صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اجلاس سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا امروز صبح با حضور روسای جمهور اعضای این مجمع در قطر برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مسعود پزشکیان در این اجلاس حضور دارد و به تشریح سیاست‌های ایران خواهد پرداخت.

پزشکیان: مقاومت درختی پرثمر و محکم است که نمی‌توان آن را از بین برد

مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با اشاره به اینکه نگاه به آسیا، همواره مورد توجه جمهوري اسلامی ایران بوده است و امروز آسیا در شبکه تجارت جهانی، جایگاه بالایی دارد، تصریح کرد: بزرگترین پروژه‌هاي اقتصادي جهان، مراکز مالی، نوآوري، فنآوري و تجاري دنیا، پرجمعیت ترین بازارهاي مصرف در جهان، غنی‌ترین منابع طبیعی و انرژي جهان و مهمترین کریدورهاي ریلی و دریایی در پهنه جغرافیایی شرق دور تا خلیج فارس، در این قاره قرار دارند و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. بسیاري از همکاري‌هاي چند جانبه موثر براي تعمیق همکارهاي شراکت محور در این پهنه به ثمر نشسته است و مجمع گفتگوي آسیایی نیز نمونه‌اي موفق از توسعه همکاري‌هاي سازمان یافته براي کسب منافع جمعی است.

رئیس جمهور پیشنهاد کرد با تشکیل «کمیته‌اي ویژه در بستر مجمع آسیایی» با حضور برخی از اعضاي منتخب، پویش مؤثري براي رسیدگی عاجل به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال فوري اقلام بشر دوستانه و کمک‌هاي پزشکی و دارویی به سرزمین‌هاي تحت محاصره و یا آسیب دیده از جنگ تشکیل شده و همچنین موارد نقض حقوق بشر و موازین نادیده گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی نیز توسط این کمیته به مراجع مرتبط بین‌المللی و سازمان ملل متحد گزارش گردد.

دکتر پزشکیان همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حساست تحولات منطقه‌اي و افزایش سطح تنش در غرب آسیا با توجه به حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به گروه‌هاي مقاومت اسلامی، اظهار داشت: لازم است تاکید کنم که ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند، مقاومت درخت تنومندي است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به زودي گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودك‌کش را خواهد گرفت؛ ما حمایت از گروه‌هاي مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و براي حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستاده‌ایم.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم االله الرحمن الرحیم

جناب آقاي تمیم بن حمد بن خلیفه آلثانی،

امیر محترم دولت قطر؛

دبیرکل محترم مجمع؛

عالیجنابان؛

در ابتدا از دولت و ملت دوست و برادر قطر براي میهمان‌نوازي صمیمانه و برگزاري این نشست مهم در جهت تعمیق همگرایی و گفتگوهاي اثربخش در بستر همکاري‌هاي آسیایی تشکر می‌کنم.

انتصاب دبیرکل جدید جناب آقاي المُطَیري را تبریک عرض می‌کنم و براي ایشان و همکارانشان در دبیرخانه مجمع آرزوي توفیق دارم. از خدمات شایسته دبیرکل سابق نیز کمال تشکر را دارم. امیدوارم با برگزاري موفق این نشست، گام موثر دیگري در راستاي انسجام هر چه بیشتر قاره کهن آسیا و ایجاد شبکه‌اي منسجم و همگرا از همکاري‌هاي سازنده براي نیل به «جامعه آسیایی پویا» برداشته شود.

با توجه به شریط حساس و خطیر منطقه، قبل از ورود به مباحث مجمع گفتگوي همکاري آسیا، بر خود لازم می‌دانم نظر حضار محترم را به جنایات بی‌وقفه و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در 12 ماه اخیر جلب نمایم که جامعه بشري را در بهت و حیرت فرو برده است. وقوع فاجعه غزه و کشتار تعداد کثیري از انسان‌هاي بی‌گناه، تنها بخشی از برگ‌هاي سیاه تاریخ معاصر ما است که مرزهاي بربریت را در قامتی جدید به تصویر کشیده است. سرزمین‌هاي فلسطین و لبنان در معرض خشونت عریان رژیمی گرفتار شده که قائل به رعایت و توجه به هیچ کدام از مبانی حقوق بشري و یا موازین بین‌المللی نیست.

حملات اخیر این رژیم به اماکن مسکونی و غیرنظامی لبنان و شهادت جناب آقاي سیدحسن نصراالله و همراهان، تجاوز به تمامیت ارضی، نقض حاکمیت و امنیت ملی لبنان، نقض کلیه اصول و قواعد انسانی، اخلاقی و حقوق بین‌الملل و اوج تبلور وحشیگري این رژیم آپارتاید است؛ رژیمی که بنیاد آن بر ترور، جنگ‌افروزي و نسل‌کشی استوار است.

