صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اختصاص ۵۶۰۰ میلیاردتومان برای فعالیت‌های فرهنگی شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۴۳۴۶
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
امسال و در مقایسه با سال ۱۴۰۰، اعتبارات فرهنگی مشهد ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ منطقه ۹ مشهد با شانزده محله وسیع و تراکم جمعیتی بالا، از جمله موقعیت‌های مهم مشهدالرضا (ع) است که در سال‌های اخیر با توسعه متوازن خود از زیرساخت‌های مطلوبی برخوردار شده است. در شرایط کنونی، نه فقط به اذعان کارشناسان بلکه اهالی محلات مختلف نیز تأکید دارند که تعریف پیوست‌های فرهنگی و اجرای پروژه‌های مختلف اجتماعی در آن باید اولویت اصلی مدیریت شهری باشد.

بر همین اساس و در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های صمیمی شورا‌های اجتماعی محلات، کارخانه نوآوری مشهد میزبان رؤسا و اعضای شورا‌های اجتماعی محلات منطقه ۹ بود تا با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری، چالش‌های این منطقه بی‌واسطه بررسی شود.

حلقه‌های واسط میان مردم و مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای این مراسم تأکید کرد که شورا‌های اجتماعی محلات به لحاظ ماهیتی، باید حلقه‌های واسط میان مدیریت شهری و مردم باشند.

مهدی ناصحی افزود: ما برای اجرای پروژه‌های شهری با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که از جمله مهم‌ترین آنها، چالش و اختلاف‌نظر با افراد خاص و مردم است. پروژه‌های شهری که در دست احداث قرار دارد، قرار است در انتهای کار هم زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی را ارتقا دهند و هم به لحاظ کیفی و هم کمی، سطح زیست شهری را بالا ببرد، بنابراین این نقش برای ما راهبردی است که شورا‌های اجتماعی محلات، گره‌گشای بازکردن مسیر‌ها و کاهش بار اجتماعی تملکات باشند.

وی افزود: ما برای اجرای پروژه‌های شهری با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که از جمله مهم‌ترین آنها، چالش و اختلاف‌نظر با افراد خاص و مردم است. پروژه‌های شهری که در دست احداث قرار دارند، قرار است در انتهای کار، هم زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی را ارتقا دهند و هم به لحاظ کیفی و هم کمی، سطح زیست شهری را بالا ببرند. بنابراین، این نقش برای ما راهبردی است که شورا‌های اجتماعی محلات، گره‌گشای باز کردن مسیر‌ها و کاهش بار اجتماعی تملکات باشند.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر، در دوره ششم، آیین‌نامه اجرایی شورا‌های اجتماعی بازنگری و اصلاح شد تا این مجموعه‌ها فراتر از زیرمجموعه‌های شهرداری به عنوان نهادی همکار با شورای اسلامی شهر مشهد تعریف شوند.

ناصحی این را هم گفت که مقرر شده است تا به زودی، رونوشتی از همه مصوبات ۱۷۰ شورای اجتماعی محلات در شهر به دبیرخانه شورای اسلامی ارسال شود. وی ادامه داد: انتظار ما این است که شورا‌های اجتماعی محلات، آینه محلات، مناطق و اقشار مختلف مردم باشند تا مسائل همان‌طور که هست، بازتاب پیدا کند و اعضا در هر لحظه متمرکز بر خواسته‌های اصلی و اساسی مردم باشند.

۱۰ درصد بودجه شهر متمرکز بر حوزه فرهنگی

«سال ۱۴۰۰ سهم بودجه فرهنگی و اجتماعی کمتر از ۲ درصد بودجه کل شهر بود، اما در دوره ششم، این سهم اکنون به بیش از ۱۰ درصد رسیده است تا از ۵۶ هزارمیلیارد تومان بودجه کل شهر مشهد در سال ۱۴۰۳، بیش از ۵.۶ همت به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند.» این جملات و اشاره به افزایش ۵۰۰ درصدی بودجه فرهنگی شهر، بخشی از سخنان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر در این مراسم بود.

