به گزارش شهرآرانیوز؛ بیشتر از یک هفته از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی گذشته است، اما هنوز بسیاری از خانوادهها از روند تخصیص سرویس مدرسه دانشآموزانشان ناراضی هستند. به اذعان شهروندان این موضوع به ویژه برای این هفته با چالشهای بیشتری همراه بوده است، از تغییر شرکتهای معرفی شده برای معرفی راننده سرویس گرفته تا سوار کردن دانشآموزان بیش از تعداد استاندارد در خودرو.
به دنبال پیگیری مطالبات شهروندان شهرآرا در نخستین گزارش خود با تیتر «از سرویسدهی جاماندگان تا رصد آنلاین سرویسها» که در تاریخ ۱۷ شهریور منتشر شد به ایجاد مدیریت واحد برای ساماندهی سرویس مدارس اشاره کرد. در آن گزارش مرتضی چایچی مطلق، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد این نوید را داد که قرار است ساماندهی سرویس مدارس امسال به صورت مجازی و در بستر وب و به طور آنلاین برای اولیا قابل رصد باشد. علاوه بر آن تمام خانوادههای متقاضی استفاده از سرویس تا پایان شهریور در سامانه سپند به صورت اینترنتی ثبتنام کرده و ساماندهی خواهند شد.
گزارش پیگیرانه دوم ما در تاریخ هفت مهر امسال با تیتر «سرویس نرسید، مدرسهها باز شد» منتشر شد. در این گزارش محور اصلی طرح دغدغههای اولیا بود. دغدغه اصلی شهروندان در آن گزارش، ساماندهی نشدن درست و مطلوب سرویس مدارس در شهر مشهد بود. محور اصلی گلایهها بر این مهم استوار بود که چرا بعد از گذشت یک هفته از سال تحصیلی و با ثبت نام دانشآموزان در تیر هنوز بسیاری از مدارس، سرویس برای جابهجایی دانشآموزان ندارند.
آنچه گلایههای متعدد شهروندان را در دو گزارش قبلی ما به همراه داشت سبب شد تا در گزارش پیگیرانه سوم و در گفتوگویی مفصل، مجدد به سراغ مرتضی چایچی مطلق، مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد برویم.
درحال حاضر سرویس به بیش از ۹۵درصد از متقاضیان تخصیص یافته است. برای باقیمانده افراد به دلیل پراکندهبودن و فاصله محل سکونت و اقامت، ظرفیت ناوگان تکمیل نشد. تلاش میشود این بخش از تقاضای باقیمانده نیز به سرعت تعیینتکلیف شود. از تمامی اولیای متقاضی سرویس دانشآموزی تقاضا میشود با اعلام مشکلات یا شکایات خود به سامانه ارتباط مردمی۱۳۷ شهرداری یا شماره تماسهای ۳۳۴۴۸۱۴۷ تا ۹، این سازمان را در رفع موارد باقیمانده یاری رسانند.
مطابق مصوبات کمیته هماهنگی ترافیک استان و شورای ترافیک شهرستان مشهد، با توجه به زمانبر بودن فرایند تصویب و ابلاغ نرخ کرایه، مقرر شد مبلغ ۲۰میلیون ریال به صورت علیالحساب از متقاضیان دریافت و پس از نهاییشدن نرخ، با انعقاد قرارداد بین اولیا و شرکتها الباقی بها به صورت اقساط چهارماهه دریافت شود.
در شهر مشهد براساس شیوه جدید از خرداد امسال طی فراخوان و ارزیابیهایی، تعداد ۵۳ شرکت ذیصلاح از سوی شهرداری انتخاب و به مراجع ذینقش معرفی شدند. بر این اساس ۷هزار راننده برای سرویس مدارس در شهر مشهد همکاری میکنند که یک سوم رانندگان خانم و دو سوم آقا هستند. دغدغه والدین مورد تأکید ما نیز هست. تلاش شد که برای مدارس دخترانه، راننده سرویس خانم باشد، اما نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد بانوانی که تمایل به همکاری برای سرویس مدرسه دارند کم است.
از تاریخ ۲۹ شهریور تا ۶ مهر کل درخواستها و انتقادهای دریافت شده حدود ۳۳۱ مورد بوده است که از این تعداد ۱۹۰درخواست در لحظه پاسخ داده شده است. تعداد ۱۴۱درخواست باقی مانده در مقابل بیش از ۶۸ هزار ثبت تقاضا در سامانه سپند برای سرویس مدرسه عدد بزرگی نیست. البته همین تعداد درخواست هم با تشکیل واحد بررسی و رسیدگی به شکایات شهروندان در حال پیگیری و رفع است.