صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سال ۱۴۰۳ تا همین‌جا برایمان کم غافل‌گیری نداشته است. وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی و اثرات آن بر افکار عمومی و اقتصاد را باید ذیل دسته کلی غافل‌گیری یا وقایع پیش‌بینی‌نشده دسته‌بندی کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛  بیایید از فروردین تا امروز را با هم مرور کنیم. ابتدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه اتفاق افتاد. پس از آن ترور فرماندهانمان را با عملیات «وعده صادق» پاسخ دادیم. سپس شهادت رئیس‌جمهور آیت‌ا... رئیسی رقم خورد. بعد از آن مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شدیم. پس از انتخاب مسعود پزشکیان، مهمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری یعنی اسماعیل هنیه را در تهران به شهادت رساندند. از آن سو فؤاد شکر، از فرماندهان حزب‌ا... لبنان، را به شهادت رساندند. حالا هم سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان را به همراه معاون عملیات سپاه پاسداران به شهادت رساندند و نتانیاهوی جنایتکار در مجمع عمومی سازمان ملل به‌طور رسمی ایران و غرب آسیا را تهدید کرده است.

اگر بخواهیم از نگاه یک معامله‌گر در بازار‌های مالی نگاه کنیم، همه این حوادث در حکم اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و اثرگذار بر بازار دسته‌بندی می‌شود؛ اتفاقاتی که تأثیر منفی بر بازار دارد. زیرا مخل امنیت است. سیگنال افزایش ریسک در بازار‌های مالی را می‌توان در افزایش قیمت نفت مشاهده کرد؛ اما سرنوشت بورس چه می‌شود؟

بگو چه شد تا بگویم چه می‌شود

اساس کار همه تحلیلگران تکنیکال در بازار‌های مالی این است که به روند‌های گذشته نگاه می‌کنند تا روند‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کنند. این دسته از تحلیلگران بر چارت یا همان نمودار تکیه می‌کنند و برای قیمت‌ها سقف و کف می‌گذارند. روش خوبی است و خیلی‌ها با همین ابزار‌ها به پول هم می‌رسند، اما در وضعیت کنونی شاید خیلی نتوان به آن تکیه کرد. با این حال، بیایید نگاهی به نمودار شاخص کل بیندازیم و ببینیم که از ابتدای سال تاکنون چه اتفاقات مهمی رخ داده است.

در آخرین روز معاملاتی پیش از حمله سیزدهم فروردین رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، شاخص کل بورس ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد بود. روز قبل از شهادت رئیس‌جمهور، آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی، در بیست‌ونهم اردیبهشت شاخص کل ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد بود. روز پیش از شهادت اسماعیل هنیه در نهم مرداد شاخص کل ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد بود.
پس از همه این اتفاقات شاهد ریزش شاخص بودیم و بعد باز شاخص به جای قبلی‌اش بازگشته است. این درحالی است که در زمستان ۱۴۰۲ بیشتر تحلیلگران اعتقاد داشتند در بهار ۱۴۰۳ بازار روند صعودی به خود خواهد گرفت، اما این اتفاقات غافل‌گیرانه درواقع حکم لنگر را برای شاخص بورس داشت.

با این حال، نگاهی به شاخص نشان می‌دهد که پس از همه نوسانات یک روند مثبت از بیست‌وچهارم مرداد در بورس شروع شده بود؛ جایی که شاخص در کف یک‌میلیون و ۹۹۰ هزار واحدی قرار داشت. این حرکت صعودی آغاز شد و تا چهارم مهر، پیش از شهادت سیدحسن نصرا...، شاخص بورس به سطح ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسید.
بیست‌وسوم مرداد بود که جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برگزار شد و محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، پس از پایان جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه، از حمایت نظام بانکی از این بازار از بیست‌وچهارم مرداد خبر داد.

او همچنین با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهام‌داران خرد، از تمهیدات این بانک برای تأمین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی خبر داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نیز از عملیات مشترک بانک‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در حمایت از بورس تأکید کرد. بیست‌وهفتم مرداد نیز مقرر شد دامنه نوسان معاملات سهام به مثبت و منفی ۲درصد تغییر کند.

بازار در بزنگاه

سازمان بورس و اوراق بهادار پس از ترور شهید سیدحسن نصرا... و سخنرانی جنگ‌طلبانه نخست‌وزیر رژیم کثیف صهیونیستی دامنه نوسان بورس و فرابورس را به مثبت و منفی یک‌درصد تغییر داد. این اقدام بموقع و البته مناسب باتوجه به بند۱۱ ماده۷ قانون بازار اوراق بهادار، با هدف حمایت از حقوق سهام‌داران و جلوگیری از تأثیر هیجانات بر روند بازار انجام شد. 

دامنه نوسان همه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی مختلط قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شد. اکنون نیز بدیهی به نظر می‌رسد که تا زمانی که اوضاع منطقه و تحولات نظامی و امنیتی آینده‌ای شفاف و پیش‌بینی‌شدنی نداشته باشد، معامله‌گران در بازار‌های مالی دست‌به‌عصا حرکت کنند. در این مدت احتمالا شاهد کوچ سرمایه از سمت سهام به دارایی‌هایی با قدرت نقدشوندگی بالاتر مثل ارز و طلا باشیم؛ چنان‌که در روز‌های گذشته نیز شاهد تحرکات قیمتی در بازار ارز و طلا بوده‌ایم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.