صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رفع مشکلات زیرساختی، خواسته صادرکنندگان از استاندار خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۳۹۴۹
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: متأسفانه یک سری مشکلات زیرساختی در استان وجود دارد که باید از مرکز به آن‌ها پرداخته شده و بودجه گرفته شود.

به گزارش شهرآرانیوز، میزان صادرات کالا در نیمه نخست ۱۴۰۳ از گمرکات خراسان رضوی، یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن و به ارزش ۸۷۶ میلیون دلار بود؛ در حالی که این رقم در شش‌ماهه مشابه سال گذشته، یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۳۷ میلیون دلار بود.

عمده اقلام صادراتی از خراسان رضوی در شش‌ماهه نخست امسال، پسته، زعفران، شمش آهن و فولاد، سیب تازه، کامپاند، پلی‌استیرن و مهم‌ترین کشورهای مقصد صادرات، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، عراق و پاکستان بودند.



طی این مدت، ۱۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از حیث ارزش ۷ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۲۴ درصد افزایش داشته است.

مهم‌‌ترین کالاهای وارداتی پنبه حلاجی‌نشده، نخ الیاف، روغن دانه آفتابگردان، قهوه، انبه، آب پنیر و شیرخشک است. در این مدت، امارات، چین، تاجیکستان، هلند و ازبکستان به ترتیب پنج کشور برتر واردکننده کالا به گمرکات استان خراسان رضوی بودند.

گفتنی است میزان واردات کالا در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ از گمرکات خراسان رضوی، ۱۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۲۴ میلیون دلار بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با تأیید این مطلب تصریح کرد: بر اساس آمار پنج‌ماهه خراسان رضوی، صادرات استان خوشبختانه وضعیت خوبی دارد و روبه‌رشد است و با تلاشی که صادرکنندگان انجام دادند، از ابتدای سال رشد داشته‌ایم و این مستلزم آن بوده است که همه مسئولان و بخش خصوصی پای کار بودند و رشد اتفاق افتاده است.

در تعیین روز شنبه، تجار و سیاست‌گذاران در کش‌وقوس هستند

کاظم شیردل عنوان کرد: در بحث صادرات، مسلماً مراودات اقتصادی و همگام‌بودن با کشورهای هدف صادراتی، اهمیت دارد؛ اما متأسفانه در بحث تعطیلی‎ شنبه به‌جای پنجشنبه، همچنان تجار و سیاست‌گذاران در کش‌وقوس هستند. با تعطیلی پنجشنبه، روزهای تعطیل به ۴ روز می‌رسد که به‌ضرر بخش خصوصی و صادرکننده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان درباره قوانین خلق‌الساعه در ممنوعیت صادرات درخصوص برخی کالاها گفت: طی اقدامات کارشناسی صورت‌گرفته، این ممنوعیت‌ها کمتر شده است. صادرکننده برای انجام صادرات، مراحلی سه‌ماهه را انجام می‌دهد، اما با وضع یک قانون لحظه‌ای، تمام صادرات و بازار صادراتی آن با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: قطعاً دولت‌مردان باید این موضوع را مدیریت کنند و قبل از وضع قوانین، برنامه‌ریزی‌ داشته باشند؛ چراکه صادرکننده سال‌ها برای پیداکردن بازار هدف و حفظ آن زحمت کشیده و با وضع این قوانین، نه‌تنها بازار جهانی را از دست می‌دهد و بدبینی نسبت به بازار به وجود می‌آید، بلکه بازار دیگری جایگزین می‌شود.

شیردل درباره خواسته صادرکنندگان از استاندار جدید خراسان رضوی ابراز کرد: چند سالی است که بحث اقتصادی در اولویت‌ قرار دارد و خوشبختانه این موضوع باعث شده با بخش اقتصادی ارتباط بهتری گرفته شود، اما هنوز بسیار جای کار دارد.

وی گفت: متأسفانه یک سری مشکلات زیرساختی در استان وجود دارد که باید از مرکز به آن‌ها پرداخته شده و بودجه گرفته شود. ما در زیرساخت‌های انرژی مشکلاتی داریم. خوشبختانه استاندار جدید هم خراسانی بوده و از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های استان آگاه است و تأکید ایشان هم بر این است که با همکاری بخش خصوصی، مشکلات این حوزه رفع شود. بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم باید طرح و برنامه‌های خود را اعلام کنند تا استاندار هم در مجموع پیگیر پیشنهادات این بخش باشند.

وی درباره تعهد ارزی صادرکنندگان که به عنوان چالش برای آنان است، یادآور شد: موضوع تعهد ارزی با یک سری پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌ترشده، وضع شود. باید به موضوع تک‌نرخی که پیشنهاد بخش خصوصی است و از رانت و فساد جلوگیری می‌کند، توجه بیشتری شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان عنوان کرد: بیشترین صادرات استان به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و محصولات فولادی در صدر صادرات استان است.

وی درباره بازار جدید صادرات استان گفت: برای بازار جدیدی مثل آفریقا در تلاش هستیم اما اگر یک سری زیرساخت‌ها فراهم شود، خودبه‌خود بازارهای جدید هم ایجاد می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.