صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کاظمی قمی: خراسان رضوی یکی از ممتازترین استان‌ها در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه است

  • کد خبر: ۲۹۶۳۵۲
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از ممتازترین استان‌ها در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه است، گفت: سیاست ما در رابطه با افغانستان در تداوم حمایت از مردم و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن کاظمی‌قمی صبح امروز (سوم آبان ۱۴۰۳) با حضور در نمایشگاه تخصصی صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید کرد.

سرپرست سفارت ایران در کابل در سخنانی برای تاجران، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی و خارجی اظهار داشت: استان خراسان رضوی با توجه به دارابودن ظرفیت‌هایی مثل نزدیکی یا هم‌مرزبودن با چند کشور و پیشرفت و توسعه‌ای که در حوزه اقتصاد دارد، یکی از ممتازترین استان‌های کشور در جهت تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه است.

افغانستان و ایران ظرفیت‌های ممتازی برای همکاری دارند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با تأکید بر اینکه ایران و افغانستان حوزه تمدنی مشترک دارند، دارای منافع مشترک هستند و ظرفیت‌های ممتازی برای همکاری دارند، افزود: این مشترکات به ما فرصت‌های ممتازی می‌دهد تا بتوانیم در حوزه اقتصاد و همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر همکاری کنیم. این همکاری علاوه بر اینکه برای ما منافع اقتصادی دارد، آثار فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز برایمان دارد.

کاظمی‌قمی خاطرنشان کرد: سیاست کشور ما در ارتباط با این کشور همسایه در تداوم حمایت از مردم افغانستان و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه بوده است. ما فارغ از اینکه چه نظام سیاسی بر افغانستان حاکم است، این را به عنوان یک اصل می‌دانیم و مسئله مردم افغانستان برای ما موضوع اول بوده است.

او تأکید کرد: امروز شرایطی به‌ وجود آمده که ما می‌توانیم در همه عرصه‌ها این همکاری‌ها را جنبه عملی بدهیم. آنچه در حوزه اقتصاد، راهبرد کشور ماست و دغدغه و جدیت مقامات افغانستان و بخش خصوصی این کشور است، اتصال دو کشور به یکدیگر است؛ اتصال در همه حوزه‌های اقتصادی را به عنوان یک راهبرد جدی دنبال می‌کنیم.

توجه به بخش خصوصی اولویت ماست

سرپرست سفارت ایران در کابل ادامه داد: ما باید شرایطی فراهم کنیم تا بخش خصوصی بتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد. اینکه سرمایه‌گذار و تاجر افغانستانی و هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارد، بتواند به‌راحتی به ایران بیاید و مطمئن شود که سرمایه‌اش تجمیع می‌شود، برای ما مهم است. ما باید محور را بخش خصوصی قرار دهیم و وظیفه دولت حمایت از این بخش باشد.

کاظمی‌قمی افزود: اقتصادی‌کردن مرز‌ها در دستور کار ماست. این موضوع را از طریق ایجاد یک مدیریت واحد مرزی باید پیش ببریم. اگر می‌خواهیم روان‌سازی کنیم، هوشمندسازی کنیم یا توسعه بدهیم یا اگر می‌خواهیم که مناطق ویژه را تبدیل به مناطق آزاد کنیم که سرمایه‌گذار‌های دو کشور بیایند، باید در مرز‌ها یک کار جدی و اساسی را انجام بدهیم. همه دستگاه‌ها باید بتوانند در یک زنجیره همکاری هماهنگ نقش‌آفرینی کنند و مأموریت ذاتی خود را انجام دهند.

مسائل کریدور ترانزیت و چابهار اولویت جمهوری اسلامی است

او تأکید کرد: مسئله کریدور ترانزیت و مسئله چابهار که در روز‌های گذشته درباره آن بحث شده یکی دیگر از اولویت‌های موردتوجه ماست. نه‌فقط به دلیل اینکه افغانستان محصور در خشکی است و ما آن را به آب‌های آزاد وصل کنیم؛ بلکه امروز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک بین دو کشور و تحولاتی که در سطح منطقه به‌ وجود آمده، باید کریدور‌های ترانزیت منطقه‌ای شرق به غرب را با توجه به مزیت‌هایی که ایران و افغانستان دارند، جدی بگیریم. چابهار از این رهگذر باید به سمت توسعه پیش برود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ما از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به ویژه از افغانستان برای مشارکت در این کریدور به چابهار حمایت می‌کنیم. ما در چند ماه اخیر با فعال‌سازی و راه‌اندازی خط ریلی بین دو کشور مسیر تجارت افغانستان را از طریق راه‌آهن به اروپا متصل کردیم و در تلاش هستیم تا راه‌آهن از چابهار به سمت شمال بیاید، به زاهدان و پس از آن به هرات برسد و آن را به آسیای مرکزی متصل کنیم و در نهایت به چین وصل شود. امروز، این موضوع در دستور کار ماست.

او در ادامه، تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در داخل ایران، مرز‌های مشترک و در داخل افغانستان را از جمله موارد مهم برای کشور دانست و افزود: امروز، چابهار، مرز‌های مشترک و مناطق آزاد در دستور کار ما هستند.

صادرات سالانه ۵ میلیون تُن کالای اساسی به افغانستان هدف ماست

این دیپلمات برجسته ایرانی ادامه داد: ما آمادگی داریم که در حوزه کشاورزی، اولین کشوری باشیم که به عنوان بازار صادراتی، محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از افغانستان تأمین کنیم و اینکه بتوانیم شرایط کشاورزی در افغانستان را به گونه‌ای مهیا کنیم که ایران سالی ۵ میلیون تُن کالا‌ی اساسی به افغانستان وارد کند.

کاظمی‌قمی با اشاره به اینکه در تأمین فراورده‌های نفتی، کشور کار خوبی را شروع کرده است و آمادگی داریم آن را تقویت کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای رسیدن به افغانستان است، می‌تواند نقش پررنگی در بازسازی افغانستان ایفا کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: با توجه به اینکه افغانستان نیازمند یک توسعه چندساله است، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقشی جدی در این زمینه داشته باشند. ما در این باره جدی هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.