صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قیمت‌ خودرو دوباره صعودی شد

  • کد خبر: ۳۰۰۲۷
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
  • ۴۹
بازار خودرو در پایان هفته روند صعودی به خود گرفت، این در شرایطی است که قیمت‌ خودرو در ابتدای هفته تحت‌تاثیر اعلام نتایج قرعه‌کشی و همچنین آغاز پیش‌فروش شرکت‌های خودروساز نزولی بود.
به گزارش شهرآرانیوز، برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند بر اساس یک قانون نانوشته معمولا در زمان اجرای طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز اعم از فروش فوق‌العاده (فروش فوری سابق) یا پیش‌فروش‌های صورت‌گرفته توسط شرکت‌های خودروساز، دست‌اندرکاران بازار و نمایشگاه‌داران دست از فعالیت کشیده و منتظر اتمام طرح‌های فروش و روشن شدن آثار این طرح‌ها روی قیمت‌های بازار می‌مانند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که با آغاز طرح‌های فروش، معمولا خریدار چندانی به بازار ورود نمی‌کند، زیرا متقاضیان خرید خودرو تلاش خود را می‌کنند تا خودروی مورد نیاز خود را از کارخانه خریداری کنند. این مساله در شرایط فعلی که فاصله میان قیمت‌های بازار و کارخانه قابل‌ملاحظه است بیش از پیش به چشم می‌آید. با این حال این نکته را نباید فراموش کرد که معاملات در بازار از حدود یک ماه پیش کاملا متوقف مانده که بخشی از این اتفاق به پروژه قیمت‌گذاری خودرو در بازار بازمی‌گردد.

در اواخر اردیبهشت همزمان با اعلام قیمت‌های جدید برای محصولات شرکت‌های خودروساز، سیاست‌گذار کلان خودرو برای اولین بار از فرمولی برای خرید و فروش در بازار خودرو رونمایی کرد. براساس اعلام مسئولان ارشد سازمان حمایت قیمت تمام شده کارخانه به علاوه ۱۰ درصد سود باید مبنای قیمت بازار قرار گیرد. در کنار اعلام فرمولی برای دادوستد، نهاد‌های نظارتی نیز به بازار خودرو ورود کرده و با رصد پارکینگ‌ها به‌دنبال کشف خودرو‌های احتکار شده رفتند.


این دو اقدام شروعی بود بر قفل شدن معاملات در بازار خودرو. در ادامه نیز اعلام شرایط طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان و همچنین طرح پیش‌فروش حلقه قفل شدن معاملات را تکمیل کرد. با توجه به اینکه نتایج طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان مشخص شده و۲۵ هزار دستگاه خودروی عرضه شده در این طرح صاحبان خود را شناختند و فرصت شرکت در طرح پیش‌فروش ۷۵ هزار دستگاه خودرو برای متقاضیان به پایان رسیده باید منتظر واکنش بازار به این مساله باشیم. اما سوال اینجاست که بازار چه مسیری را پیش خواهد گرفت آیا روند نزولی قیمت‌ها که در چند هفته اخیر کلید خورده ادامه خواهد یافت یا اینکه بار دیگر شاهد نوسانات قیمت‌ها و التهابات بازار خواهیم بود؟

بازار در دوران پسافروش خودروسازان
همان‌طور که اشاره شد معاملات در بازار خودرو نزدیک به یک ماه است که تحت‌تاثیر اعلام فرمول قیمتی، ورود نهاد‌های نظارتی و اجرای طرح‌های فروش به کندی صورت می‌گیرد. همان‌طورکه عنوان شد بیشترین تاثیر بر کاهش معاملات بازار مربوط به عملیاتی شدن طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور است.

فعالان بازار معتقدند با توجه به پایان فروش خودروسازان که معاملات را در بازار قفل و قیمت‌ها را کاهشی کرد، حالا بار دیگر مولفه‌هایی همچون میزان عرضه خودروسازان، نرخ ارز و انتظارات تورمی در تعیین قیمت محصولات خودروسازان تعیین‌کننده خواهد بود. این اظهارات در شرایطی است که از روز گذشته تغییراتی در نمودار قیمتی بازار رخ داده و نمودار قیمت‌ها صعودی شد.

