کشور عددی بی‌نظیر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرتضی چایچی مطلق امروز، ۵ مهرماه، در نشست خبری با موضوع سرویس مدارس که در شهرداری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه سرویس مدارس آیین‌نامه‌ای در ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ از سوی هیات وزیران ابلاغ شد و تکالیف جدیدی را در نظر گرفتند که عمده آن برای شهرداری است.

وی افزود: در گذشته شهرداری مکلف بود ناوگان حوزه سرویس مدارس را پایش کند که عمده ناوگان، شخصی هستند که مجوز‌هایی را دریافت می‌کنند، در آیین‌نامه جدید همه این مسئولیت‌ها به شهرداری تفویض شد.

چایچی مطلق بیان کرد: مهم‌ترین تغییر سرویس مدارس در آیین‌نامه جدید نوع و طرفین قرارداد هستند که در گذشته قرارداد بین اولیا و مدارس منعقد می‌شد و بعد مدارس با شرکت‌ها قرارداد را منعقد می‌کردند، اما به دلایلی تصمیم گرفته شد، قرارداد مابین اولیا و شرکت‌ها منعقد شود و بعد شرکت‌ها با مرجع صدور صلاحیت یا شهرداری‌ها قراردادی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی اصلی خدمات حمل‌ونقل سبک شهری اقداماتی را انجام داد، عنوان کرد: فراخوانی را در دو نوبت در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کردیم و ۶۳ شرکت اعلام آمادگی کردند، پس از آن ارزیابی و امتیازبندی انجام و در نهایت ۵۳ شرکت اصلی و ۵ شرکت رزرو انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در گام بعدی از اولیا دعوت کردیم تا تقاضای خود را ثبت کنند که برای این اعلام تقاضا سامانه سپند پیش‌بینی شده بود. اولیا در سه نوبت ثبت‌نام‌ها را انجام دادند. آمار ما برای سرویس مدرسه حدود ۶۴ هزار نفر بود، اما بعد از سه نوبت ۶۸ هزار و ۵۲۹ تقاضا در سامانه سپند ثبت شد که در کشور عددی بی‌نظیر است. به بیش از ۹۵ درصد تقاضا‌های ثبت شده، سرویس تخصیص داده شده است.

چایچی با اشاره به اینکه بخشی از دانش‌آموزان هنوز دچار مشکلاتی هستند، تصریح کرد: عمده مشکلات مربوط به مسیر‌های پراکنده است که تا نیمه هفته آینده تقاضا‌های جدید را کشف می‌کنیم، اما اگر به ظرفیت نرسید با اولیا در ارتباط خواهیم بود و به طریقی این مساله را حل خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: برای دریافت نظرات، شکایات و گزارش‌های اولیا مسیر‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم که شامل سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷، سامانه سپند و شماره‌های ۳۳۴۴۸۱۴۷-۴۸ و ۴۹ است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۹۰۰ مدرسه در شهر مشهد داریم که ۹۰۰ مدرسه متقاضی سرویس هستند، نظارت بر تک تک این مدارس کار دشواری است که البته این وظیفه بر دوش ما بوده و حتما انجام خواهیم داد. هرجا اولیا مشکلی را مشاهده کردند، حتما به ما اعلام کنند، اگر هرجا تخلفی باشد درصدد جبران آن برخواهیم آمد.

چایچی مطلق با بیان اینکه یکی از چالش‌های دیگر ما در زمینه نرخ سرویس مدارس است، عنوان کرد: این مشکل به سرعت حل خواهد شد. در سنوات گذشته نرخ از سمت کمیته ماده ۱۸ پیشنهاد می‌شد که امسال لایحه‌ای از سمت شهرداری تعیین، به شورا ارسال و در نهایت نتیجه به فرمانداری منتقل شد که در هفته آینده نتیجه قابل ارایه و ابلاغ است. تفاوت قیمت در طول مسیر و شرایط ترافیکی بوده و هزینه سرویس در مدارس دولتی، غیر انتفاعی و ... تفاوتی ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد افزود: هزینه را پس از نهایی شدن در سامانه سپند و سایت سازمان قرار می‌دهیم. فعلا فارغ از طول سفر، مبلغ دو میلیون تومان توسط شرکت‌ها از اولیا دریافت می‌شود که مبلغ علی‌الحساب است تا نرخ مشخص و الباقی در چهار مرحله دریافت شود.

دولت مکلف است برای دانش آموزان استثنائی سرویس رایگان تامین کند

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص سرویس مدارس استثنائی گفت: در خصوص مدارس استثنائی در آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزی تبصره دو ماده ۱۶ اشاره شده که شهرداری‌ها می‌توانند در تامین بخشی از هزینه سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنائی مشارکت داشته باشند. در ادامه هم بیان شده که این ماده نافی ماده ۳۶ نیست که در این ماده اعلام شده دولت مکلف است خدمات حمل‌ونقل دانش‌آموزان استثنائی را رایگان تامین کند.

چایچی مطلق ادامه داد: با توجه به مساعدت شورا در مصوبه‌ای که در حوزه نرخ سرویس مدارس به تصویب رسید و هنوز در فرمانداری است که در هفته آینده یا دو هفته اینده ابلاغ می‌شود، احتمالا سهم عمده‌ای از هزینه‌ها را شهرداری پرداخت خواهد کرد و از سوی دولت نیز این پرداخت‌ها اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: موضوع سرویس مدارس استثنائی را در فرمانداری مطرح کردیم و تدبیری که اتفاق افتاد این بود که والدین دانش‌آموزان استثنائی به اداره آموزش و پرورش استثنائی مشهد مراجعه کرده و کار سرویس را انجام دهند ما هم با حداقل هزینه سرویس‌دهی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی سرویس مدرسه هستند و ۹۰ درصد به شیوه‌های مختلف به مدرسه می‌روند که ترافیک را جابه‌جا می‌کنند. در هفته اول بیشتر حمل‌ونقل دانش‌آموزان با وسیله نقلیه شخصی است و بعد به سمت حمل‌ونقل عمومی پیش می‌رود.

چایچی مطلق در خصوص آمار رانندگان فعال در سرویس مدارس اظهار داشت: از ۷۰۰۰ راننده فعال در حوزه سرویس مدارس یک‌سوم خانم و دوسوم آقا هستند.

وی در پایان گفت: حدود ۴۴۰ شکایت در حوزه سرویس مدارس داشتیم که ۰.۷ درصد بوده، درصد رضایت نسبتا خوب و عدد قابل قبولی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.