انسیه شهرکی | شهرآرانیوز گم شدهها گاه ارزش چندانی ندارند و میتوان به راحتی از خیر آنها گذشت، اما گاهی ارزش مادی زیادی دارند که با از دست رفتنشان به دردسر میافتیم و دچار اضطراب و استرس میشویم.
اتفاقی که چند وقت پیش برای مرضیه احمدی، یکی از شهروندان مشهدی میافتد و اسناد و مدارک منزل و کارتهای شناسایی و مقداری وجه نقد خود را در اتوبوسی جا میگذارد و در این راستا رهگیری آنلاین اشیای گم شده به کمکش میآید و گم شده اش را زودتر پیدا میکند.
تکلیف اشیای گم شده و اینکه چگونه میتوان اشیای گم شده در اتوبوس را دوباره به دست آورد، موضوعی است که رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد توضیح میدهد: اگر شهروندی وسیله خودش را داخل اتوبوس جا بگذارد به مدت چهارده روز در ابتدا و انتهای آن خط اتوبوس نگه داری میشود تا با مراجعه حضوری و پس از بررسیهای لازم و صحت سنجی ادعا، آن را در کمترین فاصله زمانی ممکن دریافت کند.
سوی دیگر این قضیه مراجعه نکردن شهروند مال باخته است که به هر علتی در این مدت، پی شیء گم شده اش نمیآید. عباس اتحادی در این زمینه از تمهید سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد میگوید: اگر در این چهارده روز شهروند مراجعه نکند، کالای موردنظر وارد انبار اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی و به مدت یک سال در بخش ویژه اشیای گمشده بایگانی میشود و وسیله محفوظ میماند. گاهی همچنان صاحب آن وسیله یا مال پیدا شده مراجعهای ندارد، در این حالت نیز به گفته اتحادی، سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد شیء موردنظر را به ستاد فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان خراسان رضوی تحویل میدهد.
اتحادی در ادامه به طرح ابتکاری پیگیری آنلاین کالاهای مفقودی اشاره میکند و از درگاهی خبر میدهد که سازمان اتوبوس رانی سال ۱۳۸۹ راه اندازی کرده است تا سرنخهای بهتری برای پیداشدن کالاهای گم شده در اتوبوس به شهروندان بدهد. اتحادی برای توضیح بیشتر میگوید: بخشی از اطلاعات اشیایی که در اتوبوسها پیدا میشود در سایت اینترنتی سازمان اتوبوس رانی به نشانی Bus.mashhad.ir ثبت میشود.
او روش استفاده از این درگاه را این طور توضیح میدهد: شهروند با مشاهده جزئیات مختصر کالاهای داخل سایت فوق و ارائه اطلاعات دقیقتر از کالای خود، با ارائه مدارک شناسایی، برای دریافت آن در زمان مقرر اقدام میکند.
اتحادی درمورد فواید پیگیری آنلاین اشیای برجا مانده در اتوبوس نیز میگوید: با این روش، پیگیری اشیای گم یا پیدا شده در اتوبوس ها، ایستگاهها و پایانهها با سرعت و دقت بیشتری صورت میگیرد.
وی همچنین از اختصاص شمارهای برای پاسخگویی به شهروندان میگوید: شماره تماس ۳۳۴۴۸۳۰۰ (بخش اشیای پیدا شده اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی) پاسخگوی تماسهای تلفنی شهروندان است.
فراوانی و نوع کالاهای مفقودی، موضوع دیگری بود که اتحادی در مورد آن میگوید: فراوانی کالاهایی که خانمها در اتوبوس جا میگذارند، از آقایان بیشتر است و اموال جا گذاشته شده هم بیشتر، کیف پول حاوی وجه نقد، مدارک شناسایی و دیگر اقلام خرده ریزه است.
اشیای شاخص جا مانده در اتوبوس نیز در سالهای اخیر به دست صاحبانش رسیده است. وی درباره مهمترین آنها میگوید: طلا و وجه نقد را که متعلق به خانمی بود و ارزش یک میلیارد تومانی داشت، به صاحب اصلی اش بازگرداندیم یا در موردی دیگر چندین سند ملکی شش دانگ به ارزش چندمیلیارد تومان به دست مالک رسید. همین طور چکهای آقای کارمندی همراه اسناد سازمانی و اداری از دیگر پیداشدههایی بود که بی کم و کاست به صاحبش بازگشت.
تلفن همراه، دوربین عکاسی و لوازم دیجیتال هم جزو گزینههای پرتکرار جامانده در اتوبوسهای درون شهری است که رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد به آن اشاره دارد.
اتحادی درباره تعداد این اشیای پیدا شده در اتوبوس میافزاید: آماری از اشیای جا مانده در اتوبوس نیست و این اقلام، متفاوت است.
رئیس اداره روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد میافزاید: اگر اشیای پیدا شده کارت شناسایی مثل کارت دانشجویی یا پرسنلی و دیگر موارد باشد، به استثنای کارت ملی و شناسنامه، به نهاد محل صدور کارت اعلام میکنیم. از سوی دیگر اگر شیء دیگری باشد که امکان شناسایی از طریق آن وجود داشته باشد تلاش میکنیم با صاحب کالا ارتباط بگیریم و آن را به دست صاحب واقعی اش برسانیم. وی از شهروندان درخواست میکند اگر کالایی را در اتوبوس پیدا کردند، تحویل اتوبوس ران بدهند یا به انتها و ابتدای خط مراجعه کنند و شیء پیدا شده را به رئیس خط تحویل دهند.