فعالان بازار تاکید می‌کنند چنانچه سیاست‌گذار کلان خودرو به‌دنبال جلوگیری از نوسانی شدن دوباره بازار است باید مسیر عرضه خودروسازان را هموار کند، زیرا در شرایط فعلی این اتفاق می‌تواند جلوی التهابات بازار را بگیرد. جدا از عرضه مناسب با تقاضای بازار که در آرامش بازار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، مسوولان صنعتی کشور با قیمت‌گذاری بازار و همچنین کشف خودرو‌های احتکاری، به متقاضیان خودرو این اطمینان خاطر را داده‌اند که می‌توانند آرامش را به بازار خودرو برگردانند. حال این سوال مطرح است که با تدابیر اندیشیده شده در این زمینه آیا می‌توان منتظر آرامش در بازار بود؟

در این زمینه یک فعال بازار خودرو می‌گوید که فرمول قیمتی که از سوی مسوولان سازمان حمایت اعلام شده تاکنون اجرایی نشده و با اینکه نزدیک به یک ماه از اعلام آن می‌گذرد همچنان هیچ ساز و کاری برای اجرایی شدن آن تعریف نشده است. آن‌ها حضور نهاد‌های نظارتی را نیز چندان اثرگذار نمی‌دانند، زیرا معتقدند با پلیسی کردن بازار نمی‌توان دارندگان خودرو را مجبور به عرضه خودرو‌های خود به بازار کرد. در همین حین، اما کارشناسان خودرویی اعتقاد دارند که سیاست‌گذار کلان برای کنترل نوسانات قیمتی باید به جای اعلام فرمول و پلیسی کردن بازار اقدامات دیگری را در دستور کار قرار دهد.

 آن‌ها پیشنهاد می‌دهند چنانچه در شرایط حاضر امکان افزایش توان عرضه شرکت‌های خودروساز به بازار وجود ندارد می‌توان با برداشتن محدود ممنوعیت واردات از طریق شوک درمانی تا حدودی جلوی نوسان قیمت را در بازار گرفت. آن‌ها در توضیح پیشنهاد خود می‌گویند طرح‌های فروش خودروسازان تنها در زمان اجرا روی نزولی شدن قیمت‌ها به‌طور موقت اثر گذار است و از آنجا که این طرح‌ها نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد سیاست‌گذار خودرویی در شرایط فعلی باید مسیر‌های دیگر را نیز مورد توجه قرار دهد.
 
منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:
 
 
 
