افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

پیشرفت پروژه‌های عمرانی مشهد بدون توقف

  • کد خبر: ۲۹۸۸۲
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
پیشرفت پروژه‌های عمرانی مشهد بدون توقف
با وجود کرونا و شرایط سخت اقتصادی فعالیت‌های عمرانی شهرداری مشهد بی وقفه ادامه دارد
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - در حالی که به دلیل شیوع کرونا و البته اوضاع بد اقتصادی، بسیاری از فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی متوقف شده است، مدیریت شهری در مشهد، کار‌ها را بر زمین نگذاشته و پس از کمی تعطیلی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت عمرانی شهر را، چه روی زمین و چه زیر آن، از سر گرفته است.

یکی از پروژه‌های مهم مشهد که مدیریت شهری در این دوره، قائل به بهره برداری از آن است، خط ۳ قطار شهری است. این خط به عنوان طولانی‌ترین مسیر ریلی درون شهری مشهد قرار است علاوه بر وصل کردن بخش غربی شهر به بخش شرقی آن، تعداد زیادی از مسافران و زائران را به بارگاه منور رضوی برساند؛ این رو ساخت، تکمیل و بهره برداری از ۵.۳ کیلومتر این مسیر از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفته است تا این مسیر در سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار گیرد.

میدان شهدا، عریض‌ترین ایستگاه مترویی کشور
خبرنگاران مشهدی هم دیروز به دعوت شهرداری، از برخی پروژه‌های عمرانی شهر بازدید کردند. حین بازدید خبرنگاران از ایستگاه میدان شهدا خط ۳ قطار شهری مشهد، مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری به جمع اصحاب رسانه پیوست و با بیان اینکه «یکی از اقدامات پیچیده ما در حوزه ساخت قطار شهری، احداث ایستگاه میدان شهداست»، افزود: این ایستگاه علاوه بر وصل شدن به خط ۲ قطار شهری، به صورت هم تراز شاهد حضور قطار‌های خطوط ۳ و ۴ خواهد بود و این ایستگاه، عریض‌ترین ایستگاه مترویی کشور است. به صورت استاندارد، طول سکویی که قطار عبور می‌کند باید ۱۲۰ در ۱۶ متر باشد، اما ایستگاه شهدا ۱۲۰ در ۱۸ متر است.

کیانوش کیامرز با اشاره به اینکه اولویت اصلی، راه اندازی فاز اول خط ۳ به طول ۵.۳ کیلومتر از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۰ است، گفت: برای این مسیر ۳ ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) نیز راه اندازی خواهد شد و عملیات ساختمانی این ایستگاه‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای خط ۳ متروی مشهد، رقمی حدود هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل ۵.۳ کیلومتر برنامه ریزی شده، رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: خوشبختانه شورای شهر برای تکمیل این بخش از مسیر، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین کرده و امسال قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار هم از محل اوراق مشارکت به دست ما برسد.

۶۵۰ میلیارد تومان برای هر کیلومتر قطار شهری
او با بیان اینکه برای تکمیل هر کیلومتر از مسیر قطار شهری، اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان نیاز است، افزود: البته براساس برآورد جدید ما برای تکمیل کامل خط ۳ قطار شهری مشهد به طول ۳۰ کیلومتر رقم ۱۸ هزار میلیارد تومانی نیاز است. کیامرز همچنین با اشاره به اینکه برای تکمیل خط ۲ و خرید برخی تجهیزات از خارج، حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، ادامه داد: عملیات شفت خط ۴ نیز در منطقه مهر مادر آغاز شده است و تا پایان امسال به پایان خواهد رسید و دستگاه تی بی ام یا همان حفار تونل قطار شهری، اواخر امسال در مسیر خط ۴ قرار می‌گیرد.

اما در ابتدای این بازدید، خبرنگاران پس از گذر از مسیر ۳ بی آرتی به محل کارگاهی پایانه آزادی رسیدند. طی مسیر، سخن گوی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری، با اشاره به اصلاحات انجام گرفته در مسیر خط ۳ بی آرتی از میدان شهدا تا میدان توحید گفت: مسیر ایزوله این خط از حرم مطهر رضوی تا میدان استقلال ایجاد شده است و در صورتی که برخی مشکلات رفع شود، امسال ادامه عملیات ایجاد خطوط فرار در تقاطع‌ها را تا پایان مسیر خط ۳ واقع در انتهای امامیه اجرایی خواهیم کرد.

