صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک متناسب‌سازی نامتناسب | حداقل‌بگیران تأمین‌اجتماعی از اجرای طرح متناسب‌سازی خط خوردند

  • کد خبر: ۲۹۳۰۹۰
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی در خصوص آخرین اخبار درباره اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان، توضیحاتی ارائه کرد.

علی‌اصغر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص آخرین اخبار درباره اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، اظهار کرد: با توجه به اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سایر سطوح که قانون دارند و بودجه آن تأمین شده است، حدود ۷۰۰ هزار نفر هستند. پیش‌تر قرار بود که برای حداقل‌بگیران که بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، دولت سیزدهم لایحه دوفوریتی به مجلس تقدیم کند که حقوق حداقل‌بگیران هم افزایش ۱۰ درصدی داشته باشد، اما متأسفانه دولت فعلی نتوانست بودجه را تأمین کند. روز گذشته، رئیس مجلس اعلام کرد که دولت لایحه دوفوریتی را پس گرفته و اکنون یک نارضایتی عمومی بین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی ایجاد شده است.

همیشه قوانینی وضع می‌شود که نقض می‌شود

وی افزود: این در حالی است که در لایحه بودجه، قرار بر این بود که دولت ۱۳۰ همت از بدهی‌هایش را به سازمان تأمین‌اجتماعی بپردازد که سازمان متناسب‌سازی را اجرا کند. از ۱۳۰ همت به ۳۸ رسید که ۸ همت نقدی و ۳۰ همت را در قالب اوراق پرداخت کردند که سازمان تأمین‌اجتماعی سهام را نقد کند که بتواند متناسب‌سازی را برای ۷۰۰ هزار نفر اجرا کند؛ متأسفانه همیشه قوانینی وضع می‌شود که نقض می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، اسمی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی برده نشده بود که با پیگیری‌هایی که کانون، کانون عالی، کانون‌های استانی و شهرستانی و ارتباطاتی که با نمایندگان مجلس برقرار شد، در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردند که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی انجام شود که در برنامه اول ۱۷۰ همت پیش‌بینی کردند که در واقع رد دیونی است که دولت باید به سازمان پرداخت کند که در نهایت به ۱۳۰ همت رسید که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان دولت به سازمان پرداخت کند که سازمان تأمین‌اجتماعی از منابع خود متناسب‌سازی را اجرا کند.

بازنشستگان تأمین‌اجتماعی احساس می‌کنند فرزندان ناتنی کشور هستند

رضایی عنوان کرد: امروز گله‌مندی و اعتراض شدیدی که در بین بازنشسته‌های تأمین‌اجتماعی و کانون‌ها نسبت به دولت وجود دارد، این است که چرا وقتی که یک درصد ارزش افزوده را به مالیات‌ها اضافه کردند که از محل تأمین آن بودجه، متناسب‌سازی برای کل بازنشستگان انجام شود، امروز آن یک درصد ارزش افزوده تثبیت شده و برای بازنشسته‌های لشکری و کشوری از محل آن بودجه متناسب‌سازی انجام می‌شود، اما ما بازنشستگان تأمین‌اجتماعی هیچ حقی از آن یک درصد ارزش افزوده نداریم؟ اینجاست که ما بی‌نهایت دوگانگی احساس می‌کنیم و خیال می‌کنیم که ما بازنشسته‌های تأمین‌اجتماعی فراموش شده‌ایم و فرزندان ناتنی این مملکت هستیم.

حداقل‌بگیران مشمول طرح متناسب‌سازی نمی‌شوند

وی افزود: ناگفته نماند که بازنشستگان کشوری و لشکری هم وضعیت مالی خوبی ندارند و در مجموع تمام بازنشستگان در کل کشور دغدغه درمان و معیشت دارند، اما زمانی که صحبت از منابع عمومی به میان می‌آید، بازنشسته تأمین‌اجتماعی هم سهمی دارد؛ نه اینکه دولت از محل رد دیونش می‌خواهد به ما اجازه دهد که ما متناسب‌سازی را اجراکنیم! چرا لایحه دوفوریتی دادید و چرا پس گرفتید؟ چرا ما از منابع عمومی سهمی نداریم؟

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه پیش‌بینی‌مان برای آینده اصلاً خوب نیست و احتمال تنش‌های اجتماعی و تکانه‌ها وجود دارد، گفت: موضع کانون‌ها حرکت‌های غیرقانونی نیست؛ اما ۷۲ درصد بازنشسته‌های تأمین‌اجتماعی حداقل‌بگیر هستند، درحالی‌که ۸ همت اختصاص دادند که این ۷۰۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد و ۳۰ همتی هم اوراق اختصاص دادند. معمولاً شرکت‌های زیان‌ده را بار سازمان می‌کنند و آن‌ها هم امکان تبدیل‌شدن به نقدینگی ندارند؛ بنابراین حداقل‌بگیران مشمول متناسب‌سازی نمی‌شوند.

