صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد گرفتار چرخه باطل جمع آوری و برگشت متکدیان| ارائه خدمات رایگان مشاوره خانواده در ۱۸۰ مسجد توسط شهرداری مشهد+ فیلم

  • کد خبر: ۲۹۳۵۳۷
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد گفت: طبق اساسنامه این سازمان ایجاد مراکز مشاوره محلی یکی از وظایف ما بود، به این ترتیب که با کمک مرکز رسیدگی به امور مساجد ۱۸۰ مسجد را در مناطق هدف که محلات محروم هستند انتخاب کردیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی ابراهیمی ظهر امروز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ در نشست خبری که در فرهنگسرای بهشت مشهد برگزار شد، بر نقش پررنگ مردم در افزایش تکدی گری تاکید و اعلام کرد: تکدی گری در مشهد حاصل رابطه متقابل مردم و متکدی است؛ نتایج یک نظرسنجی نشان داد ۷۶ درصد مردم مشهد به خاطر حس نوع دوستی به متکدی‌ها کمک کرده اند و برخی اعلام کردند که حتی به فردی که مطمئن باشند فرد متکدی معتاد است باز هم کمک می‌کنند. برای حل این معضل نیاز به کار فرهنگی داریم تا در چرخه باطل جمع آوری و برگشت متکدیان به چهارراه نباشیم.

وی در خصوص موجودی جیب متکدی‌ها در هنگام جمع آوری گفت: از ۴۰ هزار تومان تا ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از جیب این افراد خارج کرده ایم و به‌طور متوسط این عدد یک میلیون به بالا است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اشکال مختلف تکدی گری بیان کرد: متکدی زن نما، معلول نما و زن بچه دار به شکل‌های مختلف در چهارراه‌های شهر حضور دارند، طی مدت اخیر سه عروسک و پنج نفر متکدی که به دروغ خود را قطع عضو نشان داده جمع آوری کرده‌ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بیشترین تمرکز ما بر جمع آوری متکدیان بوده است، گفت: اولویت ما در حال حاضر پیشگیری از این پدیده است.

بیشترین تعداد متکدی‌ها در کدام مناطق مشهد حضور دارند؟

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد متکدی در مناطق ۹، ۱۰ و ۱۱ شهرداری است، افزود: با پولی که برای جمع آوری متکدیان هر ساله هزینه می‌کنیم می‌توانیم حدود ۱۰ زمین ورزشی ۸ نفره چمن احداث و تجهیز کنیم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: از مجموع ۱۴۱۷ متکدی که در ۶ ماهه اول جمع آوری شده اند، ۱۳ نفر بیمار روانی بوده‌اند، ۲ نفر به کمیته امداد معرفی شده‌اند، ۳۷ نفر را برای بحث‌های درمانی در بیمارستان بستری کرده‌ایم، ۱۳ نفر به مراجع قضایی معرفی شدند، ۵۹ نفر به شهرستان بازگشت داده شدند، ۱۹۵ نفر تحویل خانواده‌ها شدند، ۵۸۸ نفر از این افراد، معتاد و به کمپ‌های ماده ۱۶ معرفی شدند، ۵ نفر اتباع بودند که به کشورشان بازگردانده شدند و ۱۶۸ نفر نیز در خانه سبز نگهداری شدند.

وی اظهار کرد: ۷۴۸ نفر از این افراد مرد و ۶۶۹ نفر زن بوده اند و بازه سنی این افراد بالای ۳۰ سال است.

ابراهیمی از جمع آوری ۱۱۶ کودک کار و خیابانی در ۶ ماهه اول سال خبر داد که ۱۰۴ نفر پسر و ۱۲ نفر دختر بوده اند.

به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد، ۸۵ درصد کودکان کار در این کلانشهر تبعه غیر ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه هزینه جمع آوری و نگهداری هر متکدی در یک ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اعلام کرد: با هزینه‌ای که در یک سال برای جمع آوری و نگهداری متکدیان در مشهد انجام می‌دهیم میتوان ۱۰ زمین ورزشی ۸ نفره چمن در شهر احداث و تجهیز کرد.

