صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

روایت بانوی نویسنده کتابی که رهبر انقلاب به تازگی بر آن تقریظ نوشتند| در «پاییز آمد» یک روایت عاشقانه، ادبی، فلسفی داریم

  • کد خبر: ۲۹۴۸۵۸
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
بانوی نویسنده کتابی که رهبر انقلاب به تازگی بر آن تقریظ نوشتند از جزئیات نگارش این اثر روایت کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتاب «پاییز آمد» یکی از شش کتابی است که اخیراً در هفته دفاع مقدس به‌عنوان تازه‌ترین کتب تقریظی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معرفی شده بودند. این کتاب به قلم گلستان جعفریان با لحنی صمیمی و دلنشین به زندگی سردار شهید احمد یوسفی می‌پردازد. شهید یوسفی ششم مهر ۱۳۶۵، با سمت فرمانده واحد مهندسی رزمی در ارتفاعات لاری بانه به شهادت رسید. کتاب «پاییز آمد» تصویری کامل از سبک زندگی شهید در کنار خانواده و دوستانش ارائه می‌دهد و موجب شناخت خوانندگان از این شهید بزرگ می‌شود. 

 

 

کتابی پیچیده، اما با داستانی روان و عاشقانه

 

گلستان جعفریان درباره دلایل نگارش این کتاب گفت: معمولاً من ترجیحم این است که سراغ راوی‌هایی بروم که خیلی شناخته شده نیستند. احمد یوسفی در زنجان خیلی بنام است، ولی ما نمی‌دانیم سرداری مثل ایشان چه سبک زندگی و نقشی در جنگ داشته است. شهید یوسفی برای من انسان عجیبی است. قبل از نگارش کتاب، دست‌نوشته‌ای ۳۰ صفحه‌ای از همسر شهید به دستم رسید که به من گفتند آن را مطالعه کنم تا ببینم می‌شود از آن کار بلند دربیاید یا نه. رویکرد من با سوژه‌ها این است که می‌خواهم با آنها چالش داشته باشم و ببینم مسئله من از این کار چی هست. چون به اندازه کافی در حوزه تبلیغی ادبیات پایداری ما حرف زده‌ایم و کتاب منتشر کرده‌ایم و نمی‌خواستم کار کلیشه‌ای انجام دهم. متن را که خواندم رگه‌هایی از آنچه که بتوانم کار را به سمت متفاوت بودن ببرم، یافتم.

او متفاوت بودن «پاییز آمد» را اینگونه بیان کرد: وقتی صفحات را خواندم فهمیدم پدر خانم فخر‌السادات موسوی سرهنگ ارتش بوده و در یک خانواده نسبتاً مرفه بزرگ شده. مادرش زنی است که نگاهش به نقش زن خیلی مدرن است و می‌گوید دختران من باید کار و تحصیل کنند یا باید در سن ۲۵ سالگی به بالا ازدواج کنند. حال چنین کسی می‌آید احمد یوسفی را انتخاب می‌کند که پدرش دستفروش است، در یک خانواده شلوغ به دنیا آمده، فقیر است و به لحاظ سطح خانوادگی در سطح فخرالسادات نیست. اما فقر احمد یک فقر مادی است و احمد در خانواده‌ای است که کتاب خواندن جزو تفریحات‌شان است. احمد فقر فرهنگی ندارد و شاید همین دلیل انتخاب فخرالسادات است.

نویسنده کتاب «پاییز آمد» ادامه داد: اینها اوج انسانیت است و باید گفته شود. من از بیان این موارد می‌خواهم احترام در حد اعلای یک مرد به یک زن را نشان بدهم. اینکه می‌خواهیم چه بگوییم مهم است. محقق باید بداند به خاطر چه چیزی راجع به روابط خصوصی شهدا حرف می‌زند وگرنه گفتن این موارد جز اینکه ما را به شهدا مدیون کند سود دیگری ندارد. به نظرم این کار هم خیلی پیچیده و پرفراز و نشیب است و فلسفه‌ای در آن هست. در «پاییز آمد» یک روایت عاشقانه، ادبی، فلسفی داریم. پشت این کار فلسفه زندگی یک شهید که نگاه مدرنی دارد نهفته است.

منبع: هنرآنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.