سکوت در قبال جنگ‌افروزي‌هاي صهیونیست‌ها در غزه و لبنان موجب ترغیب و تشویق این رژیم یاغی در تداوم اقدامات تجاوزکارانه شده و خواهد شد. ما همواره نسبت به نیت شوم این رژیم در گسترش جنگ به کل منطقه هشدار داده‌ایم. حمله اخیر موشکی نیز به سرزمین‌هاي اشغالی در پاسخ به نقض حریم حاکمیتی ایران و مطابق با قوانین مصرح در منشور ملل متحد براي حق مصرح دفاع مشروع به وقوع پیوست.

زمانی که رژیم صهیونیستی بی‌توجه به موازین بین‌المللی و خارج از هرگونه نزاکت، میهمان رسمی ما را در تهران مورد هدف نظامی و ترور قرار می‌دهد، باید عواقب آن را پذیرا باشد. هرگونه تجاوز نظامی، انجام حملات تروریستی و یا عبور از خطوط قرمز ایران با پاسخ قاطع نیروهاي مسلح ما روبرو خواهد شد. لازم است، تاکید نمایم جمهوري اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش و یا کشاندن آتش جنگ به سایر نقاط نیست و این رژیم صهیونیستی است که اهداف شوم خود را در درگیر نمودن سایر کشورها دنبال می‌کند.

فلسطین و لبنان بخش مهمی از جامعه آسیایی هستند و لازم است در وضعیتی که شاهد ناتوانی یا بی‌ارادگی جامعه بین‌المللی در رسیدگی فوري و موثر به بحران غزه و لبنان هستیم، همه کشورهایی که دغدغه «امنیت و صلح» را دارند به ویژه کشورهاي آسیایی براي مهار این بحران و توقف جنگ اقدام نمایند.

جمهوري اسلامی ایران با تاکید بر برقراري آتش‌بس کامل و خروج کامل اشغالگران و متعاقب آن در درازمدت، رفع کامل اشغال هفت دهه سرزمین فلسطین پیشنهاد می‌نماید، با تشکیل «کمیته‌اي ویژه در بستر مجمع آسیایی» با حضور برخی از اعضاي منتخب، پویش مؤثري براي رسیدگی عاجل به وضعیت مجروحان جنگی، ارسال فوري اقلام بشر دوستانه و کمک‌هاي پزشکی و دارویی به سرزمین‌هاي تحت محاصره و یا آسیب‌دیده از جنگ تشکیل شده و همچنین موارد نقض حقوق بشر و موازین نادیده گرفته شده توسط رژیم صهیونیستی نیز توسط این کمیته به مراجع مرتبط بین‌المللی و سازمان ملل متحد گزارش گردد.

در ادامه پیشنهاد می‌کنم با تشکیل اجلاس اضطراري سران سازمان همکاري اسلامی با حضور سایر کشورهاي دردمند، مسئله فلسطین به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

همکاران محترم؛

ما همه متعلق به یک حوزه جغرافیایی و برخوردار از غناي «فرهنگی، تاریخی و تمدنی شگرفی» به نام آسیا هستیم. از شرق تا غرب این گستره جغرافیایی، مملو از آثار ملموس بصري و جلوه‌هاي معنوي اعجازگونه‌اي براي پی‌ریزي و تکوین مولفه‌هاي اخلاقی و تعمیق کرامت انسانی است؛ آسیا مهد ادیان بزرگ الهی و معرف بزرگان بسیاري در عرصه علم و دانش بوده است که نامشان بر تارك تاریخ، چون ستاره‌اي فروزان می‌درخشد. بی‌مصداق نخواهد بود اگر این قاره کهن را «گهواره تمدن بشري» و هدایت‌بخش انسانیت در گذر تاریخ نام نهیم.

چینش جدیدي از توازن، معطوف به منطقه‌گرایی و تشکیل ائتلاف‌هاي جدید براي عبور از یکجانبه‌گرایی و گذار تاریخی به نظم جدید بین‌المللی با عنوان «حکمرانی جهانی چندقطبی» در حال شکل‌گیري و تثبیت است؛ بر این باوریم بازیگران آسیایی قادرند الگوي جدیدي از روابط سازنده در صحنه مناسبات نوین بین‌المللی مبتنی بر «عدالت و چندجانبه‌گرایی» را معرفی و نمایندگی نمایند. بسیاري از منافع جمعی ما در گرو اتحاد و ایجاد شبکه‌اي گسترده از همکاري‌هاي سازنده و به هم پیوسته قابل حصول است.

یکی از مناسب‌ترین راهکارهاي افزایش تعاملات منطقه‌اي که علاوه بر تقویت مناسبات دولتی، روابط مردمی را نیز ارتقا دهد، استفاده از دیپلماسی ورزشی است که به طور هوشمندانه‌اي به عنوان موضوع اصلی این نشست برگزیده شده است. وجود زیرساخت‌هاي گسترده ورزشی در کنار شور و اشتیاق و توانمندي‌هاي زیاد جوانان ما براي کسب موفقیت‌هاي ورزشی و همچنین برگزاري موفق بازي‌هاي المپیک و یا جام جهانی فوتبال بخشی مهم از تصویر آسیاي جدید است که هر روز بر دامنه افتخارات آن افزوده می‌شود.