«طرح مبتدا» با هدف حل معضلات فرهنگی با کمک تشکل‌های اجتماعی 

ابراهیمی در بخش دیگری از این نشست گفت: در ۱۶۰ محله، شورای اجتماعی محلات داریم که ۹ تا ۱۷ نفر در این شوراها عضو هستند؛ تا مشکلات و مسائل را به شهرداری منتقل کنند؛ شهرداری با نظر اعضای شورای اجتماعی محلات، پروژه‌ها و اقداماتی انجام می دهد و نظرات و پیشنهادات مردم در پروژه های زودبازده از طریق شوراهای اجتماعی محلات به مدیریت شهری منتقل می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها با نظر شورای اجتماعی هر محله مصوب شده و پس از تصویب اجرایی می شوند یا در دستور کار قرار می‌گیرد.

ابراهیمی متذکر شد: ارتباط با تشکل های مردمی از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی است و دغدغه مند کردن تشکل‌های مردمی در حوزه آسیب های اجتماعی حاشیه شهر، یکی از رویکردهای متفاوت این معاونت بوده است‌.

به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ تشکل فعال در حوزه فرهنگی مشارکت در این کلانشهر وجود دارد و اجرای طرح مبتدا با هدف مدیریت چالش‌های فرهنگی و توانمندسازی اجتماعی تشکلها آغاز شده است.

 فعالیت گرم‌خانه‌های شهرداری مشهد امسال از ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه راه اندازی گرم‌خانه ها از دیگر اقدامات شهرداری است و تا پایان زمستان به مدت ۴ماه فعالیت گرمخانه ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط اقلیمی مشهد، ابتدا و انتهای فعالیت گرمخانه ها بر اساس شرایط هوایی و اقلیمی خواهد بود و امسال فعالیت گرمخانه ها امسال از اول آبان‌ماه است، در سال جاری با توجه ادامه دار بودن بارندگی‌ و برودت هوا، فعالیت گرمخانه‌ها تا ۲۰ خردادماه ادامه داشت.
 
طبق گفته ابراهیمی، ظرفیت گرمخانه های مشهد ۱۲۰ نفر است که در شب‌های سرد بنا بر ضرورت به ۱۲۰۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ارتباطات مردمی۱۳۷، برای جمع‌آوری افراد بی‌سرپناه درخواست بدهند؛ همچنین گشت های ما در سطح شهر حضور دارند و اگر فردی بی‌سرپناه مشاهده کنند؛ به گرمخانه منتقل خواهد شد.

طرح ترنم زندگی برای تحکیم و تعالی زندگی 

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد در خصوص طرح ترنم زندگی هم گفت: طبق بررسی که انجام دادیم دیدیم به دلیل اینکه مراکز کلینیکهای مشاوره در چند نقطه متمرکز است، در بخشی از شهر مشهد خدمات مشاوره ارائه نشده و بخشی از مردم از این خدمات محروم هستند.

ابراهیمی در ادامه عنوان کرد: در راستای ماموریت‌های سازمان فرهنگی و طبق اساسنامه این سازمان ایجاد مراکز مشاوره محلی یکی از وظایف ما بود، راهی که برای رفع این مشکل و دسترسی عادلانه مردم به مراکز مشاوره انتخاب کردیم راه حل مشارکتی است، به این ترتیب که با کمک مرکز رسیدگی به امور مساجد ۱۸۰ مسجد را در مناطق هدف که محلات محروم هستند انتخاب کردیم و پنج موضوع مهم که خانواده ها به آن مبتلا هستند مانند تربیت فرزند، تعارضات زوجین، تنظیم هیجانات و استرس و اضطراب و پیشگیری از اعتیاد و مشاوره پیش از ازدواج را به صورت جلسات مشاوره گروهی برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۱۴ هزار نفر در پنج سرفصل فوق خدمات دریافت کرده اند، گفت: هدف ما در طرح ترنم زندگی بیشتر آشنایی مردم با سامانه تلفنی ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی بهزیستی و فرهنگ مشاوره با افراد خبره و متخصص بود تا برای مشاوره به افراد غیر متخصص مراجعه نکنند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد گفت: امیدوارم تا پایان سال به هدف آموزش و مشاوره ۲۲ هزار نفر برسیم. افراد از طریق مراجعه به کارشناسان اجتماعی در مناطق ۱۳ گانه شهرداری یا سامانه تلفنی ۱۳۷ می‌توانند اسامی نزدیکترین مسجد طرح ترنم زندگی را در محله خود دریافت و با مراجعه به آن خدمات مشاوره ای دریافت کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.