مجید بخت آزما با اشاره به اینکه در این مسیر ۷۵ دستگاه اتوبوس با سرفاصله زمانی ۵ دقیقه تردد می‌کنند، افزود: این مسیر اتوبوسی شهر به صورت روزانه ۸۰ هزار نفر را جابه جا می‌کند و در صورت تکمیل، ظرفیت جابه جایی مسافر در این مسیر به ۱۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

بهره برداری از ۱۸ طرح و پروژه ۵۱۷ میلیاردی
او همچنین با بیان اینکه در خردادماه امسال ۱۸ پروژه شهری با اعتباری بالغ بر ۵۱۷ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: پروژه بولوار کشاورز با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، کانال جمع آوری آب‌های سطحی بزرگراه آزادی با اعتبار ۹ میلیارد تومان، پل کال امیرآباد با اعتبار ۲ میلیارد تومان، فاز ۱ و ۲ پل پرتویی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، اصلاح هندسی تقاطع امام علی (ع) - آموزگار با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان، اتصال بولوار شهید رجایی به شهرک طرق با اعتبار ۳.۵ میلیارد تومان، فاز یک پروژه حق تقدم عابر پیاده با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان، کوه پارک با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، فاز ۳ جلوخان آرامگاه فردوسی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، ارتقای سطح الگوی خدمات در پایانه مسافربری با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، اورهال پارکینگ باغ ملی با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومان، جایگاه سوخت مخصوص اتوبوس در سیدی با اعتبار ۴.۵ میلیارد تومان، خرید ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید با اعتبار ۴۷ میلیارد تومان، خرید ۸۰ دستگاه مینی بوس جدید با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان، رونمایی از ۱۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان و بهره برداری از پروژه آسفالت معابر مربوط به سال ۹۸ با اعتبار ۲۶۵ میلیارد تومان از جمله این طرح‌ها و پروژه هاست.

کلنگ زنی ۷ پروژه در این ماه
وی افزود: ۷ پروژه زیرگذر غیر همسطح شهید برونسی، تقاطع غیر همسطح ابوطالب، بهسازی مسیر بهشت رضا، ۴۵ متری سردخانه واقع در پایانه خودرو‌های سنگین، احداث اردوگاه معتادان، تقاطع میدان مجیدیه، فاز ۴ جلوخان آرامگاه فردوسی با اعتباری بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان نیز در این ماه کلنگ زنی خواهد شد.

بهره برداری از پایانه آزادی تا پایان سال
در ادامه این بازدید، معاون نظارت بر اجرای طرح‌های زیربنایی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری در محل کارگاه پایانه آزادی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پایانه در ۳ طبقه از سال ۹۷ آغاز شد و تا پایان مهر ماه سال ۹۹ آماده بهره برداری است، افزود: برای این پروژه ۱۸۵ میلیاردتومان هزینه خواهد شد و علاوه بر ایجاد پایانه اتوبوس رانی در طبقه منهای یک این مجموعه، ۲ طبقه پارکینگ با ظرفیت پارک ۶۰۰ خودرو در مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع راه اندازی خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۷ درصد است.
محسن عرب همچنین در جریان بازدید اهالی رسانه از پروژه تعریض پل پرتوی گفت: عملیات تعریض پل پرتوی از سمت طرقبه و شاندیز به سمت بزرگراه وکیل آباد تا چند روز آینده به پایان خواهد رسید و برای فاز اول و دوم این پروژه که ترافیک انتهای بولوار وکیل آباد را به صورت کامل برطرف می‌کند، بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

بهره‎برداری ۳ سطح از ۴ سطحی «آزادگان»
او همچنین در محل کارگاه ساختمانی پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان با بیان اینکه ۳ فاز از این پروژه امسال به بهره برداری می‌رسد، افزود: پروژه چهارسطحی تقاطع آزادگان از مهر ۹۸ آغاز شده و قرار است تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ازسوی پیمانکار که همان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است، تکمیل شود.

عرب افزود: براساس برنامه ریزی ها، سطح همکف تا مرداد، زیرگذر تا مهر و چپ گرد بولوار امام علی (ع) به سمت بولوار نمایشگاه تا بهمن، آماده بهره برداری می‌شود و سال آینده نیز پل ارتباطی آزادراه مشهد- چناران به بزرگراه امام علی (ع) و چپ گرد آزادراه مشهد- چناران تا بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی تکمیل خواهد شد. وی گفت: برای این پروژه اعتباری بالغ بر ۱۹۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و سرعت انجام این پروژه می‌تواند برندی برای مشهد باشد.

پروژه مصلی، آخرین پروژه‌ای بود که خبرنگاران از آن بازدید کردند. معاون نظارت بر اجرای طرح‌های زیربنایی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری در این بازدید با بیان اینکه پروژه تقاطع مصلی، پروژه‌ای است که سالیان سال، مردم این منطقه، درخواست احداث آن را داشته اند، افزود: عملیات اجرایی این پروژه نیز از ۱۶ بهمن سال ۹۸ شروع شد و قرار است ۲ ماه زودتر از برنامه یعنی تا پایان سال ۹۹ این تقاطع نیز زیر بار ترافیکی رود. عرب افزود: برای این پروژه، اعتبار ۶۳ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی برای این پروژه به ثبت رسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->