صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ترک فعل بانک‌ها زیر ذره‌بین سازمان بازرسی

  • کد خبر: ۲۹۴۵۱۶
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی فتوحی، رئیس منطقه۲ سازمان بازرسی کشور: تاکنون ۳۰نامه به بانک‌های مختلف استان ارسال کرده‌ایم که به تکالیف خود عمل کنند، وگرنه به‌عنوان ترک فعل نسبت به آنها اقدام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تاکنون ۳۰نامه به بانک‌های مختلف استان ارسال کرده‌ایم که به تکالیف خود عمل کنند، وگرنه به‌عنوان ترک فعل نسبت به آنها اقدام خواهد شد. این برشی از صحبت‌های رئیس منطقه۲ سازمان بازرسی کشور و بازرس کل استان خراسان‌رضوی در حاشیه بازدید از روزنامه شهرآرا بود.

قصه قفل بانک‌ها بر انواع تسهیلات و از سوی دیگر خروج منابع از استان، ماجرایی است که شهرآرا طی سال‌های اخیر در گزارش‌های مختلفی به آن پرداخته است. «صف‌آرایی بانک‌ها مقابل وام ازدواج» درباره رتبه آخر استان در نسبت تسهیلات پرداختی به تعداد متقاضیان این وام در مرداد ۱۴۰۱ نمونه‌ای از این پیگیری‌ها بود که بعد از آن نیز در گزارش‌هایی از جمله «بازی آماری بانک‌ها با وام ازدواج» ادامه داشت. بررسی وضعیت نسبت مصارف به منابع بانکی استان و عقب‌ماندگی آن نسبت‌به میانگین کشوری، آن هم در زمانی که تولیدکنندگان بخش خصوصی برای تأمین مالی موردنیاز خود با دشواری در تولید روبه‌رو هستند نیز از جمله انتقاد‌های این رسانه به نحوه عملکرد بانک‌ها بود. 

در این زمینه معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استاندار به شهرآرا گفته بود که بزرگ‌ترین بحران ما، برخی بانک‌های خصوصی هستند که دارند سرمایه را از استان خارج می‌کنند. در این زمینه در گزارش‌های متعددی مانند «قفل بانک‌های خصوصی بر وام‌ها» و «داستان دنباله‌دار خروج منابع از استان» از سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک‌ها و پاسخگونبودن آنها نوشتیم. 

حالا حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی فتوحی در گفتگو با شهرآرا دراین‌باره می‌گوید: سال گذشته در تسهیلات تکلیفی، جزو استان‌های برتر بودیم و ۸۵درصد از افرادی که در صف دریافت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بودند، موفق به دریافت شدند. 

او با تأکید بر اینکه در شش ماه اول امسال شرایط خوب نبود می‌افزاید: باوجوداین، تلاش داریم که تا به همان میزان سال گذشته پیش برویم. تاکنون ۳۰نامه به بانک‌های مختلف استان ارسال کرده‌ایم که به تکالیفشان عمل کنند، وگرنه به‌عنوان ترک فعل نسبت به عملکرد آنها اقدام خواهد شد. الان هشدار‌های ما ارسال شده و از دی‌ماه بررسی می‌کنیم که چه کسی ترک فعل کرده است. به گفته بازرس کل استان با همین نگاه سال قبل به نوع عملکرد بانک‌ها ورود کردیم که منتهی به پرداخت ۸۵ درصد تسهیلات تکلیفی شد، امسال هم صف انتظار درخور توجه است که نشان می‌دهد در موضوع ازدواج و فرزندآوری، اکنون با افزایش نرخ روبه‌رو هستیم. امیدواریم سال ۱۴۰۳ هم با همین کیفیت پیش برویم. 

به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتوحی در حوزه نظارت اقتصادی، بخش‌هایی مانند حمایت از تولید و تسهیلات بانکی مربوط به آن در دستورکار قرار دارند. همچنین موضوع‌های نرخ سود بانک‌ها، سپرده‌های بانکی و تسهیلات بانکی به‌ویژه تسهیلات تکلیفی بررسی می‌شود. 

نظارت بر دستگاه‌ها

وی در پاسخ به این سؤال که امسال استقرار تیم‌های بازرسی چه نتایجی داشته است می‌گوید: امسال نزدیک‌به ۶۰دستگاه اداری‌اجرایی استان را به‌طور برنامه‌ریزی‌شده مورد نظارت قرار داده‌ایم. موضوعات کلان محوری مانند تأمین آب استان، آلودگی هوا، مسئله قیر و دیگر مواردی که می‌توانند به‌عنوان گلوگاه‌های فساد مطرح باشند، در برنامه‌های امسال ما قرار دارند. تاکنون هفده برنامه اجرا شده است و گزارش‌ها در حال تدوین و ارسال به مرکز هستند. بقیه دستگاه‌ها نیز تا پایان سال نظارت خواهند شد.

اعلام جرم برای تخلفات ارزی

رئیس منطقه۲ سازمان بازرسی کشور درباره تخلفات ارزی اظهار می‌کند: در این زمینه، مواردی وجود دارد که مربوط به ارز‌هایی است که در سال‌های گذشته برای واردات تخصیص داده شده بود، اما واردات انجام نشده بود. دلایل قانع‌کننده‌ای برای نبودواردات ارائه نشده است که درنتیجه اعلام جرم شد. در این راستا حداقل دوازده تا سیزده مورد از این تخلفات، امسال اعلام جرم شده است. 

حمایت از سرمایه‌گذاری 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتوحی در پاسخ به این سؤال که در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری چه اقداماتی انجام شده است می‌گوید: اکنون کار‌های خوبی در حال انجام است. ما از واحد‌های صنعتی، تولیدی، دامداری و کشاورزی خواستیم که مشکلاتشان را اعلام کنند. تاکنون بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی مشکلاتشان را اعلام کرده‌اند. 

حالا هدف ما این است که به مشکلات آنها رسیدگی کنیم، در این راستا اقداماتی ازجمله بازدید میدانی و شنیدن صحبت‌های این افراد در نیمه ابتدایی امسال انجام شده است. به گفته وی، حدود ۳۰درصد این واحد‌ها که مشکلات خود را به ما اعلام کردند، حل شد. حتما این عدد تا پایان سال افزایش پیدا خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، در یکی از شرکت‌های فولادی، با آزادشدن تجهیزات، خط تولید راه‌اندازی شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.