صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استاندار جدید خراسان رضوی: خدمت صادقانه به مردم وظیفه جدی، مهم و اساسی ماست | خراسان پرچم‌دار تمدن ایرانی‌اسلامی بوده و هست

  • کد خبر: ۲۹۳۹۲۵
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
استاندار خراسان رضوی گفت: بدون تردید مردم سرمایه‌های اصلی و نشان کشور هستند. خدمت صادقانه به این مردم وظیفه جدی، مهم و اساسی ماست که در این جهت، اقدامات بسیار خوبی انجام شده؛ البته حتماً کاستی‌هایی هم داشتیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلامحسین مظفری امروز، ۲۱ مهرماه، در مراسم تکریم و معارفه استاندار خراسان رضوی که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکر هستم که بار دیگر در این روز مبارک، این توفیق برای من فراهم شد تا در کنار شما و بارگاه ملکوتی حضرت‌رضا(ع) توفیق خدمت به هم‌استانی‌های عزیز را پیدا کنم. امیدوارم بتوانم پاسخ اعتماد را با خدمتی بیشتر به مردم پاسخ دهم.

وی افزود: از زحمات و تلاش‌های سردار نظری قدردانی و تشکر می‌کنم و امیدوارم در ادامه راه، در کنار ما باشند تا از تجربیات و زحمات ایشان استفاده کنیم. از اعضای شورای تأمین، شورای اداری، علما و علمای اهل تسنن و همه افرادی که تشریف آوردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. بدون تردید نمایندگان مردم در مجلس یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب هستند که باید از آن‌ها تشکر کنم. آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان و حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی، از پشتوانه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

مظفری خاطرنشان کرد: خراسان پرچم‌دار تمدن ایرانی‌اسلامی بوده و هست. مناظرات امام‌رضا(ع) با جریان‌ها، ادیان و مذاهب مختلف می‌تواند الگوی عملی وفاق حق‌مدارانه در میان جریان‌های گوناگون در استان ما باشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سه محور کلی را در برنامه‌ها داریم، عنوان کرد: محور اول، پاک‌دستی، جدیت، پشتکار، سلامت و صداقت در کار، مردم‌داری و خدمت صادقانه به مردم بوده از اصولی هستند که همه باید به آن‌ها وفادار باشیم. بدون تردید مردم سرمایه‌های اصلی و نشان کشور هستند. خدمت صادقانه به این مردم وظیفه جدی، مهم و اساسی ماست که در این جهت، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است؛ البته حتماً کاستی‌هایی هم داشتیم.

لزوم به‌کارگیری مدیریت علمی و دقیق برای موضوعات عدیده و پیچیده 

وی افزود: مدیریت علمی و دقیق را باید برای موضوعات عدیده و پیچیده به کار بگیریم. در این جهت، تعامل با اندیشمندان و اندیشه‌ورزان و نخبگان موضوع بسیار مهمی است. باید یک نظام خوب و ساختارمند داشته باشیم. امروز به یک مدیریت چابک و هوشمند نیاز داریم. امروز از داده‌ها و دانش‌محوربودن صحبت می‌شود و می‌توانیم به عنوان استان توسعه‌گرا جایگاه داشته باشیم.

لازم نیست قول و وعده بدهیم، ما مسئولیت داریم

مظفری ادامه داد: در حوزه بهزیستی اجتماعی و فرهنگی اشاره شد بحران‌ها و چالش‌هایی داریم که باید به قید فوریت به آن بپردازیم. باید خودمان را مکلف بدانیم که خدمت به مردم و خدمت صادقانه به معنای واقعی انجام شود. باید از حداکثر ظرفیت قانون برای حل مسائل استفاده کنیم. استانداری به عنوان نماینده دولت باید حداقل جلسات را داشته باشد و هر دستگاهی مشکلات خود را حل کند. لازم نیست قول و وعده بدهیم، ما مسئولیت داریم؛ بنابراین باید از همه ظرفیت‌های قانون استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: متأسفانه باب شده که اگر مدیران کار نکنند، کسی کاری به آن‌ها ندارد، اما این تفکر نباید در ذهن مدیر باشد. باید رویکردمان را عوض کنیم که اگر کسی کار کرد، کمکش کنیم. من به عنوان نماینده عالی دولت حتماً پشتیبان مدیران سالم، باشهامت و شجاع در حل مسائل مردم هستم و اگر کسی تخلفی داشته باشد، نباید حضور داشته باشد. باید از همه امکانات خود برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه محور دوم ارتقای زیرساخت‌ها، توسعه استان و حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی در استان است، تصریح کرد: در این حوزه، وظیفه حاکمیت و بنده تأمین زیرساخت‌ها برای توسعه است. برای اینکه بخش خصوصی کار کند و گرفتاری و مشکل نداشته باشد، قدم‌های خوبی برداشته شده، اما حجم نیاز‌ها بیشتر از این است. در خراسانی که ۳۰ میلیون زائر در تردد هستند، باید آزادراه به مرز داشته باشیم. محور جنوبی گناباد-تربت-مشهد و محور شمالی باید آزادراه داشته باشد. آزادراه مشهد-تهران و تلفیق آن با آزادراه حرم تا حرم یک اولویت جدی است.

