صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهردار منطقه ۵ مشهد با اشاره به درخواست‌های شهروندان برای تعیین تکلیف زمین‌های بزرگ مقیاس این منطقه گفت: ۴۵۰ هکتار از زمین‌های بزرگ مقیاس منطقه شناسنامه دار شده و با مالکان ۱۸۰ هکتار از این زمین‌ها برای رسیدن به توافق، جلساتی برگزار شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، حسین عبداله زاده، با حضور در برنامه رادیویی «گفت و گوی شهر بهشت»، در خصوص اقدامات انجام شده یا در حال انجام سطح منطقه اظهار کرد: این منطقه که در شمال غربی مشهد واقع شده دارای هزار و ۴۰۴ هکتار وسعت و ۱۷۵ هزار نفر جمعیت ساکن است که این تعداد بدون در نظر گرفتن مهاجران ساکن در این منطقه است.

زمین‌های بزرگ مقیاس؛ یکی از ظرفیت‌های منطقه ۵
وی با اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این منطقه افزود: یکی از فرصت‌های موجود در منطقه پنج وجود زمین‌های بزرگ مقیاس است که بر این اساس پروژه‌های مدنظر خود را در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی برنامه ریزی کرده ایم.
شهردار منطقه پنج بیان کرد: در اولین گام که از دو سال گذشته آغاز و اواخر سال ۹۸ نهایی شد، ۴۵۰ هکتار از زمین‌های بزرگ مقیاس منطقه، شناسنامه دار شدند.
عبداله زاده در خصوص درخواست‌های ساکنان منطقه مهدی آباد و عباس آباد جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و فضای سبز در این مناطق خاطرنشان کرد: این دو منطقه تازه وارد محدوده شهری شده است و طرح تفصیلی قابل توجهی ندارد، همچنین کد‌های نوسازی و موضوعات مرتبط با پروانه‌های ساختمانی آن نیز سال گذشته در سامانه بارگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در مناطقی که طرح‌های مصوب شهری نداشته باشد، مردم با توجه به فرهنگ و نگاهی که بر آن حاکم است، معابر و ساخت و ساز‌ها را انجام می‌دهند، به همین دلیل معابر واقع در مهدی آباد و عباس آباد کم عرض و نا مناسب هستند.

شهردار منطقه پنج تصریح کرد: برهمین اساس برای اجرای هر طرح و برنامه‌ای ابتدا باید معابر تعریض و بازگشایی شوند، اما با این وجود سال گذشته در یکی از معابر پرتردد منطقه مهدی آباد، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی اجرا و جدول گذاری و روکش آسفالت نیز انجام شده است.

عبداله زاده عنوان کرد: همچنین با توجه به آب افتادگی‌هایی که در منطقه عباس آباد ایجاد می‌شد، پروژه کانال سرپوشیده اجرا شد و اکنون در حال اجرای کانالی در خیابان امیرالمونین (ع) واقع در این منطقه هستیم.
بسیاری از معابر اصلی منطقه ۵ بهسازی شده است.

وی با اشاره به این که پروژه‌های پیاده روسازی در سطح شهری و منطقه‌ای را با توجه به حجم تردد و اصلی بودن معبر اجرا می‌کنیم، ادامه داد: با تردد در سطح منطقه پنج شاهد بهسازی بیشتر معابر اصلی از جمله بولوار وحدت خواهید بود.

شهردار منطقه پنج گفت: سال گذشته طرح بهساز را در سمت راست بولوار شهید آوینی اجرا کردیم و امسال نیز پیاده روسازی بولوار سرخس انجام خواهد شد.

عبداله زاده در خصوص سایر ویژگی‌های منطقه پنج اظهار کرد: مهمترین ویژگی این منطقه نزدیکی آن به حرم مطهر است که بر این اساس، درچشم انداز آینده منطقه طرح‌های مکمل مرتبط با بحث زیارت دیده شده است که با توجه به وجود زمین‌های بزرگ مقیاس، سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه گذاری‌های خوبی در حوزه‌های گردشگری، سلامت و .. انجام دهند.

