صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کدام بازار‌های سرمایه تحت تأثیر ناآرامی‌های منطقه قرار گرفته‌اند؟

  • کد خبر: ۲۹۳۰۰۹
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
با افزایش تنش‌ها در منطقه و جهان، به طور معمول میل به سرمایه‌گذاری در برخی بازارها درپی حفظ سرمایه، افزایش می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، قیمت طلا در ایران، مانند سایر بازارهای جهانی، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که از این میان می‌توان به قیمت طلای جهانی، قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نرخ تورم، تحولات سیاسی و اقتصادی، قوانین و مقررات دولتی، و ریسک‌های ژئوپلیتیک اشاره کرد.

تأثیر تنش‌های اخیر خاورمیانه بر بازارهای مالی داخلی و خارجی بر کسی پوشیده نیست. در این ایام، قیمت طلا، دلار و سکه در بازار داخلی و همچنین قیمت اونس جهانی در بازارهای جهانی بالا رفت. اما درباره اینکه چه عواملی بر قیمت طلا در بازار جهانی اثرگذار هستند، باید گفت که فعالان بازار سرمایه در وقوع نابسامانی عموماً به دنبال یک دارایی و سرمایه‌گذاری امن هستند تا پول خود را به آن تبدیل کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، تصریح کرد: با توجه به ارزشمندبودن طلا و قابلیت جابه‌جایی بالا انتظار می‌رود در زمان احتمال خطر و نشانه‌های تنازع و درگیری، قیمت طلا به صورت معنادار رو به افزایش بگذارد، اما برگشت‌پذیری آن تابع انتظارات و سایر متغیرهاست.

وحید ارشدی افزود: در مورد قیمت ارز هم این قاعده حاکم است، اما وعده صادق اول نشان داد که سیاست‌های دولت سیزدهم تا حد زیادی بستر ثبات قیمت ارز را فراهم کرد و شوک حاصل از انتظار احتمال جنگ مدیریت شد و بازار ارز ثبات لازم را داشت. در مجموع، شرایط پیچیده‌ای است و قضاوت در مورد روندهای این متغیرها تابع قضاوت جامعه به‌ویژه فعالان اقتصادی از حدت و شدت درگیری‌ها در منطقه و درمورد ایران است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.