صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

همه‌چیز درباره دانش‌آموزان اتباع خراسان رضوی | تاکنون ثبت‌نام حدود ۶۲ هزار دانش‌آموز تبعه در مدارس استان نهایی شده است

  • کد خبر: ۲۹۳۵۱۸
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
مسئول امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به جزئیاتی تازه از ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس استان، گفت: ثبت‌نام حدود ۶۵ هزار دانش‌آموز تبعه در مدارس استان نهایی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا یاری‌مقدم با بیان اینکه تاکنون ثبت نام ۶۲ هزار دانش آموز در سامانه‌های اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نهایی شده است گفت: پیش بینی می‌شود که با اضافه شدن ۳ هزار نفر دیگر، تا پایان مهرماه این آمار به ۶۵ هزار نفر برسد.

کاهش تعداد دانش آموزان اتباع در مدارس استان

او با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ هزار دانش آموز اتباع در مدارس استان ثبت نام کرده بودند گفت: دلایل کاهش چهار تا پنج هزار نفری دانش آموزان اتباع فارغ التحصیلی برخی از آنان، بازگشت تعدادی از آنها به کشورشان و یا مسافرت به کشور‌های ثالث و نداشتن مدارک مورد نیاز بر اساس دستورالعمل سازمان ملی مهاجرت و اداره اتباع و مهاجرین خارجی است.

یاری‌مقدم تحصیل دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی را همانند دانش آموزان ایرانی رایگان دانست و گفت: با این حال ممکن است در برخی موارد مانند تعمیر تجهیزات و ساختمان مدارس نیاز به کمک‌های مردمی یا خیرین باشد، اما این بدان معنا نیست که مبالغ مشخصی را برای دانش آموزان برای این هزینه‌ها تعریف کرده باشیم.

خانواده‌های اتباع در صورت دریافت اجباری پول با ما تماس بگیرند

او تاکید کرد: مبالغی هم که به مدارس کمک می‌شود کاملا تحت نظارت بازرسان است و اولیا، مطمئن باشند که در محل خودش به مصرف خواهد رسید. مدیر مدرسه‌ای هم اگر بالاجبار مبالغی را دریافت می‌کنند والدین محترم می‌توانند با مراجعه به بخش بازرسی اداره‌های آموزش و پرورش آن ناحیه این موضوع را مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

مسئول امور اتباع اداره آموزش و پرورش ولایت خراسان رضوی در واکنش به ثبت نام نشدن برخی از دانش آموزان اتباع گفت: برخی از دانش آموزان مدارک قانونی بر اساس شیوه نامه جدید سازمان ملی مهاجرت را ندارند و ما بر اساس قانون اجازه ثبت نام آنها را نداریم. دانش آموزانی هم هستند که به جهت تکمیل فضای آموزشی ثبت نام نشده‌اند که تعداد آنها زیاد نیست؛ با این حال آنها می‌توانند در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند.

حدود ۲۵ هزار دانش آموز خارجی در سه سال اخیر اضافه شده است

وی اضافه کرد: جمعیت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفری دانش آموزان تبعه خارجی در مدارس استان جمعیت واقعا زیادی است که ۲۵ هزار نفر آنها طی دو سه سال اخیر اضافه شده‌اند و حدود ۱۰۰ مدرسه را در بر می‌گیرند که متاسفانه به دلیل نبود بودجه تا هنوز فضای جدید آموزشی ایجاد نشده است.

یاری مقدم گفت: با این حال مهاجرین محترم می‌توانند هم از ظرفیت مدارس غیردولتی و در صورت داشتن شرایط، هم از ظرفیت مدارس بزرگسالان و مدارس از راه دور استفاده کنند.

دانش آموزان خارجی می‌توانند در هنرستان‌های غیردولتی هم ثبت نام کنند

او در ادامه در مورد ثبت نام دانش آموزان اتباع در هنرستان‌ها هم گفت که طبق دستورالعمل، هنرستان‌ها موظفند تنها از ظرفیت ۱۰ درصد رشته‌ها در آموزشگاه‌ها برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی استفاده کنند، اما با این حال این دانش آموزان می‌توانند در هنرستان‌های غیردولتی ثبت نام کنند.

یاری مقدم با اشاره به ثبت نام اتباع در مدارس خارج از محل زندگی هم گفت که باوجود بخشنامه در این خصوص، آموزش و پرورش این امتیاز را برای دانش آموزان خارجی قائل شده که آنان بتوانند در صورت ضرورت، در مدارس بیرون از محدوده زندگی خودشان نیز ثبت نام کنند.

منبع: رادیو دری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.