صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران: باید برای شناخت هنر رضوی درک تاریخی و اجتماعی داشت

  • کد خبر: ۲۹۳۴۶۱
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتاً از سوی محققان خارجی انجام می‌شود که مورد نقد است.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا شیخی امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعد‌ها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم. 

او بیان کرد: هنر‌های دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمود‌های بیرونی هنر رضوی، افزود: کنارگذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد.

وی همچنین تأکید کرد که داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی لازم است. 

رئیس دانشکده هنر‌های کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری داشته باشیم.

در انتها، او با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.