صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دانشمندان ادعا می‌کنند زمانی که زمین در اوایل سال ۲۰۲۰ درگیر همه‌گیری کووید قرار گرفت، اتفاق عجیبی افتاد: ماه به طور قابل توجهی سردتر شد.

شهرآرانیوز؛ در مقاله تازه‌منتشرشده‌ای، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی هند دریافتند که دمای سطح ماه در شب به‌طور قابل‌توجهی در شش مکان رصدی در سمت نزدیک ماه کاهش یافته است.

آن‌ها فکر می‌کنند که این افت غیرعادی ناشی از کاهش ناگهانی تشعشعات منتشرشده از زمین است که فعالیت‌های انسانی در طول قرنطینه جهانی کاهش یافته بود؛ به همین دلیل میزان آلودگی و گرمای کلی آزادشده از سیاره ما در شب هم محدود شده بود.

دانشمندان در مقاله خود به این نتیجه رسیدند: «مطالعه ما نشان می‌دهد که قرنطینه زمان همه‌گیری کرونا روی ماه اثر گذاشته است. این اثر خودش را با کاهش غیرعادی دمای سطح ماه در شب نشان داده است.»

نتایج همچنین نشان می‌دهد که مطالعه نوسانات دمای ماه می‌تواند «برای مطالعه تشعشعات زمین و تغییرات آب و هوایی» اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهد.

در طول روز، جو زمین، بیشتر نور خورشید را به فضا بازتاب می‌دهد و فقط مقداری از آن جذب می‌شود. ماه نیز در طول روز در معرض تشعشات خورشید است.

اما در شب، وضعیت کاملا متفاوت است، زیرا ماه فقط از زمین تابش دریافت می‌کند، و همین می‌تواند بر دمای سطح شبانه تاثیر بگذارد.

دانشمندان قبلاً نشان داده بودند که دمای شبانه می‌تواند براساس میزان تشعشعات زمینی منتشرشده توسط زمین تغییر کند.

در طول اولین قرنطینه‌های زمان همه‌گیری کووید، فعالیت‌های انسانی و سطوح آلودگی به طور قابل توجهی کاهش یافت و فرصتی منحصر به فرد برای دانشمندان فراهم کرد تا تغییرات آب و هوایی را بررسی کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.