 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
الان اگر روحانیت به فکر مردم هستن باید بیان خرید خودرو صفر حرام اعلام کنند
اما متاسفانه اینطور فتوا ها فقط برای منافع شخصی داده میشه نه دوا کردن دردی از مردم
از چی مترسن یه وقت دلالها یا مزدور هایی که تمام مردم تا الان شناختنشون دلشون بشکنه
بابا هر طرف نگاه میکنی یه طوری دارن فشار میارن روی مردم وقاهت تا چه حد
محمود
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
الان اگر روحانیت به فکر مردم هستن باید بیان خرید خودرو صفر حرام اعلام کنند
اما متاسفانه اینطور فتوا ها فقط برای منافع شخصی داده میشه نه دوا کردن دردی از مردم
از چی مترسن یه وقت دلالها یا مزدور هایی که تمام مردم تا الان شناختنشون دلشون بشکنه
بابا هر طرف نگاه میکنی یه طوری دارن فشار میارن روی مردم وقاهت تا چه حد
حسن
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
نخرید آقا ، حیف پول به قوطی حلب بدی ،
ناشناس
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
از همون اول مشخص بود كه ١٠٪؜ بالاتر از قيمت كارخونه عقلاني نيست چرا اگر اينطور بشه اينها چطوري ميتونن اين همه پول از ملت بگيرن فروش فوق العاده ٧ميليون نفر ثبت نام كردن كل مبلغ پول ماشين ميگيرن ٣الي ٤ماه ديگه ماشين تحويل ميدن پژو پارس tu5 قيمت كارخونه ٨٠ميليون به گفته اينها ١٠٪؜بالاتر ميشه ٨٨ميليون همين ديركرد ٤ماه تحويل خودرو كه كل پول گرفتن سودي هم قرار نيست بدن نمايشگاه حسابي ميشه ١٦ميليون طرف مگر ديوانس اينطور باشه ميره از بازار ازاد به مبلغ ٨٨ميليون ميخره ماشينشم به روز تحويل ميگيره يا فروش يكساله كه هيچ سودي تعلق نميگيره ماشين يكسال بعد اگه تحويل بدن يكسال هم حق فروش نداري بعدشم وقتي طرف كل پول ماشين داده شايد براش گرفتاري پيش بياد مجبور به فروختن ماشين بشه چرا حق فروش نداره وقتي ميگن تا ٤٨ماه اجازه ثبت نام نداري اينكارا براي چيه ختم كلام اينا ديدن اگر ١٠٪؜بالاتر از كارخونه بخوان بازار ازاد جا بندازن ديگه كسي نميره صف وايسا ماشين بخره از خودرو سازان پول پيش از مردم بگيرن اين وسط فقط سود مشاركتي كه ميدادن اون ماليدن رفت ثبت نام خودرو هم شيرين ترش كردن عقلاني فكر كنيد
ناشناس
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
تجربه به همه ثابت کرده هیچ چیزی ارزون نمیشه اگه بشه هم موقتیه بنظرم فقط باید درست تشخیص داد که تا چه اندازه قیمت مییاد پایین اون موقع بخریم که م وقتی دوباره کشید بالا دستمون تو پوست گردو نمونه
عباس ا
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اقایون محترم تورخدا ماشین نخرید تاقیمت هارو بیارن پاین
ناشناس
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
ربطی به خریدن و نخریدن مردم نداره.... وقتی دلالان و دستهای پشت پرده تصمیم میگیرن یه چیزی گران بشه گران میشه
ناشناس
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
مرگ یه بار شیون یه بار
ناشناس
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
از ماست که بر ماست ، دوست نداریم پژو رو بخریم ۷ میلیون ولی ۳۰۰ میلیون بشه با کیف میخریم . تمام خودرو ساز های دنیا اول ماشین رو میدن و ۳۰ درصد پول میگیرن و مابقی هر جور توانت بود بدی حالا ما میدونید چطوری هست مراحل ثبت و تحویل ...
احمد
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
دوروز عمر... آنقدر گول زدن مارا نخر ارزان میشه حالا دیگه نه میتوانیم بخریم نه عمر رفته بر نمیگرده
وحید
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
بخرین منتظر ارزونی نباشین این یکی دوماه نخرین تا عمر دارین صاحب ماشین نمیشید چون قطعه سازی درخواست افزابش قیمت پنجاه درصدی دادن ماشین از اینی ک هست باز گرونتر میشه بخدا حالا میبینی بخدا من یه کارمندم کارم هم ربطی ب بنگاه ونمایشگاه دار نداره
اشکان
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
نه داداش فقط بی خیال باش والا داغون میشی
قدرت
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
یخچال شده 40میلیون به نظرتون خودرو ارزون میشه ؟
ناشناس
