صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گاهی برخی شهروندان در سفر‌های درون‌شهری اموالشان را درون تاکسی یا اتوبوس جا می‌گذارند و این حوادث آن‌قدر تلخ است که این تلخی تا مغز استخوانشان نفوذ می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ازدست‌دادن اموال در سرقت‌ها برای شهروندان بسیار تلخ است. چون آنچه را به‌زحمت اندوخته‌اند، در مدتی بسیار کوتاه از دست می‌دهند. اما مال‌باخته در این ماجرا مقصر صددرصدی نیست و خودش را سرزنش نمی‌کند و از سویی با شکایت به مراجع قضایی و دستگیری سارقان، این تلخی کمی در کام شهروندان کاهش می‌یابد. اما گاهی افراد با دست خودشان کاری می‌کنند که اموالشان از کفشان برود.

گاهی برخی شهروندان در سفر‌های درون‌شهری اموالشان را درون تاکسی یا اتوبوس جا می‌گذارند و این حوادث آن‌قدر تلخ است که این تلخی تا مغز استخوانشان نفوذ می‌کند؛ مانند مردی که پس از یک روز سخت کاری، پول اجاره‌خانه‌اش را نقد از دخل مغازه‌اش برمی‌دارد و با آخرین اتوبوس راهی خانه‌اش می‌شود، ولی موقع پیاده‌شدن ناگهان متوجه می‌شود کیسه پول‌ها همراهش نیست، یا یک تبعه ترکمنستانی که برای زیارت با اتوبوس بین‌شهری به مشهد آمده بود. 

او از پایانه مسافربری با تاکسی راهی اقامتگاهش در خیابان امام‌رضا (ع) شده بود، اما پس از پیاده‌شدن و رفتن تاکسی، متوجه شده بود که کیف حاوی چندهزار دلار پول نقدش را در تاکسی جا گذاشته است. شاید برای شما هم چنین حوادثی اتفاق افتاده باشد. اما چاره چیست؟ آیا فرد می‌تواند از آشفتگی حواسش هم شکایت کند؟ در این پرونده‌ها سرنوشت کالا‌های گم‌شده یا به‌عبارتی پیداشده چه می‌شود؟ اگر می‌خواهید بیشتر از سرنوشت این کالا‌ها بدانید یا متوجه شوید هنگام جاگذاشتن وسایل در اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسی‌های درون‌شهری چه باید بکنید، این گزارش را تا انتها بخوانید.

اتوبوس‌های درون‌شهری یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرمخاطب در مشهد هستند. گذشته از دلایل فنی آن، همین موضوع موجب می‌شود تا سالانه تعداد زیادی لوازم از شهروندان در اتوبوس‌ها جا بماند و مفقود شود. برای پیگیری این موضوع، به سراغ سازمان اتوبوس‌رانی مشهد می‌رویم و با مدیرعامل این سازمان موضوع را در میان می‌گذاریم.

نگهداری ۳۸۱ روزه کالا‌ها

محسن شریعتی ابتدای صحبت‌هایش یک پیش‌شرط می‌گذارد؛ اینکه مسافران باید کالای گم‌شده را به دست راننده برسانند که ما بتوانیم صاحب آن را پیدا کنیم. البته گاهی خود راننده نیز وسایلی را پیدا می‌کند که در بیشتر مواقع این کالا‌ها به صاحبانشان برگردانده می‌شود. وی درباره فرایند کشف کالا‌ها بیان می‌کند: وقتی کالای مفقودی به دست راننده برسد، او وسایل را به رئیس خط تحویل می‌دهد.

رئیس خط نیز ۴۸ ساعت این کالا را در همان‌جا یعنی ابتدا یا انتهای خط نگه می‌دارد و اگر در این مدت صاحبش مراجعه کرد که تحویل می‌دهد. اما در غیر این صورت رئیس خط آن وسیله را به دفتر سازمان اتوبوس‌رانی در آن منطقه می‌برد و به یکی از سه دفتر مناطق سازمان تحویل می‌دهد.

شریعتی می‌افزاید: وسایل مفقودی در دفاتر ما به مدت دو هفته نگهداری می‌شوند. در این مدت اگر مالک مراجعه کرد، با دادن نشانی وسیله را پس می‌گیرد، اما اگر بازهم در این مدت کسی مراجعه نکرد، همکارانم پس از دو هفته، وسایل را به روابط‌عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در انتهای خیابان فدائیان اسلام منتقل می‌کنند و در این مکان وسایل کشف‌شده تا یک‌سال و شانزده روز نگهداری می‌شوند. پس از گذشت این مدت از تاریخ پیداشدن وسیله، کالا‌ها برای تعیین‌تکلیف به ستاد فرامین امام در مشهد تحویل داده می‌شوند.

جاگذاشتن گردن‌بند صدساله

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مشهد درباره باارزش‌ترین کالای کشف‌شده در اتوبوس‌های شرکت واحد بیان می‌کند: از ابتدای امسال وسایل بسیاری در اتوبوس‌ها جا گذاشته شده است. ازجمله کالا‌های باارزشی که به مالکان آنها برگردانده شده است، می‌توان به یک گردن‌بند طلای عتیقه اشاره کرد که متعلق به نسل‌های پیشین خانواده‌ای بوده و بیش از یک قرن قدمت داشته است. این گردن‌بند متعلق به پیرزنی بود که از گردنش باز شده و کف اتوبوس افتاده بود. این گردن‌بند را یکی از مسافران به راننده تحویل داده و او هم به دست رئیس‌خط رسانده بود. رئیس خط همان روز این گردن‌بند عتیقه را به مالکش پس داده بود.

