به گزارش شهرآرانیوز؛ ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که یک وقتهایی پشت فرمان در حال رانندگی هستید و ناگهان رفتار کودکانهای از شما سر میزند. درست مثل کودکی که با هم سن و سالان خود لجبازی میکند. پایتان را روی گاز میگذارید تا مبادا از وسیله نقلیه کناری تان عقب بمانید. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی رفتار رانندگی هر فرد تحت تأثیر ویژگیهای شخصیتی اوست. مشروح نظرات کارشناسی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان را درخصوص «رانندگی کردن با فرمان دیگران» با هم بخوانیم.
۵۰ درصد
بر اساس گزارشهای معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ۵۰ درصد نزاعهای خیابانی ناشی از رفتارهای ترافیکی است.
۹۰ درصد
حدود ۹۰ درصد تصادفها با خصوصیات رفتاری راننده مرتبط هستند و رفتار انسانها تا ۹۵ درصد عامل تعیین کننده تصادفات است.
در علم روان شناسی شخصیت هر فردی برگرفته از ویژگیهایی است. افراد وقتی رانندگی میکنند ممکن است رفتارهای برون گرایی مثل موافق یا پذیرا بودن شرایط، وظیفه شناسی یا بروز رفتارهای آسیب زا مثل هیجانات کاذب را از خود به نمایش بگذارند. در چنین شرایطی توصیه میشود:
بهتر است به دور از وسواسهای فکری رانندگی کرد. افرادی که در زندگی شخصی روی موضوعات متعدد پافشاری میکنند در چنین شرایطی بهتر است به جای مقابله به مثل کنترل خشم داشته باشند و با کوچکترین صحبت یا رفتاری عصبانی نشوند.
بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه بر این باورند که کسی بهتر از آنها رانندگی نمیکند. این افراد وقتی یک راننده دیگر از آنها سبقت میگیرد تمام عزم خود را جزم میکنند تا پاسخ رفتار اشتباه ترافیکی او با لجبازی کودکانه بدهند. این دسته افراد اغلب در زمان عبور، اولویت را به خود میدهند و و از انتظار دیگران لذت میبرند.
افرادی که رانندگی شان با خشونت همراه است، ترساندن دیگر کاربران ترافیکی را نوعی قدرت میدانند. به عنوان نمونه برخی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین را تجسم کنید که چطور نزدیک یک خودرو سواری میشوند و بوق میزنند.
برای خیلیها رانندگی نوعی مسابقه است. فرقی نمیکند مدل ماشینشان بالاتر یا پایینتر باشد، در هر صورت از نظر آنها خیابان، زمین مسابقه است. این افراد همان کسانی هستند که معمولا در رسیدن به موفقیتهای بزرگ در زندگی خود، ناکام مانده اند و سعی دارند به روشهای دیگری موفقیت کسب کنند.
رانندگانی که تازه گواهی نامه گرفته اند یا آنهایی که ترس از تصادف دارند بیش از حد احتیاط میکنند. این افراد بر این باورند که دیگر کاربران ترافیکی قوانین را رعایت نمیکنند. در حالی که این دسته افراد به علت ریسک پذیر نبودن یا آشنا نبودن با قوانین و مقررات باعث بروز مشکل برای دیگران میشوند. رانندگی در خط یک بزرگراه با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت نمونه بارز این گروه افراد است.
بر کسی پوشیده نیست که رانندگی عبارت است از رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران. با این توصیف بروز رفتارهای اشتباه ترافیکی مثل نمایشهای خطرناک با وسایل نقلیه باعث میشود تا شخصیتمان نزد دیگران تضعیف شود. همچنین باعث ترویج توسعه فرهنگ غلط رانندگی میشود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که رفتارهای اشتباه برخی کاربران ترافیکی روی کودکان تأثیر منفی میگذارد.
وقتی پشت فرمان مینشینیم، ناخودآگاه درگیر رفتارهای پیرامونمان میشویم که رانندگی ما را درگیر میکند و تحت تأثیر قرار میدهد. موارد زیر در بین کاربران ترافیکی مشهدی بسیار قابل مشاهده است.
کارشناسان راهنمایی و رانندگی بر این باورند که وقتی رانندگی میکنیم نباید عصبانی شویم و اگر عاملی باعث شد تا کنترل اعصابمان را از دست بدهیم به هیچ عنوان رانندگی نکنیم، زیرا قدرت تسلط به وسیله نقلیه در زمان عصبانیت کاهش پیدا میکند در چنین شرایطی افرادی که در حالت عادی سرعت العمل بالایی نسبت به وقایع ترافیکی دارند نمیتوانند واکنش مثبتی از خود به نمایش بگذارند و مدت عکس العمل آنها افزایش پیدا میکند. به عنوان نمونه وقتی دو وسیله نقلیه با یکدیگر کورس میگذارند باعث بروز تصادفات زنجیرهای میشوند بدیهی است که کل کل آنها با یکدیگر مسافت توقف آنها را افزایش میدهد.
بهتر است در شرایطی که دیگر کاربران ترافیکی، حالا میخواهد یک موتورسیکلت سوار باشد یا یک راننده کامیون، که به نوعی بر خلاف قوانین و مقررات موجود رانندگی میکنند و برای شما اخلال در عبورومرور به وجود میآورند، تحت هیجانات آنها قرار نگیریم. به اشتباهات ترافیکی آنها که ناشی از رفتارهای آسیب زاست دامن نزنیم تا به عنوان نمونه مقدمات حرکات نمایشی را فراهم نکنیم و با یک پاسخ کوتاه مثل نور بالا دادن، تغییر مسیر ناگهانی و... باعث ترافیکهای گره خورده یا تصادفات سنگین نشویم.