صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ورزش قهرمانی بانوان مشهد در سراشیبی سقوط | دومینوی سقوط!

  • کد خبر: ۲۹۵۳۷۶
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
به غیر از یک رشته ، امسال همه تیم های بانوان در لیگ های کشوری منحل شدند.

مژده رنگیان| به گزارش شهرآرانیوز، با تغییر سبک زندگی بانوان و همزمان توسعه زیرساخت های عمومی سطح شهر می توان به بهبود وضعیت ورزش همگانی بانوان مشهد امیدوار بود اما ورزش قهرمانی بانوان شهر مشهد و خراسان رضوی این روزها حال و روز مناسبی ندارد، در سراشیبی نابودی قرار دارد و با صفر شدن تعداد تیم های لیگ برتری اش در آستانه فراموشی قرار دارد. 
در تقویم روزشمار هفته تربیت بدنی، روزی با عنوان روز ورزش بانوان، زیرساخت مناسب و دسترسی آسان وجود دارد، عنوانی که در واقع به مجموعه نقاط ضعف موجود در ورزش حال حاضر می پردازد. چه از منظر ورزش همگانی و چه قهرمانی خراسان رضوی و کلان شهر مشهد امروزه هیچ حرفی برای گفتن ندارد. به گفته مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در ابتدای امسال، "سرانه استاندارد ورزشی کشور ۲/۱ متر است، در حالی که میانگین سرانه ورزشی خراسان رضوی ۳۵ صدم است و سرانه ورزشی مشهد ۷ میلی‌متر است که به نوعی فاجعه محسوب می‌شود"، از میان این رقم های ناچیز، سهم بانوان شهر مشهد حتی قابل بیان نیست. با اینکه در چند سال اخیر در بین اولویت های مدیران، توسعه زیرساخت‌های ورزشی قرار گرفته است، اما همچنان فاصله فاحشی با استاندارد کشور داریم.

پارک ها، راه چاره برای بهبود وضعیت

برای حل مشکل ورزش همگانی بانوان شهر در سال های اخیر تصمیم گرفته شد تا پارک‌های بالای پنج هکتار مشهد تجهیز و توسعه یابند تا شرایط ورزش و تفریح برای بانوان شهر مهیا شود. پارک‌های قدیمی که به‌دلیل متراژ پایین، کمبود فضا وجود داشت یا کمبود تجهیزات مطرح بود، بهسازی تجهیزات و اقداماتی درراستای توسعه انجام شد. پارک ملت در حال حاضر یکی از بهترین سایت های ورزشی مختص بانوان را دارد که یک زمین چمن و پیست آن در اختیار بانوان شهر است. مجموعه مادر و کودک نیز توانسته یکی از مکان های مناسب بانوان و به خصوص مادران باشد تا در کنار فرزندانشان به ورزش بپردازند. پارک های حجاب و ریحانه نیز از پارک های قدیمی تر ویژه بانوان است که توانسته فضاهای ورزشی خوبی در اختیار بانوان قرار دهند.
مدیریت شهری مشهد نیز در مدت اخیر بوستان شهربانو در کوهسنگی و وکیل‌آباد را به بهره‌برداری رساند. بوستان‌های شهربانو در طرق و شهربانو آفتاب در قاسم‌آباد نیز در مرحله کار و اجراست. شهربانو کرامت در بولوار کرامت نیز در پروسه آغاز اجرا قرار دارد.

زنگ خطر در حوزه ورزش قهرمانی بانوان

چنین امکاناتی در جهت بهبود ورزش همگانی بانوان شهر خواهد بود اما شرایط در حوزه قهرمانی در موقعیت زنگ خطر قرار دارد و تیمداری در این شهر هر سال یک گام به نابودی نزدیک تر شده است، به طوری که امسال دیگر هیچ نماینده ای در رشته های تیمی و توپی در لیگ برتر نداریم. یکی از معضلات همیشگی تیم های بانوان استان در لیگ های برتر کشور مشکلات تامین فضای تمرینی بوده است که اغلب با پاسخ منفی سالن ها، رقم های اجاره ای بالا و اختصاص زمان های نامناسب برای تمرین روبرو بوده اند و بهترین زمان ها در اختیار آقایان بوده است. اما حالا تیم های بانوان شهر مشهد دیگر حتی همان حامیان مالی محدود را هم کنار خود ندارند و یک به یک امتیاز تیم های لیگ برتری استان می سوزند و از بین می روند. امتیازاتی که هر کدامشان با تلاش و زحمت دختران استان از پایین ترین لیگ ها به دست آمده اند و برای کسب دوباره آنها باید چندین سال صبر کرد. در دو سال اخیر تمام افتخارات ورزشی که مشهد و خراسان رضوی می تواند به آنها اشاره کند حاصل دست رنج ملی پوشان رشته های مخلف بانوان است که خودشان به تنهایی بدون حمایت اداره و سازمانی توانسته اند در میادین بین المللی کسب کنند.
در ادامه می توان به سیر نزولی ورزش قهرمانی و تیم داری در سطح لیگ برتر کشور نگاهی انداخت.

پر رونق در سال قرنطینه!