وی ادامه می‌دهد: نمونه دیگر، جاماندن کیف پول و مدارک یک زائر عراقی بود. در این کیف حدود هزار دلار پول نقد و گذرنامه این تبعه خارجی بود. در یک مورد دیگر نیز شهروندی چند میلیون تومان پول نقد را در اتوبوس جا گذاشته بود. تلفن‌های همراه و کیف پول جزو وسایلی است که بیشتر در اتوبوس‌های شرکت واحد جا می‌ماند.

تلفن همراه؛ صدرنشین کالا‌های جامانده

تاکسی‌های درون‌شهری مشهد هم دست‌کمی از اتوبوس‌ها ندارند و سالانه تعداد زیادی از مسافران با تاکسی در مشهد جابه‌جا می‌شوند و گاهی افراد وسایلشان را در تاکسی‌ها جا می‌گذارند. سازمان تاکسی‌رانی هم شبیه اتوبوس‌رانی سازوبرگ مشخصی برای بازگردان وسایل جامانده به مسافران دارد که مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد در این‌باره توضیح می‌دهد.

مرتضی چایچی‌مطلق درباره سهل‌انگاری شهروندان در جاگذاشتن وسایلشان درون تاکسی‌ها ابراز تأسف می‌کند و می‌گوید: بیشترین وسیله‌ای که مسافران در تاکسی‌ها جا می‌گذارند، تلفن همراه است که بیشترشان به همت رانندگان به مالکانشان بازگردانده می‌شوند، اما دیگر اشیا و وسایل را رانندگان ما به دفتر بخش اشیای گم‌شده سازمان تاکسی‌رانی تحویل می‌دهند. این موضوع برای همه ناوگان ما ازجمله تاکسی‌های خطی سطح شهر، فرودگاه، راه‌آهن، پایانه مسافربری و... صادق است.

این وسایل را همکاران من در یک بازه زمانی مشخص نگه می‌دارند تا به مالکانشان بازگردانند. خوشبختانه در بیشتر مواقع شاهد بازگرداندن وسایل به صاحبانشان هستیم، به‌ویژه در بخش وسایل باارزش، اما درصورتی‌که مالکان آنها به ما مراجعه نکردند، وسایل جامانده تحویل سازمان فرامین امام در مشهد می‌شود.

بازگردان سرمایه زائر ترکمنستانی

وی درباره باارزش‌ترین کالا‌های به‌جامانده در تاکسی‌های مشهد می‌گوید: با ارزش‌ترین وسیله‌ای که به مالکش بازگردانده شد، کیف یکی از اتباع ترکمنستانی حاوی مقادیری دلار با ارزش تقریبی ۳۲۰ میلیون تومان و مقادیری پول ترکمنستانی بود. راننده تاکسی کیف مسافرش را به سازمان آورد و ما هم موضوع را با کنسولگری ترکمنستان در میان گذاشتیم و به این ترتیب توانستیم کیف را به مسافر بازگردانیم. وقتی این کیف را تحویل می‌دادیم، تبعه ترکمنستان که خیلی خوش‌حال بود، می‌گفت وقتی کیف را گم کردم، به حرم امام‌رضا (ع) رفتم و برای پیداشدنش نذر کردم که از این پس نماز‌هایم را به‌موقع بخوانم.

او تعریف می‌کرد که وقتی موضوع گم‌شدن کیفش را به اقوامش در ترکمنستان خبر داده بود، همه می‌گفتند دیگر پیدا نمی‌شود و به کشورت برگرد. او هم همین تصمیم را داشت، اما ما توانستیم با پیداکردن این فرد کیفش را به او برگردانیم. با این کار، او به کشورمان حس خیلی خوبی پیدا کرده بود و می‌گفت پول را برای تجارت به مشهد آورده بود و از این پس بیشتر به اینجا خواهد آمد.

چایچی‌مطلق می‌افزاید: مورد دیگری که همین تازگی برایمان پیش آمد، پس‌دادن یک دستگاه تلفن همراه آیفون به یک زن جوان بود. این زن برای دیدن دوستانش عجله می‌کند و در خیابان سوار تاکسی می‌شود، اما به محض رسیدن، تلفن همراهش را که شارژش تمام شده بود، جا می‌گذارد. راننده تلفن همراه او را از آن طرف شهر به سازمان تاکسی‌رانی آورد و ما آن را به شارژ زدیم و روشن کردیم. دقایقی پس از روشن‌شدن تلفن، مالکش با ما تماس گرفت و برای تحویلش به اینجا آمد. زن جوان می‌گفت تلفنش را قسطی خریده و به‌تازگی پرداخت اقساطش را آغاز کرده است.

جشنی برای امین‌های تاکسی‌ران

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی مشهد در ادامه بیان می‌کند: برای همکارانی که وسایل جامانده مسافران را به آنها بازمی‌گردانند، امتیاز‌های خاصی در نظر گرفته‌ایم. یکی از این امتیازات، قدردانی از این رانندگان در روز بیست‌وششم آذر است. در این روز که روز حمل‌ونقل و رانندگان است، هر سال جشنی برگزار می‌کنیم و از رانندگان امانت‌دار دعوت و از آنها قدردانی می‌کنیم. 

علاوه بر این، همان‌طور که در آیین‌نامه سازمان برای تخلفات جرائمی در نظر گرفته شده است، برای اقدامات مثبت هم تشویق‌هایی داریم. این رانندگان ضمن دریافت امتیاز مثبت در سامانه ما، هنگامی که بخواهند پروانه خود را تمدید کنند، از تخفیف خوبی بهره‌مند خواهند شد. همچنین اگر بخواهند به خطوط دیگری منتقل شوند، امانت‌داری آنها در این انتقال لحاظ خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.