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
والله من دوسال پیش نخریدم الان ضرر کردم، هیچ ارزونی در کار نیست، تیبا صندوقدار شده هشتاد و سه، بخدا من کارم ی جوری نه سرویس دارم نه مسیر وسیله عمومی داره پولمو جمع میکنم دوباره گرون بشه، تو رو خدا بازار رو هم کنترل کنید، حسرت ی مسافرت بدلمون مونده
M
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
واییییی چرا اینقدر در تلاشید تا با مردم دشمنی کنید
خودتون که میدونید سرنوشت دشمنی بامردم چیه
پس چرا بازم میخواهید دشمنی کنید
ناشناس
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
تقاضا کننده زیاده معلومه گرون میمونه کارخانه هم نمیتونه جوابگو مردم باشه همین میمونه تازه گرونتر هم میشه
محسن
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
امید به زندگی توی این کشور برای من و امثال من به زیر صفر رفته با اینکه درآمد ماهیانه هم دارم باید برای خرید یک پراید 2،3 سال هرچی حقوق میگیرم دست بهش نزدم تا شاید بتونم یه پراید بخرم البته که توی این دو سه سال باز قیمت پراید دوبرابر میشه و روز از نو روزی از نو.... زندگی توی این کشور به واقع با اسیری تفاوتی نداره...
هومن
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
ما توی شرایطی زندگی میکنیم که برای مردم سیستم اقتصادی کمونیستی در نظر گرفتن ولی مسئولین در سیستم اقتصادی سرمایه داری زندگی میکنن و نتیجه اش همین میشه که می بینید . فقط کم مونده ماشین رو کوپنی کنن و بگن هر بیست سال یه ماشین میتونی بخری !
ای کاش این سازمانهای حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده رو حذف کنند قطعا بار هزینه های این سازمانها برداشته بشه کالاها با قیمت معقول تری به دست مصرف کننده می رسه .
نا‌شن
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
این ده درصد و بیست و سه درصد شوری.ر قابتی، قیمت گذاری کجا رفت فقط حرف می زنند دروغ تا کجا تا کی،
ناشناس
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
کاش میتونستم انقد فش بدم که خالی بشم ولی میدونم هیچ فایده ی نداره چند ساله منتظرم برای خانواده ی پر جمعیتمون یه ماشین با قیمت مناسب بخرم حداقل برا اینکه شب یکی حالش بد شد حداقل یه ماشین باشه راحت ببرمیش درمانگاه. کلی جمع جور قناعت درد و کوف..ثبت نام کردم به امید اینکه در بیاد هیچی به هیچی کلی بنگاه کلی دیوار دیدم ولی قیمتا اصلا هیچ جوره باور پذیر نیس واقعا چه وضعیه نمیتونم درک کنم این بی عدالتیه محضه وشما قطعا مسولید
صابر
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
اولسون
ناشناس
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
هه شما که قرار بود قیمت ماشین برا فروش ده درصد بالای قیمت کارخانه بیشتر جرم و دستگاه های اجرایی ورود کنند 124 قوه قضاییه پس کجا کو. ما که ندیدیم همش حرف حرف حرف
مرتضی
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
انشالله با جابه جایی قدرت دیگه از اینا چیزی نیست جاوید...
مزلو
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
بدیهی است یکی از راهکارهای کنترل قیمت خودرو تک نرخی کردن کردن بنزین است تا مردم برای کارت سوخت ماشین های مازاد و غیر قابل استفاده را وارد بازار کنند.
ناشناس
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
نگران افزایش قیمت خودرو باشیم یا مسکن؟ مساله این است...
سیاوش
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اقای ریسی چراشخصاواردعمل نمیشن که بازارازادچجورجون مردم گرفته
Peyman
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
عجب مردمی هستیم از ماست که بر ماست
سیا
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
بازار خودرو رو بی خیال بازار مسکن و طلا و ارز و لوازم خانگی چه وضعی پیدا کرده صد رحمت به بازار خودرو
ناشناس
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
همش تخصیر دولت نیس ،مردم این کشور بجای اینکه زندگی کنند ،نقشه برای جیب یکدیگر میکنند
محمد
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
