صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یکم اکتبر مصادف با ۱۰ مهرماه به عنوان روز جهانی سالمندان نامگذاری شده و هفته سالمندان نیز از ۷ الی ۱۳مهرماه در کشور ما به منظور گرامیداشت، تکریم و منزلت سالمندان با شعار “سالمندی فعال، فردایی برای همه" برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است، گفت: سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان‌ها است لذا حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان در کلیه ابعاد (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) آنها در اولویت خواهد بود.

دکتر مجید جعفری نژاد افزود: تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است که به معنای احترام به ارزش‌ها و سنت ها، حفظ پیوند‌های خانوادگی و پیوند بین نسلی است و در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک گذاری تجربیات با نسل نوپای جامعه محسوب می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان در جامعه اظهار کرد: نسل جدید نیازمند دانش در خصوص نحوه برخورد و تعامل با سالمندان می‌باشد و رسانه‌ها می‌توانند با آگاهی رسانی به خانواده‌ها وآحاد جامعه، نقش موثر خانواده‌ها در حفظ آرامش و منزلت سالمند، پیشگیری از انزوای سالمندان به دلایل مختلف نظیر بازنشستگی، عدم حضور در محیط کاری، از دست دادن همسر و ... را یاد آوری نموده و با تبین نقش سالمند برای خانواده‌ها تا حد امکان مانع انتقال سالمند به مراکز نگهداری سالمند گردند.

دکتر جعفری نژاد تصریح کرد: هرچند ممکن است در همه موارد بهترین فضا برای مراقبت از سالمند، محیط منزل نباشد، اما این حمایت خانواده از سالمند و یکپارچگی خانوادگی را باید به بهترین نحو ممکن حفظ نمود. در واقع نحوه تعامل با سالمندان، تصویری از آینده را در مقابل دیدگان نسل حاضر ترسیم می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: در چشم انداز آینده، ما به دنبال جامعه‌ای با نگاه مثبت و براساس اهمیت دادن به استقلال، مشارکت، امنیت و سلامت جسمی و روانی و معنوی سالمندان هستیم که باعث شود سالمندی سالم و فعال و با منزلت همیشگی داشته باشیم

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه حمایت سالمندان از جوانی جمعی‏/ رسانه و فرهنگ سازی تکریم سالمندان‏/ مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه ‏/ تکریم سالمندان در دستگاه‌های اجرایی‏/ آموزش و توانمندسازی سالمندان‏/ حمایت‌های اجتماعی رفاهی سالمندان‏/ دسترسی عادلانه سالمندان به محیط‌های مناسب سازی شده را از عناوین روزشمار هفته تکریم و منزلت سالمندان برشمرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.