آسیا زادگاه بسیاري از ورزش‌هاي کهن باستانی است که متاسفانه کمتر به آن توجه و یا پرداخته شده است. ورزش‌هایی که معرف تاریخ، فرهنگ و تمدن ما است. در این زمینه لازم است همه کشورهاي عضو نسبت به احیاي مصادیق تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود اهتمام شایسته‌اي را داشته باشند.

حضار گرامی؛

 نگاه به آسیا، همواره مورد توجه جمهوري اسلامی ایران بوده است. امروز آسیا در شبکه تجارت جهانی، جایگاه بالایی دارد. بزرگترین پروژه‌هاي اقتصادي جهان، مراکز مالی، نوآوري، فنآوري و تجاري دنیا، پرجمعیت‌ترین بازارهاي مصرف در جهان، غنی‌ترین منابع طبیعی و انرژي جهان و مهم‌ترین کریدورهاي ریلی و دریایی در پهنه جغرافیایی شرق دور تا خلیج فارس، در این قاره قرار دارند و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

آسیا همچنین کمترین نقش را در معضلات کلان کره زمین همچون تغییرات آب و هوایی داشته است؛ با این حال همواره با نگاهی مسئولانه با معضلات جهانی مواجه شده و در مقابله با این چالش‌ها، مشارکت و تعامل حداکثري را داشته و دارد. بسیاري از همکاري‌هاي چندجانبه موثر براي تعمیق همکاری‌هاي شراکت‌محور در این پهنه به ثمر نشسته است. مجمع گفتگوي آسیایی نیز نمونه‌اي موفق از توسعه‌ همکاري‌هاي سازمان یافته براي کسب منافع جمعی است.

خوشبختانه «سند همکاري -2030 2021» زمینه را براي عبور از گفتگوي صرف به «گفتگو براي شراکت و همکاري» در حوزه‌هاي مورد علاقه اعضای مجمع فراهم کرده است. در نشست اخیر وزراي امور خارجه کشورهاي عضو در تهران، توافقات خوبی در همین راستا صورت گرفت که در «بیانیه تهران» منعکس شده است. این بیانیه در کنار «بیانیه دوحه» که امروز به تصویب خواهد رسید، دستورالعمل محکمی براي هدایت برخی از حوزه‌هاي همکاري می‌باشند.

جمهوري اسلامی ایران در دوره ریاست خود با انتخاب موضوع «آسیاي پیوسته‌تر و توانمندتر از طریق فناوري‌هاي جدید و در حال ظهور» در تلاش بود با همکاري کشورهاي عضو، فضای جدیدي براي گفتگو در خصوص نحوه استفاده از منافع حاصل از فن‌آوري‌هاي نوین و نوظهور، فراهم ساخته و به الگوهاي پایداری دست یابد. در این مسیر آماده‌ایم دستاوردهای خود در حوزه‌های «بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع دانش‌بنیان» را با کشورهاي عضو مجمع به اشتراك بگذاریم.

جمهوري اسلامی ایران همچنین میزبان «مرکز هماهنگی فرهنگی مجمع گفتگوي همکاري آسیا» در تهران می‌باشد و به زودي مقرر است نشست وزراي گردشگري مجمع به میزبانی ما برگزار شود. با توجه به برخورداري کشورهاي آسیایی از جاذبه‌هاي غنی تاریخی، اشتراکات وسیع فرهنگی و نقش بی‌بدیل گردشگري و تسهیل ارتباطات مردمی در تعمیق همگرایی، آماده‌ایم با همکاري سایر کشورهاي عضو، ساز و کارهاي جدیدي را براي توسعه همکاري‌هاي فرهنگی و ایجاد بستري از مناسبات سازنده در این حوزه پی‌ریزي نماییم.

جناب آقاي رئیس؛

در پایان با توجه به حساسیت تحولات منطقه‌اي و افزایش سطح تنش در غرب آسیا با توجه به حملات پی در پی رژیم صهیونیستی به گروه‌هاي مقاومت اسلامی، لازم است اشاره کنم، ناقضان حریم انسانیت و جنایتکاران خطاکار باید بدانند، مقاومت درخت تنومندي است که ریشه در گفتمان زنده عدالت‌خواهی دارد. ظلم بر بی‌گناه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و دست عدالت به زودي گریبان متجاوزان و جنایتکاران کودك‌کش را خواهد گرفت. ما حمایت از گروه‌هاي مقاومت را تا زمان رهایی فلسطین عزیز وظیفه انسانی خود می‌دانیم و براي حمایت از آرمان قدس شریف با تمام قوا ایستادهایم.

 از توجه همه شما سپاسگزارم.

منبع: پایگاه ریاست جمهوری ایران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.