صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حدود ۳۱ درصد زنان ایرانی چاق هستند

  • کد خبر: ۲۹۴۹۸۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
به گفته رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت، حدود ۳۱ درصد زنان ایرانی چاق هستند و فقط ۲۸ درصد آنان، وزن متناسب و مابقی اضافه وزن نیز دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ملیحه کیانفر با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی در زمینه ریسک فاکتور‌های سلامتی، گفت: ۵۷.۷ درصد زنان ایرانی فعالیت فیزیکی کم دارند، یعنی فعالیت بدنی آنها به صورت هفتگی کمتر از ۱۵۰ دقیقه است؛ منظور از فعالی بدنی، فعالیتی است که ضربان قلب تندتر شود. مانند پیاده‌روی سریع یا دویدن متوسط.

وی گفت: همانطور که انجام ورزش عضلات دیگر را تقویت می‌کند، عضلات قلب نیز از این شرایط مستثنی نیست. تقویت عضلات قلب به پمپاژ بهتر خون در سراسر بدن و کنترل کردن فشار خون کمک می‌کند.

به گفته رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت، حدود ۳۱ درصد زنان ایرانی چاق هستند و فقط ۲۸ درصد آنان، وزن متناسب و مابقی اضافه وزن نیز دارند.

وی گفت: ۱۴.۷ درصد زنان ایرانی مبتلا به دیابت هستند و ۳۳ درصد زنان ایرانی سابقه فشارخون بالا دارند. همچنین ۵۱ درصد زنان ۵۵ تا ۶۴ سال مبتلا به فشار خون بالا بوده و یا سابقه آن را داشته‌اند.

کیانفر تصریح کرد: نه تنها زنان، بلکه تمامی گروه‌های جامعه می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت در سرتاسر کشور، از وضعیت سلامتی خود آگاهی یابند. آزمایشات، پایش‌ها و مشاوره‌های مختلف در زمینه های، تغذیه، وضعیت عمومی سلامتی، اضافه وزن، سلامت روان، غربالگری و پیشگیری از بیماری ها، در این مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود و کافیست افراد به این مراکز مراجعه کرده، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده و آگاهی یابی از وضعیت سلامتی‌شان را به تاخیر نیندازند. همکاران ما در نقش ماما و مراقب سلامت می‌توانند آنان را به خوبی راهنمایی کنند.



رئیس اداره مادران وزارت بهداشت گفت: زنان نقش مهمی در اجرای سیاست‌های بالادستی و برنامه‌های کلان از جمله جوانی جمعیت دارند؛ برای مثال، زنی که از سلامت جسمی و روانی کافی برخوردار باشد می‌تواند فرزندان سالم به دنیا آورد و پرورش دهد.

وی درخصوص خدمات غربالگری در مراکز جامع سلامت گفت: در زنان اولین و مهمترین غربالگری، خود ارزیابی و معاینه پستان هاست؛ زنان می‌توانند در دوران باروری، پس از پایان عادت ماهیانه و در زمان یائسگی به صورت ماهانه پستان‌های خود را معاینه کنند و در صورت تغییر پوست پستان، وجود توده و یا ترشح از پستان به مراکز خدمات جامع سلامت و یا پزشک مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.