مظفری اضافه کرد: موضوع قطار سریع‌السیر امسال در دستورکار بوده که باید کمک کنیم تا رقم بخورد. باید روی نوع نگاه به توسعه تأمل کنیم. امروز باید نگاه اقتصادی بر نگاه سیاسی اولویت داشته باشد. باید در این نگاه، سیاست به اقتصاد یارانه بدهد نه برعکس. نگاه ما نباید نگاه هزینه‌ای باشد. از همه ظرفیت‌ها باید با کمک دوستان استفاده کنیم تا سهم مناسب بودجه را داشته باشیم. حداقل ۸ درصد بودجه نیاز است، اما باید سراغ این برویم که از این ظرفیت استفاده کنیم. گردش مالی اقتصاد غیررسمی ما در مرز دوغارون سه‌برابر بودجه استان است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: درخواست داشتیم که به ما اختیارات بدهند. قرار شد ما پیشنهاد بیاوریم و مصوب کنند. باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پیشنهاد خود را به دولت بدهیم. ما به عنوان نماینده استان خراسان باید تلاش کنیم حضور مستقیمی در فضای موجود دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم و بخش خصوصی استان باید در هر سفر رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شرکت کند. از انجام پروژه‌های بزرگ ملی برای استان هم نباید غافل شد.

وی خاطرنشان کرد: سهم ما از تسهیلات موضوع مهمی است. در خردادماه سال ۱۴۰۳ مطالعاتی انجام و بیان شد که سپرده‌های استان ۴۲۴ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان است که اگر کسورات قانونی را حذف کنیم، به ۳۷۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. حجم تسهیلاتی که بانک‌ها در استان به مجموعه بخش‌های خصوصی پرداخت کردند، ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بوده و رقم ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به طور طبیعی از استان خارج می‌شود که مسئله مهمی است.

مظفری گفت: محور سوم، تلاش برای ایجاد فضای وفاق و همدلی در جهت رفع مسائل و مشکلات مردم و توسعه استان است. براساس شعار دکتر پزشکیان و رهنمود‌های مکرر مقام معظم رهبری، حتماً تلاش خواهیم کرد انسجام و وفاق را در استان داشته باشیم. در انتخاب مدیران هم همین بحث را داریم که نیرو‌های ما باتجربه، توانمند و باورمند به چهارچوب‌ها و گفتمان دولت باشند. تلاش من این است که بتوانیم اتاق‌های فکر تخصصی را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و مبنای ما این اتاق‌های فکر باشد.

اهمیت پارلمان زنان

استاندار خراسان رضوی در پایان افزود: پارلمان زنان یکی از بحث‌هایی است که امیدوار هستیم بتوانیم در استان تشکیل دهیم. از معاونت‌های استانداری درخواست داریم تلاش کنند با معاونان ادوار قبل از خود جلسه بگذارند که این خود اتاق فکر می‌شود. مجمع فرمانداران استان خراسان را در حوزه سیاسی مدیریت کنند. از جناب زنگنه درخواست کردیم و پیشنهاد دادیم که دبیرخانه مجمع نمایندگان ادوار استان را داشته باشیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. امیدوارم تا پایان سال، جلسه مشترک استانداران، معاونان و فرمانداران ادوار را با جناب مؤمنی برگزار کنیم.

نظری: باید در فکر و عمل مسئولین، وفاق جاری باشد

در ادامه، یعقوبعلی نظری، استاندار سابق خراسان رضوی، اظهار کرد: اولین نکته بسیار مهم، حلالیت‌طلبی، به دو دلیل است. دلیل اول اینکه وقتی مسئولیتی برعهده انسان گذاشته می‌شود، چه قول بدهد و چه ندهد، به مردم مدیون و نسبت به آن‌ها وامدار می‌شود. من هم از چنین موردی مستثنا نیستم.

