صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با شروع فصل سرد سیر طبیعی افزایش کرونا و آنفلوآنزا در کشور دیده می شود

  • کد خبر: ۲۹۳۴۵۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فصل سرما و پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی، گفت: بر اساس داده‌های نظام مراقبت دیده‌ور، با توجه به شروع فصل سرد سال و سیر طبیعی افزایش بروز بیماری‌های حاد تنفسی، بیماری‌های کرونا و آنفلوانزا با شیب ملایم در حال افزایش است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر قباد مرادی، با بیان اینکه بیماری‌های حاد تنفسی به طور معمول با علائم مشابه شامل تب، بدن درد، گلودرد، سرفه و ... بروز می‌کنند، اظهار کرد: تشخیص قطعی این بیماری‌ها در صورت انجام آزمایش امکان‌پذیر است. بنابراین، رصد روند وضعیت بیماری‌های حاد تنفسی در کشور از طریق نظام مراقبت خاصی به نام «نظام مراقبت دیده‌ور» در پایگاه‌های منتخب دیده‌بان انجام می‌شود. بر اساس داده‌های این نظام مراقبت، در حال حاضر با توجه به شروع فصل سرد سال و سیر طبیعی افزایش بروز بیماری‌های حاد تنفسی، بیماری‌های کرونا و آنفلوانزا با شیب ملایم در حال افزایش است و بر این اساس، بحث ورود به پیک و موج، فعلاً مطرح نیست.

رصد بیماری‌های تنفسی در ایران

وی درباره روند وضعیت آنفلوانزا و پیک‌های این بیماری توضیح داد: به منظور بررسی روند آنفلوانزا، فعالیت بیماری آنفلوانزا به طور هفتگی در کشور و جهان رصد می‌شود. بر اساس تجربه تا قبل از پاندمی کووید-۱۹، موج آنفلوانزا در آبان ماه شروع می‌شد. در زمان پاندمی کووید-۱۹ به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مانند استفاده از ماسک و جداسازی اجتماعی و همچنین افزایش فعالیت سایر ویروس‌های تنفسی (کووید-۱۹)، میزان بروز آنفلوانزا در جهان و همچنین کشور ما کاهش یافت و پس از پاندمی، طبیعتا به تدریج میزان بروز آنفلوانزا افزایش یافته و به سطح قبل از پاندمی کووید-۱۹ بازگشته است.

وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور در ۱۴۰۲

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه‌داد: سال گذشته، فعالیت آنفلوآنزا در برخی کشور‌ها مانند استرالیا و ایران زودتر از زمان معمول آن که معمولا مهرماه است، افزایش یافت و در آبان ماه ۱۴۰۲ با پیک این بیماری مواجه شدیم و سپس در بهمن ۱۴۰۲ موج کوچک‌تری از بیماری رخ داد و پس از آن، روندی نزولی را طی کرد.

وی همچنین با اشاره به تعطیلات نوروزی و افزایش سفر‌ها خاطرنشان کرد: البته با توجه به سفر‌های نوروزی و سردی هوا در برخی مناطق کشور، معمولا فعالیت این بیماری در سطح پائینی تا اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد و سپس به حد پایه بازمی‌گردد.

مرادی با بیان اینکه بنابراین از ابتدای سال جاری تا کنون هنوز وارد موج آنفلوآنزا نشده‌ایم، توضیح‌داد: به تدریج انتظار می‌رود در فصل پاییز و زمستان، با افزایش موارد بیماری آنفلوانزا مواجه شویم.

ضرورت توجه به همپوشانی ویروس آنفلوآنزا و خانواده اُمیکرون

وی درباره همپوشانی ویروس آنفلوآنزا با ویروس‌های در گردش از خانواده اُمیکرون کرونا گفت: هم‌پوشانی و فعالیت ویروس‌های کووید-۱۹ (خانواده امیکرون) با ویروس آنفلوانزا، به جهت تحمیل بار مضاعف به سیستم بهداشتی درمانی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر، فعالیت ویروس کرونا (خانواده امیکرون) در جهان و کشور، غالب و بیشتر از آنفلوانزا است. در مجموع به منظور بررسی و رصد ویروس‌های تنفسی در گردش، سیستم نظام مراقبت ۲۱ پاتوژن تنفسی در گردش در کشور در جریان است.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فصل سرما

مرادی در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: با توجه به فصل سرد سال و ایجاد آمادگی در برابر افزایش فعالیت ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی، رعایت آداب تنفسی، سرفه، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، ماندن افراد علامت دار در منزل، استفاده از ماسک در افراد علامت‌دار، رعایت تهویه مناسب و تزریق واکسن آنفلوانزا به ویژه در گروه‌های در معرض خطر، بیشتر توصیه می‌شود. همچنین به گروه‌های پر خطر مانند مادران باردار، پرسنل درگیر درمان بیماران آنفلوانزا در مراکز درمانی، بیماران قلبی عروقی، ریوی و... توصیه می‌شود در محل‌های شلوغ و سربسته از ماسک استفاده کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.