صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سرگردانی ۶۰۰ دانش‌آموز به علت کمبود مدرسه در شهرک مهرگان مشهد | تحصیل یک روز در میان!

  • کد خبر: ۲۹۴۷۶۵
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
با گذشت ۲۵ روز از مهر ۱۴۰۳، ششصد دانش‌آموز برای داشتن مدرسه سرگردان هستند، درحالی‌که قرار بود از ابتدای مهر، تمام ششصد دانش‌آموز دوره اول متوسطه در محدوده مهرگان در مدرسه تازه‌ساز خود مشغول به تحصیل شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قرار بود از ابتدای مهر، تمام ششصد دانش‌آموز دوره اول متوسطه در محدوده مهرگان در مدرسه تازه‌ساز خود مشغول به تحصیل شوند. پیش‌تر هم مدیران مربوط از جابه‌جایی همین دانش‌آموزان به مدرسه جدید خبر داده بودند، اما درست صبح روز سی‌ام شهریور، ماجرا به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

کل ششصد دانش‌آموز دختر مدرسه تربیت با خبر شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو شدند، مدرسه علی پیوندی که قرار بود از صبح روز یکم مهرماه سال تحصیلی جدید میزبان دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم باشد حتی به انشعابات آب و برق و گاز هم تجهیز نشده بود چه برسد به اینکه بخواهد چارچوب یک مدرسه را داشته باشد و دانش‌آموزان را برای تحصیل در دل خود جای دهد. همین موضوع سبب شد که تعداد زیادی از اولیا در نشست مردمی فرماندار در محدوده محل سکونت خود حاضر شدند و از فرماندار درخواست کردند تا راه حلی برای سرگردانی دانش‌آموزان این مدرسه تدبیر کند.

در همان نشست که مدیر آموزش‌وپرورش تبادکان نیز حضور داشت به صورت اورژانسی چنین تدبیر شد که مدرسه‌ای در همان حوالی محل سکونت دانش‌آموزان ساعات آموزشی خود را کوتاه‌‎تر کند که این گروه از جاماندگان از تحصیل نیز بتوانند در شیفت مخالف به آموزش بپردازند تا مدرسه علی پیوندی آماده بهره‌برداری شود. این‌گونه شد که باز هم از حرف تا اجرا فاصله معناداری پیدا شد تا آنجا که حالا سهم ششصددانش‌آموز دختر دوره اول متوسطه در شهرک مهرگان از آموزش، به سه روز در هفته حضور در مدرسه منتهی شده است. با این شرایط دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم این منطقه این روز‌ها به دلیل کمبود مدرسه تنها سه روز در هفته مدرسه می‌روند.

خبر خوش و احوال ناخوش!

۴ مهر ماه امسال بود که مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان خبر خوشی را برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید رسانه‌ای کرد و گفت: امسال کلاس بدون معلم در خراسان رضوی نداریم. این خبر سید امیر شوشتری اگرچه در بطن خود بارقه‌هایی از امید در دل اولیا و دانش‌آموزان بود، اما هنوز جوهر انتشار این خبر خشک نشده بود گلایه‌های خانواده‌ها از موضوعات مختلف حوزه آموزش و مدارس تمامی این امید‌ها را به ناامیدی کشاند. از نبود معلم و کمبود معلم در برخی مدارس حاشیه شهر گرفته تا نبود مدرسه و سرگردانی دانش‌آموزان برای حضور در محل تحصیل!

از کمبود معلم تا نبود مدرسه!

۱۸‌مهرماه همین امسال بود با انتشار گلایه‌های مردم، از نبود معلم در کلاس چهارم دبستان شهید بیگلری گزارش نوشتیم. در آن گزارش میدانی متوجه شدیم دانش‌آموزان پایه چهارم این مدرسه از ابتدای سال تحصیلی معلمی برای آموزش نداشته‌اند. در همان روز بعد از پیگیری شهرآرا موضوع نبود معلم برای تدریس این دانش‌آموزان سامان گرفت، اما درست در لحظاتی که دانش‌آموزان کلاس چهارم دبستان بیگلری شادی آمدن معلم به کلاس را تجربه می‌کنند ششصددانش‌آموز دیگر در شهرک مهرگان سرگردانی برای آموزش در مدرسه را هر روز نظاره می‌کنند، دانش‌آموزانی که قرار بود امسال وارد مدرسه نوساز شوند، نه‌تن‌ها مدرسه‌شان تکمیل نشد بلکه حالا به دلیل کمبود مدرسه در این محدوده مجبور هستند به صورت دو گروه شهید رجایی و باهنر روز در میان به مدرسه بروند یعنی سه روز در هفته کلاس داشته باشند.