وی افزود: حتماً در جریان این سه سال قصور‌های زیاد، توقعاتی از بنده و نیاز‌هایی بوده که بنده با توجه به توان خود از عهده آن‌ها برنیامدم؛ بنابراین به محضر مردم استان سر تعظیم فرود می‌آورم و از همه حلالیت می‌طلبم. از همکاران، مدیران دستگاه‌ها و مسئولان دستگاه‌ها حلالیت می‌طلبیم. روحیه ما سخت‌گیری در کار بود؛ زیرا اعتقاد داشتیم اگر سخت کار نکنیم، جبران عقب‌ماندگی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

نظری ضمن تشکر از مسئولان ملی عنوان کرد: من برای استانداری داوطلب نبودم، اما به‌نوعی بر من تکلیف شد. با همان نگاهی که در دوران دفاع مقدس خدمتگزاری کردم، ضرورت داشت در اینجا هم ورود پیدا کنم. بسیاری از وزرا به‌شدت از ما حمایت و پشتیبانی کردند که صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم. بنده افتخار می‌کنم فقط نامم در دولت شهید رئیسی ثبت و ضبط شد که این برای من مهم‌ترین ارزش است.

استاندار سابق خراسان رضوی ادامه داد: از سمت مسئولان و شخصیت‌های استانی شاهد حمایت، اتحاد و اتفاق نظر نسبت به استانداری بودیم و استان ما به این معروف بود که همه مشغول کار و خدمت هستند. از آیت‌الله علم‌الهدی و همچنین از اعضای شورای تأمین و تولیت آستان قدس رضوی نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به چالش‌های استان در حوزه اقتصادی عنوان کرد: گاهی اعلام می‌شود آمار‌ها خلاف واقعیت است. ممکن است در اثر غفلت باشد، اما عامدانه نیست. با این حال، ۸ تا ۱۰ درصد مسائل کشور مربوط به خراسان رضوی می‌شود و حاضرم شهر به شهر این موضوع را اثبات کنم.

نظری بیان کرد: سرمایه‌گذاری و پروانه بهره‌برداری مهم‌ترین مؤلفه‌ در اقتصاد است. در حوزه زیرساخت‌ها، ۳۴ مسئله داریم. در حوزه برق، چهار پست ۴۰۰ کیلوولت نیاز داریم و هر پست ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. ما قریب به ۵ همت فقط در موضوع توزیع برق نیاز داریم که باید از محل تأمین منابع فاینانس و مولدسازی فراهم شود.

استاندار سابق خراسان رضوی اضافه کرد: بار‌ها گفتیم ما عقب‌ماندگی ۱۰ تا ۱۲ هزار کلاس درس در استان داریم. ۴۰۰۰ کلاس ساخته شده و ۵۰۰۰ کلاس دیگر در دست ساخت است که ۲۵۰۰ مورد توسط خیرین ساخته می‌شود و ۲۵۰۰ مورد دیگر را باید دولت با منابع حاصل از مولدسازی بسازد. اگر تصمیم جهادی نمی‌گرفتیم، تا ۱۰ سال دیگر هم اقدامی نمی‌شد. منابع ساخت دهکده المپیک ثامن‌الائمه(ع) که مورد نیاز استان خراسان و کشور است، از مولدسازی تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، تغییر روند‌ها بسیار مهم است. در طی این سال‌ها، میزان رشد منفی موالید کاهش پیدا کرده است. اکنون نرخ طلاق در استان ما رشد منفی داشته و ازدواج رشد مثبت دارد.

نظری در خصوص حوزه سیاسی تصریح کرد: ما چهار مرحله انتخابات را با سلامت کامل برگزار کردیم. ما اتفاقات سال ۱۴۰۱ را با کمترین عارضه پشت سر گذاشتیم. در حوزه اداری و سازمانی، خراسان رضوی تنها استانداری با ۶ معاونت است.

استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون در بین مسئولین، خدمت به زائرین تبدیل به یک فرهنگ شده که باعث افتخار است. در این سال‌ها سیل، زلزله، کرونا و بسیاری مسائل دیگر اتفاق افتاد. در شیرباد، ۷۰۰ خودرو در برف گیر کردند که خیلی افراد متوجه نشدند ما برای اینکه مردم را نجات دهیم، روی برف، بنزین ریختیم.

وی با بیان اینکه وفاق یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حل مشکلات است، عنوان کرد: باید در فکر و عمل مسئولان، وفاق جاری باشد. مبادا شعار وفاق بدهیم و در میدان عمل همدل نباشیم. موقع ارزیابی، برای زحماتی که برای این کشور و نظام کشیده شده، ارزش قائل باشیم. گاهی کلماتی به کار می‌رود که من متأثر می‌شوم. اینکه یک مسئول در توصیف خدمات انجام‌شده در گذشته، از کلمه «خیانت» استفاده کند، خیلی جای تأسف دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.