بیشترین بدهکاری را دولت و کارخانجات دولتی به سازمان تأمین‌اجتماعی دارند

رضایی ادامه داد: اکنون بیشترین بدهکاری را دولت و کارخانجات دولتی به سازمان تأمین‌اجتماعی دارند و بدهی انباشته‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی که به‌تدریج و طی سال‌ها به وجود آمده، حدود ۷۰۰ همت است. قانون برنامه ششم توسعه این بود که تا پایان آن برنامه، دولت بدهی خود را به کلی تسویه کند. مدیران ما در سازمان ادعا دارند که اگر دولت همه‌ساله بدهی همان سال خود را پرداخت کند، باز هم سازمان دچار مشکلات زیادی نمی‌شود؛ اما پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: شش ماه از سال گذشته است و از اول سال، همه بازنشستگان را امیدوار کردند. اما دولت امروز اعلام کرد بودجه نداریم و لایحه را پس گرفتیم و سخنگوی دولت هم اعلام کرد که ما چک بلامحل نمی‌کشیم؛ ما باید چه‌کار کنیم؟

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی در ادامه، عنوان کرد: بازنشستگان وظیفه داشتند ۳۰ الی ۴۰ سال کار کنند و حاکمیت وظیفه دارد آنان را تأمین کند. ما کلاً چند ماده قانونی داریم؛ ماده ۵۴ که درمان بازنشستگان را تعهد کرده که کامل اجرا نمی‌شود و ماده‌های ۹۶ و ۱۱۱ که معیشت ما را تأمین می‌کند که تفسیر به رأی می‌کنند و اجرا نمی‌شود. پنجمین کشور ثروتمند جهان هستیم، اما اگر معدل بگیرند، تمام حقوق‌بگیران زیر خط فقر هستند.

پدربزرگی که سفره نداشته باشد، کرامت ندارد

رضایی با بیان اینکه حداقل هزینه یک زندگی ماهی ۳۰ میلیون تومن است، اظهار کرد: بازنشسته با این حقوق عائله دارد و فرزندانش بزرگ شده‌اند. پدربزرگی که سفره نداشته باشد، کرامت ندارد. اکنون همه دغدغه دارند و همه به دنبال وام هستند. بیماران خاص برای وام هر روز اینجا گله دارند و بار‌ها پیشنهاد دادیم سازمان بیماران خاص تأسیس کند و تمام بیماران خاص را دولت رایگان درمان کند که فقط رنج بیماری را تحمل کنند نه رنج درمان را.

وی افزود: آیا درست است فردی که در کشوری به این ثروتمندی، ۵۰ سال ۶۰ سال زحمت کشیده است و حالا بالای ۷۷ سال سن دارد، به دنبال وام باشد؟ آن هم وام برپایه حقوقی که پیش‌خور شده و با تأخیر واریز می‌شود؟

صدای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی شنیده نمی‌شود

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: صدای بازنشستگان تأمین‌اجتماعی شنیده نمی‌شود. اگر هم شنیده می‌شود، ترتیب اثر داده نمی‌شود. همه باید یکسان زندگی کنند. آیا حضرت علی(ع) بیت‌المال را همین‌گونه خرج می‌کرد؟ متأسفانه تمام بازنشسته‌ها به‌تدریج از ما عبور خواهند کرد که منجر به تکانه‌های اجتماعی می‌شود. ما پل ارتباطی بین سازمان و بازنشسته‌ها هستیم، اما عملاً ضربه‌گیر و سرعت‌گیر شده‌ایم برای مسئولان.

وی درنهایت، به تأخیر واریز ماهانه انتقاد کرد و گفت: حق‌بیمه‌های تکمیلی از ما کسر شده است، اما به شرکت بیمه‌گر پرداخت نکردند و تاکنون سه،چهار ماه می‌شود که حق‌بیمه‌های تکمیلی واریز نشده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.