حسین حسامی افزود: در این میان، برخی مناطق از جمله مناطق ۱، ۹ و ۱۱ به دلیل ضرورت‌ها و اقتضائات موجود، سهم بیشتری از بودجه فرهنگی دارند و راهبرد اصلی این است که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های شهری، مدیریت شهری در این مناطق بیش از همه متمرکز بر امور فرهنگی و اجتماعی باشد.
وی این را هم گفت که محور همه برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری در هر حوزه، مبتنی بر خواست و اراده مردم مشهد است. در این راستا، شورای ششم اراده دارد تا نقش شورا‌های اجتماعی محلات بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار مقرر شده تا برای بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سالانه شهرداری مشهد، شورا‌های اجتماعی محلات تصمیم‌گیری کنند. پروژه‌های زودبازده مبنای پیشبرد این چشم‌انداز است و به زودی با تشکیل ساختار مجمع شورا‌های اجتماعی محلات مشهد، تکمیل پروژه‌های شهری با شفافیت و تأثیر بیشتری دنبال خواهد شد.

میدان شهید کاوه، چهارراه می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر هم در این مراسم به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در بدنه شورا‌های اجتماعی محلات اشاره و تأکید کرد که بسیاری از مطالبات مردم در محلات مختلف از طریق این کمیسیون‌ها به ساختار عمرانی شورای شهر ابلاغ شده و مطالعات آن در حال انجام است.

ایمان فرهمندی در پاسخ به مطالبه مشترک بسیاری از حاضران نسبت به ضرورت بازنگری در معابر و خیابان‌های منطقه ۹ بیان کرد: موقعیت این منطقه در جغرافیای مشهد به گونه‌ای است که بسیاری از شهروندان برای امور روزانه خود به استفاده از معابر آن ملزم هستند. به عبارت دیگر، گذرگاه‌های این منطقه به محل عبور روزانه بسیاری از مردم مشهد تبدیل شده است. 

از میدان شهید کاوه گرفته تا میدان هاشمیه، چهارراه صیاد شیرازی، چهارراه پیروزی و حتی بولوار‌های برونسی، فکوری و نماز، همگی به عنوان شاهراه‌های مشهد در شرایط فعلی محسوب می‌شوند و به همین دلیل، به برکت ارتباط مستمر کمیسیون‌های تخصصی در شورا‌های اجتماعی محلات منطقه ۹ با شورای اسلامی شهر، برخی طرح‌های زیربنایی از جمله تبدیل میدان شهید کاوه به تقاطع هم‌اکنون در مرحله مطالعات کارشناسی قرار دارد و به زودی در دستورکار اجرا قرار خواهد گرفت.

چالش‌های تئاتر در مشهد

یک بخش دیگر از مشکلاتی که در آینه مطالبات مشترک اعضای شورا‌های اجتماعی محلات انعکاس داشت، بلاتکلیف ماندن پروژه پردیس تئاتر شهر در مجاورت بوستان وفا بود؛ موضوعی که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در ابتدای سخنان خود به آن اشاره و تأکید کرد: این مجموعه یک زیربنای فرهنگی است که بیش از هزار میلیارد تومان در ابتدا به آن اختصاص پیدا کرد تا عملیات عمرانی آن آغاز شود. با همه اینها، سؤال مهمی که امروزه مطرح است، این است که آیا واقعا ما سالن تئاتر در این شهر کم داریم که بیاییم ۳ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه کنیم تا درنهایت دو سالن دیگر به ظرفیت شهر اضافه شود؟

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حسن منصوریان همین الان سالن‌های تئاتر زیبایی با قدمت و شایستگی بسیار زیاد در هلال احمر، مجتمع امام رضا (ع) بوستان ملت و کوهسنگی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

منصوریان افزود: مشکل امروز بازیگر و تهیه‌کننده تئاتر در مشهد این نیست که سالن وجود ندارد، بلکه معضل اصلی آن است که مردم استقبالی از تئاتر ندارند و این مستلزم فرهنگ‌سازی و تبلیغ است. بر همین اساس، شورای اسلامی شهر اراده دارد تا به موازات تکمیل پروژه پردیس تئاتر، ترویج فرهنگ نمایش‌های زنده و اجرا‌های هنرمندانه تئاتر را در شهر در دستورکار قرار دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.