مدرسه جدید، یک چهاردیواری است

یکی از اولیای دانش‌آموزان که این روز‌ها فرزندش تنها سه روز به مدرسه می‌رود در این باره می‌گوید: این مدرسه در حقیقت هنوز تکمیل نشده است، فقط یک ساختمان است نه درودیوار دارد و نه محوطه‌سازی شده است. حتی سرویس بهداشتی نیز در مدرسه ساخته نشده، از همه مهم‌تر اینکه هنوز انشعابات آب و برق و گاز ندارد.

وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان را از مدرسه خودشان به این مدرسه منتقل کردند، هر چه اولیا اصرار داشتند که این مدرسه تا ابتدای مهر آماده نمی‌شود مسئولان آموزش‌و‌پرورش قول دادند که این مدرسه تا آغاز سال تحصیلی آماده می‌شود.۳۰‌شهریور ماه نشستی در مسجد شهدای قرقی برگزار شد که در آن نشست فرماندار مشهد و رئیس آموزش‌وپرورش تبادکان حضور داشتند. در آنجا وقتی دوباره ما گلایه خود را مبنی بر اینکه این مدرسه هنوز آماده نشده است، مطرح کردیم. مسئولان به این نتیجه رسیدند که دختران ما که در مقطع ششم، هفتم و هشتم هستند به مدرسه کاظم‌زاده که فعلا دوره متوسطه دوم را دارد منتقل شوند.

این شهروند اظهار می‌کند: قرار شد فرزندان ما فعلا در شیفت مخالف به این مدرسه منتقل شوند تا مدرسه خودشان با نام علی پیوندی آماده شود.

وی می‌افزاید: دوباره با رایزنی‌های مکرر مقرر شد مدرسه کاظم‌زاده در شیفت عصر به دانش‌آموزان بدون مدرسه تخصیص یابد تا مدرسه‌ای که در حال ساخت است، سریع‌تر تکمیل شود. با گذشت حدود یک ماه از سال تحصیلی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و روند تکمیل و ادامه ساخت این مدرسه با کندی همراه است و بعید می‌دانیم به سال تحصیلی جاری برسد.

مدرسه فقط سه روز در هفته!

شهروند دیگری که فرزندش در گروه شهید رجایی، شیفت دوم مدرسه کاظم‌زاده فعلی است دراین‌باره می‌گوید: دختران ما را به شیفت مخالف دبیرستان کاظم‌زاده منتقل کردند در حالی که شیفت عصر از نظر امنیتی و موقعیت فیزیکی مدرسه برای فرزندان ما خطرناک است. قرار بود از زمان شیفت صبح کمی کم شود تا دختران ما قسمتی از ساعات آموزش خود را در بازه زمانی صبح تا ظهر بگذرانند و زمان تعطیل شدنشان به شب نکشد.

وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزانی که به شیفت مخالف مدرسه کاظم‌زاده منتقل شدند، چون تعدادشان حدود ۶۰۰ نفر است و جمعیتشان متناسب با ظرفیت کلاس‌های مدرسه کاظم‌زاده نیست با هم در یک شیفت عصر نمی‌توانستند در مدرسه حضور داشته باشند به همین دلیل ششصددانش‌آموز را به دو گروه سیصدنفری با نام شیفت‌های شهید رجایی و باهنر تقسیم کردند و به صورت روزدرمیان به مدرسه می‌روند.

وی اظهار می‌کند: خودتان قضاوت کنید دانش‌آموز دوره اول متوسطه که باید کل هفته را به مدرسه برود چگونه می‌تواند در سه روز درس را یاد بگیرد؟ اینها دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی که نیستند درس‌هایشان سبک‌تر باشد پایه هفتم، هشتم و نهم مقطع راهنمایی گذشته هستند. از مسئولان درخواست داریم این مسئله را به صورت جدی رسیدگی کنند.

نبود اتوبوس پشتیبان دانش‌آموزی

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان شیفت عصر مدرسه کاظم‌زاده هم می‌گوید: به خاطر این اتفاق تعداد زیادی از دانش‌آموزان باید با اتوبوس رفت‌و‌آمد کنند. اتوبوس‌ها در ایستگاه مدرسه معمولا مملو از مسافر است و در بسیاری از موارد بسیار دیر به ایستگاه مدرسه می‌رسد. عموما بچه‌ها باید نیم ساعت در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس باشند.

وی تأکید می‌کند: خطوط ۳۰، ۳۳ و ۷۹ در این ایستگاه تردد دارند، اما همین سیصد نفر دانش‌آموز به صورت روزدرمیان در این ایستگاه اصلا حمایت اتوبوس‌رانی را ندارند. بار‌ها نامه زدیم و درخواست کردیم دو خط، ویژه دانش‌آموزان ساعت‌۵ عصر در محل ایستگاه حضور داشته باشد، اما این خواسته ما هم هنوز که هنوز است معطل مانده است در حالی‌که در بسیاری از نقاط شهر، اتوبوس شهرداری به خدمت‌رسانی ویژه دانش‌آموزان اقدام کرده است.