سال 98 با وجود شیوع ویروس، در لیگ‌های باشگاهی، دختران مشهد قدرتمند ظاهر شدند و در رشته‌های توپ و توری، سکو‌ها را از آن خود کردند. در هندبال مشهد دو نماینده لیگ برتری داشت، تیم اشتادسازه قهرمان لیگ برتر کشور شد اما نماینده دیگر مشهد به نام ارشیاشید طرقبه‌شاندیز در نیم فصل دوم از لیگ کناره‌گیری کرد. در فوتسال نیز تیم هیئت فوتبال خراسان رضوی چهارم شد. در لیگ برتر بدمینتون نیز آکادمی پونا نایب قهرمان کشور شد. تیم بسکتبال دختران مشهد نیز با نام آویژه صنعت پارسا تا مرحله پلی آف لیگ برتر بالا آمد و در کنار آن تیم مولتی کافه مشهد نیز همان سال لیگ برتری شد. در دوومیدانی نیز بعد از ۵ سال دوری از لیگ باشگاه‌های دوومیدانی کشور تیم باشگاه شهر مشهد توانست روی سکوی سومی برود.

ترافیک رفت و آمدها به لیگ برتر

سال 99 نیز تیم های لیگ برتری بانوان مشهد رونق خوبی داشت اما شروع کناره گیری تیم ها نیز زده شد. در لیگ برتر فوتسال تیم هیات فوتبال خراسان رضوی به میدان رفت و سوم شد. اشتادسازه در لیگ برتر هندبال نیز یک بار دیگر قهرمان کشور شد. در لیگ برتر بسکتبال بانوان ۲ نماینده از مشهد حضور داشتند؛ مولتی‌کافه و سینام که سهمیه خود در لیگ برتر را حفظ کردند. با قهرمانی تیم آریای مشهد در لیگ یک قرار شد فصل بعدی در لیگ برتر والیبال نماینده داشته باشیم. تیم‌های هاکی، تیروکمان و دوچرخه‌سواری دختران مشهد نیز قهرمان لیگ برتر شدند. اما در این سال تیم لیگ‌برتری تیراندازی بانوان مشهد نیز به‌دلیل نداشتن توان مالی از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و به لیگ دسته پایین‌تر سقوط کرد. تیم والیبال‌نشسته بانوان مشهد نیز به‌خاطر نبود اسپانسر، لیگ را نیمه رها کرد. تیم آکادمی پونای مشهد نیز از لیگ برتر بدمینتون کنار رفت اما تیم شهید فخار دیگر نماینده مشهد در مسابقات به میدان رفت. در دوومیدانی برخلاف سال قبل تیمی از مشهد راهی لیگ برتر نشد.

شروع زنگ خطر انحلال ها

سال 1400 یکی از بهترین اتفاقات ورزش بانوان استان رقم خورد و برای اولین بار خراسان رضوی صاحب یک تیم فوتبال در لیگ برتر کشور شد. کیان نیشابور موفق شد با قهرمانی در لیگ یک، لیگ برتری شود و برای اولین بار در این میدان بزرگ بازی کرد که سال سختی را پشت سر گذاشت اما امتیاز خود را حفظ کرد. تیم فوتسال بانوان هم با نام چیپس مشهد در لیگ برتر حاضر شد اما ضعیف ترین نتایج این چند سال را کسب کرد. اما در این سال تیم اشتادسازه قهرمان دو فصل متوالی منحل شد و مشهد در لیگ برتر هندبال بدون نماینده باقی ماند.همچنین برخلاف سال گذشته که ۲ نماینده از مشهد در لیگ برتر بسکتبال بانوان حضور داشتند، در این سال هیچ اثری از مشهدی‌ها نبود و اسپانسر‌های شهر ترجیح دادند از لیگ برتر انصراف دهند و به لیگ یک برگردند.

اوج گرفتن خداحافظی ها

در 1401 این روند کاهشی بازهم ادامه داشت به طوری که کیان نیشابور نیز به دلیل مشکلات مالی از لیگ برتر کنار گذاشته شد، خبری از تیم های لیگ برتری در هندبال و والیبال و بسکتبال هم نبود و فقط فوتسال و بدمینتون همچنان در لیگ برتر حضور داشتند.

در سال 1402 در بخش تیمی و رشته های توپی تنها دو نماینده داشتیم. تیم فوتسال مبلمان کلاسیک مشهد در لیگ برتر فوتسال و بینالود خودرو نیشابور در سوپرلیگ بسکتبال که هر دو توانستند نمایش قابل قبول و مطلوبی در این میدان داشته باشند. در بدمینتون، وزنه برداری و ووشو نیز تیم های دختران مشهد در لیگ برتر کشور حاضر شدند.

رسیدن به نقطه صفر

در 1403 با گذشت 7 ماه از این سال، دیگر هیچ تیمی در لیگ برتر رشته های توپی نداریم. فوتسال و بسکتبال بانوان استان امسال به دلیل نبود حامی مالی منحل شدند در والیبال، هندبال و دوومیدانی نیز سالهاست که نماینده ای نداریم. فقط یک تیم بدمینتون شهید فخار برای مشهد در لیگ برتر باقی مانده است. البته در لیگ هاکی کشور نیز تیم مشهد یکی مانده به آخر شد.
هرچند که ورزش آقایان مشهد نیز با این مشکلات روبروست اما ورزش بانوان با هزینه و بودجه کمتر نیز نتوانسته در این استان پهناور یک حامی مالی پیدا کند و این موضوع به سود دیگر استان ها شده تا بتوانند از استعدادها و ستاره های این شهر و استان در تیم های خود استفاده کرده و در میادین بین المللی هم بدرخشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.