ثبت یک کوره آجر پزی در سطح منطقه ۵ به عنوان میراث فرهنگی
وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های منطقه پنج وجود کوره‌های آجر پزی است که دو عدد از میل‌های مرتفع این کوره‌ها به عنوان نماد منطقه پنج هنوز پا برجا است که یکی از آن‌ها نیز به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و می‌تواند ظرفیتی برای گردشگری منطقه باشد.

شهردار منطقه پنج با بیان این که این منطقه مانند هفت منطقه دیگر شهری درگیر حاشیه نشینی بوده و دارای بافت فرسوده است، بیان کرد:، اما تفاوتی که بافت فرسوده منطقه پنج با سایر مناطق دارد، قدمت بافت‌ها است که این قدمت باعث شده این بافت‌ها زنده باشد و به همین دلیل شاهد ارتباطات خوب جمعیتی در این محلات هستیم.

عبداله زاده خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل نبود طرح‌های شهرسازی در بافت‌های فرسوده منطقه پنج که پیش از این بافت روستایی بودند، با کمبود برخی از سرانه‌ها از جمله فضای سبز و سرانه‌های خدماتی و فرهنگی روبرو هستیم که به دنبال برطرف کردن کمبود این سرانه‌ها در طرح‌های جدیدی که قرار است در زمین‌های بزرگ مقیاس منطقه اجرا شود، هستیم.

اجرای بیش از ۱۰۵ پروژه در سال گذشته
وی اضافه کرد: بر همین اساس سال گذشته بیش از ۱۰۵ پروژه با ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در سطح منطقه اجرا شد، که بیشتر آن‌ها نیز به پایان رسیده است که از جمله آن می‌توان به مجموعه مجهز آبی گلشن با سه استخر، که سال گذشته افتتاح شد، اشاره کرد.

شهردار منطقه پنج با اشاره به این که یکی از مشکلات منطقه، بحث آب افتادگی برخی از معابر است، تصریح کرد: در این راستا سال گذشته ۶۰ نقطه که در پی بارندگی دچار آبگرفتگی می‌شدند، شناسایی و برای رفع بخشی از آن ۴.۸ کیلومتر کانال جمع آوری آب‌های سطحی اجرا شده است.
عبداله زاده در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات منطقه پنج، ترافیک سنگین مهرآباد بود که با اجرای پل بر روی تقاطع اقبال شرقی واقع در انتهای الزهرا (س)، امکان تردد از این محل و کاهش بار ترافیکی مهرآباد فراهم شده است.

احداث سه بوستان در سال گذشته
وی به فضای سبز موجود در منطقه پنج اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰ هکتار فضای سبز در منطقه پنج وجود دارد که از این میزان ۵۳ هکتار آن بوستان محلی شهری و مابقی فضای سبز آیلند‌های میانی و فضا‌های سبز خطی است همچنین سال گذشته سه بوستان به بوستان‌های منطقه اضافه شد.
شهردار منطقه پنج در خصوص معضل وجود انبار‌های آهن در منطقه عباس آباد اشاره کرد و گفت: در حال پیگیری تامین زمین و انتقال این انبار‌ها به محلی دیگر هستیم که با این کار مشکلات ترافیکی و سایر مشکلات مرتبط با این محدوده برطرف خواهد شد.

عبداله زاده، به بازگشایی معابر در این منطقه نیز اشاره کرد و بیان کرد: محور رحیمی با همکاری آستان قدس و شهرداری و همچنین محور کرامت از انتهای الزهرا (س) بازگشایی آسفالت و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

آسفالت بیش از ۲۲۵ هزار متر مربع از معابر سطح منطقه در سال گذشته

شهردار منطقه پنج خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون حدود ۲۲۵ هزار مترمربع از معابر منطقه پنج آسفالت شده است و امسال نیز بخش دیگری از معابر به ویژه معابر خاکی آسفالت خواهد شد.
عبداله زاده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ فضای ورزشی فنسی در منطقه در اختیار شهروندان قرار دارد که در حال رایزنی هستیم تا در منطقه عباس آباد نیز یک سالن چند منظوره ورزشی احداث کنیم، همچنین درکنار آن پیگیر طرح احداث یک فرهنگسرا نیز در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع شهرداری منطقه، تمام تلاش خود را کرده تا هر جا ظرفیتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی وجود دارد از این ظرفیت‌ها برای خدمات رسانی به مردم استفاده کند که امیدواریم در این مسیر موفق عمل کنیم.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.