صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آژانس فضایی مأموریت‌های سرنشین‌دار چین (CMSA) به‌تازگی از لباس فضانوردان این کشور که قرار است با آن روی ماه فرود بیایند، رونمایی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چین تا قبل از پایان این دهه طرحی بلندپروازانه برای فرود روی ماه دارد و امیدوار است به اولین کشوری تبدیل شود که بعد از سال ۱۹۷۲ موفق به فرود روی ماه شده. رونمایی از لباس فضانوردان نیز بخشی از همین پروژه است و فضانوردان چینی هنگام فرود و پیاده‌روی روی ماه از این لباس مخصوص استفاده خواهند کرد.

براساس ویدیویی که ۲۸ سپتامبر خبرگزاری دولتی CCTV چین منتشر کرد، لباسی که آژانس فضایی چین رونمایی کرده، یک محفظه ویژه برای محافظت از فضانوردان در برابر محیط شدید و گردوغبار در سطح ماه دارد. همچنین کلاه فضانوردان به دوربین‌هایی برای دید اول‌شخص مجهز می‌شود.

در ساخت و طراحی این لباس از عناصر باستانی و سنتی چینی نیز الهام گرفته شده است؛ برای مثال، خطوط قرمز از هنر چینی الهام گرفته شده و البته نماد حزب حاکم این کشور است. همچنین طراحی کلی لباس برگرفته از یونیفرم‌های نظامی این کشور است. در ویدیوی منتشرشده مشخص است که فضانوردان به‌راحتی می‌توانند در داخل لباس حرکت کنند، خم شوند یا حتی چمباتمه بزنند.

چین قصد دارد قبل از ارسال فضانوردان به ماه، به‌منظور زمینه‌چینی برای ایجاد مرکز تحقیقاتی روی ماه در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸، ۲ مأموریت رباتیک انجام دهد. زمان ارسال فضانوردان چینی به ماه هنوز مشخص نیست، اما چین وعده داده قبل از پایان این دهه این رؤیا را عملی کند.

ناسا نیز برنامه‌های مشابهی را پیش می‌برد. البته برنامه‌های ناسا برای ارسال فضانوردان به ماه به‌علت مسائلی همچون مشکلات فنی و محدودیت‌های بودجه‌ای فعلاً به‌کندی پیش می‌رود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.