صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پایان عملیات مرمت و احیای گلدسته‌های «پل تاریخی سالار» رشتخوار

  • کد خبر: ۲۹۶۷۸۶
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار از پایان عملیات مرمت و احیای گلدسته‌های ضلع جنوب شرقی «پل تاریخی سالار» مربوط به دوره قاجاریه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کاظم کامیاب با بیان این مطلب اظهار کرد: پس از تصویب طرح احیای گلدسته‌های پل تاریخی سالار توسط شورای فنی استان، عملیات اجرایی آن با مشارکت خیر نیک‌اندیش، اعضای انجمن میراث فرهنگی روستای سنگان و اداره میراث فرهنگی از اردیبهشت سال جاری آغاز شد و اکنون به پایان رسید.

وی ادامه داد: پل تاریخی سالار با ۷ دهانه کوچک و بزرگ بر روی کال سالار و توسط کاظم خان قرائی و به همت حاج سلطان علی خان قرائی (حاجی خان یاور) توسط حاجی میرزا محمد معمار آستان قدس رضوی ساخته شده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رشتخوار بیان کرد: پل تاریخی سالار با ۷ دهانه کوچک و بزرگ به ارتفاع ۷ متر، حدود ۷۵ متر طول و ۶.۵ متر پهنا دارد و دارای تزئینات بسیار زیبای آجرکاری در دو طرف پل و گلدسته است.

کامیاب با بیان اینکه بخشی از هزینه مرمت و احیای گلدسته‌های ضلع جنوب شرقی پل تاریخی سالار توسط خیر نیک‌اندیش محمد کریم کاظمی قرائی به اداره میراث فرهنگی اهدا شده است، عنوان کرد: با تأمین مصالح مورد نیاز در آینده‌ای نزدیک، دو گلدسته ضلع شمال غربی پل، احیا خواهد شد.

پل سالار مربوط به اواخر دوره قاجار در ۲۷ کیلومتری محور رشتخوار به تربت‌حیدریه، بین روستا‌های سنگان و ملک‌آباد واقع شده و در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۲۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.