صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۲۱‌هزار نابینا و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۹۴۵۳۶
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
۲۱‌هزار نابینا و کم‌بینا در خراسان رضوی زیر پوشش بهزیستی هستند که به گفته مدیر کل بهزیستی استان، باید مانند سایر افرادی که دچار معلولیت هستند، برای آن‌ها نیز شرایط مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فراهم شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۲۱‌هزار نابینا و کم‌بینا در خراسان رضوی زیرپوشش بهزیستی هستند که به گفته مدیرکل بهزیستی استان، باید مانند سایر افرادی که دچار معلولیت هستند، برای آنها نیز شرایط مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فراهم شود.

مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا، درباره مناسب‌سازی لازم در حوزه نابینایان و کم‌بینایان، اظهار کرد: رایج‌ترین مواردی که مردم در رابطه با مناسب‌سازی خاص افراد کم‌بینا و نابینا مشاهده می‌کنند، مسیر‌های پیاده‌روی به‌صورت موزائیک‌های برجسته است که در سطح شهر نیز وجود دارد. این مسیر‌ها در بخش عمده‌ای از مراکز پرتردد و مرکزی شهر انجام شده، اما هنوز در نقاط دیگر این مسیر‌ها قرار نگرفته است.

او در پاسخ به این سؤال که درصد دسترس‌پذیری برای نابینایان در شهر و ادارات به چه میزانی است، بیان کرد: هنوز نمی‌توان میزان دسترس‌پذیری را با درصد گفت، زیرا سنجش آن سخت است؛ ضمن اینکه باید در ادارات نیز مسیر تردد و راهنمای ویژه برای نابینایان داشته باشیم.

ضرورت اطلاع‌رسانی‌های صوتی برای نابینایان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی‌های صوتی نیز جزو شرایطی است که باید برای نابینایان فراهم شود. در مترو و برخی اتوبوس‌ها این کار انجام شده و باید در دیگراتوبوس‌ها نیز این اقدام انجام شود.
فیروزی با اشاره به اینکه اکنون هیچ پشت‌نوبتی برای دریافت مستمری در بین نابینایان و کم‌بینایان نداریم، گفت: این افراد از حدود یک‌میلیون تا ۳ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند.

انجام ۴۰۰‌هزار غربالگری برای کودکان

او درباره اقدامات بهزیستی در حوزه پیشگیری، عنوان کرد: برنامه پیشگیری از غربالگری بینایی چندین سال است که در حال انجام است و فقط در سال گذشته برای ۴۰۰‌هزار کودک غربالگری انجام شده است که ۴‌هزار نفر از این تعداد یعنی یک‌درصد از این آمار، مشکوک به تنبلی چشم بوده‌اند که پس از غربالگری برای انجام مراحل تخصصی ارجاع داده شده‌اند.

«از هر ۱۰۰ نفر، سه‌چهار نفر ممکن است تنبلی چشم داشته باشند که می‌توان از آن جلوگیری کرد؛ زیرا در‌صورتی‌که این بیماری به‌موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است»؛ این صحبتی است که مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در ضرورت انجام غربالگری به زبان آورد.

فیروزی بیان کرد: از ابتدای امسال برای ۱۸۷ نفر از نابینایان و کم‌بینایان اشتغال ایجاد شده و تا‌کنون نیز ۲۲‌میلیارد تومان وام اشتغال به این افراد پرداخت شده است؛ ضمن اینکه ۲۲۵ نفر دانشجوی نابینا و کم‌بینا در استان داریم که هزینه لوازم توان‌بخشی، کاغذ بریل، شهریه دانشگاه و مواردی از‌این‌دست را به آنها پرداخت می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز روز جهانی ایمنی عصای سفید است، اظهار کرد: توجه به ایمنی رفت‌و‌آمد، مشارکت افراد کم‌بینا و نابینا در جامعه، توجه به اشتغال آنها و‌... از‌جمله‌مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد و حتی در قانون نیز نوشته شده است.

او «دسترسی به فناوری نویدبخش مشارکت اجتماعی» را شعار امسال این روز جهانی خواند و افزود: این شعار گویای دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی است و نشان می‌دهد که تکنولوژی حق همه افراد است؛ بنابراین هیچ تبعیضی در‌این‌زمینه پذیرفته نمی‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.