به گزارش شهرآرانیوز، «کمبود معلم در استان برای سال تحصیلی جدید با برنامهریزی و بهکارگیری نیروهای تازهاستخدام مدیریت شده است»؛ این جملهای بود که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی قبل از بازگشایی مدارس اعلام کرد و انتظار میرفت با شروع سال تحصیلی، دیگر شاهد کمبود معلم در مدارس نباشیم. اما برخلاف وعده مدیرکل، گزارشات میدانی شهرآرانیوز، حاکی از آن است که کمبود معلم در مدارس اگرچه خیلی فراگیر نیست، همچنان وجود دارد و برخی مدارس هنوز از نعمت معلم بینصیباند.
امروز در حالیکه بیش از یک ماه از سال تحصیلی میگذرد، اما همچنان پیامکهای شهروندان مبنی بر نبود معلم در کلاس، به شهرآرانیوز ارسال میشود. این مسئله ما را بر آن داشت تا به همراه تیم رسانه به مدارس سطح شهر برویم تا با مستندات دقیق و شواهد میدانی گزارشی از وضعیت تأمین معلم در مدارس داشته باشیم. حال به دلیل اینکه جانب عدالت و تناسب در تهیه گزارش رعایت شود، به صورت تصادفی به مدارسی در خیابانهای قاسمآباد، فرامرز عباسی، ابوطالب و شفا رفتیم تا وضعیت را از نزدیک بررسی کنیم.
به ساعت پایانی مدرسه نزدیک میشویم. دانشآموزان یک به یک از مدرسه خارج میشوند. یکی از دانشآموزان که خود را دانشآموز مقطع دوره دوم معرفی میکند، با گلایه از نبود معلم برای برخی دروس میگوید: «این چه وضعیتی است؟ از اول سال معلم کار و فناوری نداشتیم و مدام کلاسها به دلیل نبود معلم تعطیل میشوند. وقتی آموزشی ندیدهایم، چگونه میتوانیم امتحان دهیم و نمره کسب کنیم؟»
یکی دیگر از دانشآموزان در ادامه صحبت این دانشآموز میگوید: «از ابتدای سال معلم علوم نداریم و مدیر مدرسه تدریس علوم میکند و چون تخصصش این درس نیست، هیچ تسلطی بر این درس ندارد و حتی نمیتواند پاسخگوی سؤالات ما باشد.»
به مدرسهای دیگر میرویم. در ابتدا دانشآموزان از پاسخ به سؤال ما طفره میروند تا نامی از آنها در گزارش آورده نشود. با حفظ امانت نام این دانشآموز، درخصوص وضعیت کلاسهای درسی و بود و نبود معلم میپرسم. وی از نبود معلم ریاضی میگوید: «چرا درسی به این مهمی نباید معلم داشته باشد؟ هر روز یک نفر به ما درس میدهد؛ معلمهای متفاوت با شیوههای تدریس متفاوت قطعاً نمیتوانند مفهوم درس را بهخوبی به دانشآموزان برسانند.»
وی ادامه میدهد: «لطفا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید. عدالت آموزشی حق ماست، ولی از آن بیبهره هستیم.»
به مدرسه دیگری در مقطع دوره اول در یکی از مناطق برخوردار مشهد میرویم. والدین یکی از دانشآموزان میگوید: «دخترم در مقطع اول دبستان است و تا ۱۰ روز اول معلم نداشتند. وقتی به مدیر مدرسه گلایه میکردم، میگفت "اگر از وضعیت مدرسه ناراحت هستید، به مدرسه غیرانتفاعی بروید". من که یک کارگر سادهام و چهار فرزند محصل دارم؛ آیا توان پرداخت هزینه مدارس غیرانتفاعی را دارم؟»
این موارد، تنها بخشی از مصاحبه خبرنگار ما با دانشآموزان در نواحی آموزش و پرورش مشهد است که حکایت از نبود معلم در برخی کلاسهای درس دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هیچ کمبود معلمی در مدارس نداریم، میگوید: کمبود معلمها مقطعی است و ممکن است تا پایان سال ادامه داشته باشد. این کمبودها طبیعی است؛ چون جمعیت بالاست. تعداد کلاسهایی که معلم دارند از تعداد کلاسهایی که معلم ندارند، بسیار بیشتر است.
سیدامیر شوشتری بیان میکند: کمبودها ممکن است به دلایلی نظیر مرخصی زایمان معلم، استعفا و... باشد که در این موارد، سعی میشود یکی از معاونین اداره کلاس را برعهده بگیرد.
وی ادامه داد: این را که کمبود معلم در مدارس باشد، تکذیب میکنم و اگر باشد قطعاً تخلف است که باید پیگیری شود.
با این حال به نظر میرسد دانشآموزان تا پایان سال باید از دروسی نمره بیاورند که به دلیل کمبود معلم، آموزش لازم را ندیدهاند و باید به صورت خودآموز، تحصیل کنند.
افزایش حجم بازنشستگی معلمان بعد از رتبهبندی، رشد جمعیت دانشآموزی در استان خراسان رضوی، توسعه هنرستانها، توجه به جنسیت معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه اول منجر به ایجاد ناترازی و کمبود معلم شده است؛ موضوعی که در سال گذشته، در سفر وزیر آموزش و پرورش به مشهد، سرتیتر خبرها شده بود.
تعداد معلم موردنیاز در استان بیش از ۵۸ هزار نفر است که باوجود تمهیدات اندیشیدهشده، ۴۷ هزار معلم مشغول به فعالیت هستند و کمبود استان خراسان رضوی در این زمینه دقیقاً ۱۱ هزار و ۳۴۲ معلم است.
این بحران در حالی است که با افزایش هزینههای مدارس غیرانتفاعی، هرساله به تعداد دانشآموزان مدارس دولتی افزوده میشود و این مسئله باعث تراکم جمعیت در کلاسها و کمبود فضای آموزشی شده است؛ لذا باید برنامهای اصولی برای حل بحران کمبود معلم در مشهد طراحی شود.