صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حمایت از کسبه و ماندگاری ساکنان در بافت محله آبکوه مشهد

  • کد خبر: ۲۹۵۴۹۸
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد درصدد است تا با رویکردی نوین مبتنی بر توجه به سرمایه اجتماعی و مردمی بافت محدوده آبکوه، در راستای تدوین برنامه سامان‌دهی آن گام بردارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، در راستای سامان‌دهی بافت محدوده آبکوه، با تدوین طرح بازنگری نوسازی و بهسازی محدوده آبکوه «با رویکرد بازآفرینی» و ارسال آن به کمیسیون ماده ۵ درصدد است تا با رویکردی نوین مبتنی بر توجه به سرمایه اجتماعی و مردمی، در راستای تدوین برنامه سامان‌دهی آن گام بردارد.

در همین راستا، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان اینکه محدوده آبکوه مشهد در پنج دهه اخیر، چهار طرح شهرسازی را پشت سر گذاشته و دستخوش تغییرات سیاست‌گذاری و کالبدی زیادی شده است، بیان کرد: بی‌توجهی به ابعاد مهمی همچون ذی‌نفعان اصلی بافت از جمله مالکان، بهره‌برداران و کسبه، و همچنین نادیده گرفتن وضعیت موجود کالبدی، اجتماعی و اقتصادی محدوده در امر برنامه‌ریزی شهری، توجه نداشتن به تناسب نقش و عملکرد محدوده با امر سکونت و به فراموشی سپردن ساکنان و سرمایه‌های بومی در فرایند برنامه‌ریزی، تسلط نگرش مبتنی بر جذب سرمایه بدون ظرفیت‌سنجی و بستر‌سازی لازم، زخمی شدن بافت در اثر ملک‌های جسته و گریخته و نامنظم، غفلت از ضرورت توجه به کیفیت‌های زیست‌پذیری و... میراث پنج دهه مداخله از بالا به پایین در محدوده آبکوه بوده است.

جواد اصغری افزود: با توجه به تکالیف مدیران استانی و شهری مبنی بر آسیب‌شناسی اقدامات پیشین و تهیه طرحی پاسخگو منطبق بر وضعیت بافت موجود کالبدی، اجتماعی و اقتصادی و با لحاظ ظرفیت‌های بالای محدوده و با توجه به نیاز ذی‌نفعان اصلی بافت، طرح بازنگری نوسازی و بهسازی محدوده آبکوه (با رویکرد بازآفرینی) تهیه و برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است.

توجه ویژه به ماندگاری ساکنان در بافت آبکوه

وی با اشاره به اهداف مدنظر در این طرح، گفت: کاهش جدایی‌گزینی نسبت به ساختار بافت پیرامونی در چهارچوبی تحقق‌پذیر و با نگاه به وضعیت موجود کالبدی، اجتماعی و اقتصادی بافت، ماندگاری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان و مالکان محدوده به عنوان ذی‌نفعان اصلی بافت با غلبه نقش محلی به جای ایفای نقش شهری، حمایت از کسبه و حفظ کسب‌وکار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی سازگار موجود، و ارتقای تحقق‌پذیری و تأمین خدمات عمومی و شبکه معابر از جمله اهدافی هستند که در تدوین طرح بازنگری در نظر گرفته شده‌اند.

امید می‌رود با این تغییر رویکرد در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، شاهد خروج این محدوده از انزوای اجتماعی، ارتقای منزلت اجتماعی، پویایی اقتصادی و بهبود شرایط کالبدی و زیست‌محیطی آن باشیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.