این شهروند با انتقاد از اینکه موضوع جابه‌جایی دانش‌آموزان به این مدرسه اصلا لازم نبود توضیح می‌دهد: مدیران می‌توانستد با کمی تدبیر از این همه مشکل به وجود آمده جلوگیری کنند بدین معنا که اگر دانش‌آموزان هفتم، هشتم و نهم ما در همان مدرسه سال گذشته خود (مدرسه تربیت) باقی می‌ماندند در یک شیفت این مدرسه دختران اول تا ششم ابتدایی حضور می‌داشتند و در شیفت دیگر دختران هفتم و هشتم و نهم.

پسران دانش‌آموز مدرسه تربیت را هم می‌شد به مدرسه احمدی روشن برد چرا که الان این مدرسه بزرگ در دو شیفت به دختران ابتدایی دوره اول تا سوم در یک شیفت و چهارم تا ششم در شیفت دیگر اختصاص دارد. این دانش‌آموزان را هم می‌توانستند در یک شیفت جای دهند تا شیفت مقابل مدرسه پسرانه شود.

ترک تحصیل ۵۰ دانش‌آموز

وی که از فعالان محله است و تقریبا با بسیاری از خانواده‌ها ارتباط دارد، می‌افزاید: به جرئت می‌توان گفت، بعد از این جابه‌جایی و دوری مسافت مدرسه جدید بسیاری از دختران محدوده قرقی ترک تحصیل کرده‌اند، چون راهشان به مدرسه جدید دور است و خانواده‌هایشان اجازه تحصیل نمی‌دهند. حداقل پنجاه خانواده را که خود بنده مطلع هستم اجازه تحصیل به دخترانشان نداده‌اند.

هفته آینده مدرسه آماده است

مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه تبادکان در پیگیری ما درباره آخرین وضعیت مدرسه علی پیوندی می‌گوید: ۸۲۶ مدرسه در منطقه تبادکان وجود دارد که این تعداد مدرسه با ۱۳‌هزار نیرو سامان‌دهی شده است. ما در تبادکان به اندازه یک استان هستیم برخی از استان‌ها از منطقه آموزش‌و‌پرورش ما حتی کوچک‌تر هستند.

محمدحسین عبداللهی با بیان اینکه متاسفانه در هر مرحله از روند ساخت این مدرسه معارض پیدا می‌شد، ادامه می‌دهد: در مرحله دیوارگذاری این مدرسه تعدادی از همین اهالی به بهانه‌های واهی برای دیوارگذاری معارض شدند. حتی زمانی که کلنگ مدرسه هم به زمین خورد تعدادی از افراد متاسفانه به بهانه‌های مختلف از کلنگ‌زنی ممانعت کردند. این کار‌ها قطعا اتمام ساخت را به تأخیر می‌اندازد.
وی بیان می‌کند: در منطقه مذکور برآورد جمعیت بالغ بر ۸۵ هزار نفر می‌شود که در این محدوده، ششصددانش‌آموز در مقطع متوسطه اول افزایش داشته است. برای ششصددانش‌آموز تزریق شده به این محله که ما به یک‌باره نمی‌توانیم مدرسه بسازیم.

مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه تبادکان اظهار می‌کند: در حال حاضر این تعداد دانش‌آموز در شیفت عصر مدرسه کاظم‌زاده مشغول به تحصیل هستند، یک هفته دیگر این مدرسه در حال ساخت هم با اعتباری بالغ بر ۲۵‌میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و مشکل برطرف می‌شود.

عبداللهی در پاسخ به اینکه بسیاری از اولیای ادعا داشتند بچه‌ها سه روز در هفته کلاس می‌روند تأکید می‌کند چنین موضوعی صحت ندارد. چون به ازای کمبود، دانش‌آموزان پنجشنبه هم به مدرسه می‌روند. در عین حال اگر در ساعات کمک آموزشی کمتر آموزش ببینند بعدا در کلاس درس جبران می‌شود.

مدیر آموزش‌و‌پرورش تبادکان اظهار می‌کند: کاش مردم بپرسند ۱۰‌هزار دانش‌آموز اضافه شده به جمعیت محصل در تبادکان را چگونه سامان‌دهی کرده‌اید؟ تبادکانی که از استان آذربایجان غربی، ایلام، هرمزگان، سمنان و اردبیل دانش‌آموز بیشتری دارد و این در حالی است که همه این استان‌ها با ۲ هزار پست اداره می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.