من موندم این مردم که هی انتقاد میکنند این خودروها آشغاله چرا انقدر سره خریدنش دعواست...خب نخر ..یه مدت ماشین سوار نشو..دو سال ماشین نداشته باش ببین قیمت خودش میاد پایین یا نه...
مدرس
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
منم لازم داشتم اما نخریدم
ناشناس
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
باید اجازه بدن به ازای اسکات هر خودرو فرسوده هر شخصی نه اورگان نه شرکتی فقط شخص میتواند از مناطق آزاد خودرو خریداری وپلاک کند وشرایطی که نتوانندسوداگری کنن و همایت دیگر ان در زمینه تعمین قطعات ببینن مصرف کننده واقعی چطور راضی میشود این ۴۰درصد درمان گرانی خودرو است
ناشناس
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
من ک گوش ب حرف نخریم نخریم دیگران ندادم ، چون همه مردم میخرن منم ماشینم رو گرفتم تا اگر گرون بش دلم نسوزه ، مردم ما ب حرف زدن مهارت دارند موقع عمل برعکسن ، همونایی ک میگن نخرید خودشون دوتا دوتا گرفتن
ناشناس
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
افرین.اگه اینچنین نبود که ۶ملیون نفر قرعه کشی نمیکردن برای ۲۵هزار خودرو
عادل
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
منم همین کار رو کردم پژو 405 رو 105 ملیون خریدم و الان هم دارم استفاده میکنم اگه نمی خریدم الان باید 120 پاش میدادم
خواهر خامنه ایی
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
درود به همه اختلاسگران :)
ناشناس
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
انقد صعودی بشه تا جونتون در بیاد ما که قیده بازارو زدیم
تارا
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
خرید و فروش نیست چی صعودیه امان از دست دلال و نمایشگادارا که بیش از ۶۰درصد خرید و فروش بین خودشونه خودشون قیمت میدن خودشون میفروشن خودشون میخرن
ناشناس
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
عزیزان قیمت خودرو دست دلال نیست ـ فقط دولت
ف الف
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
کل قیمت ها بالا رفته مخصوصا طلاو خونه موضوع این جنس و اون کالا نیست موضوع بی ارزش شدن بی سابقه پول ما ست
ناشناس
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
فقط نخریم همه چی درست میشه نیاز به ثبت نام هم نیست بازار خودش مجبور میشه قیمت واقعی بده اونوقت که از کارخانه کسی نخره اوناهم مجبور میشن شرایط خرید رو برای همه فراهم کنن
ناشناس
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
راست میگه تا الانش که نداشتین الانشم عجله نکنید مردم خدایش همین عجله بازیتون قیمتو نگه داشته عینه کشوری دیگه مردم همه با همن
س،م
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
به همین خیال باطل باش. کهکشان عشق و مشتریان هنوز ناشناخته مانده اند ،
ع
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
فقط حرف ،حرف و حرف
فقط بلدین با روح مردم بازی کنید.
قانونهای صد من یه غازتونو جم کنید ،مسخرشو در اوردین.
چند ماه من میخوام خودرو بخرم واسه کارم ،به خدا هیچ خودرویم ندارم،هر جا هم رفتم خبری از ارزونی نبودو نیست.
قرعه کشی و...هم که فرمالیته و دلالیست.
حالا هم که صعودی شده
تکلیف مردم چیه ؟خودتونم نمیدونید چیکار میکنید.
ناشناس
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
فقط نخرید تا جونشون در بیاد منم الان همش دارم پیاده اینور اونور میرم حالا ی مسافتی که تو این کرونا یی ها هست خب ماشینه داداشمو میگیرم
ناشناس
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
برادر من هرچی میخوای بخری باید زودتر بخری هرچی که پولت میرسه منم بهمن ماه گذشته دیدم نمیتونم تواین بازار داغون صفر بخرم کارکرده خریدم
ناشناس
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
مگه قرار بود ارزون بشه
ناشناس
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
آره اگه نخریم خدایش درست میشه وقتی نخریم میشه اونایم که میان اینجا میگن بخرید گرونتر میشه فقط ب فکره جیبه خودشونن الان با 50 ملیون میخوای چی بخری ارزشه ی پرایده یا ی پژوه پکیده درسته کالایه که میگیم خراب نمیشه ولی ایناهم تو این بازار باید با پول بازی کنن که ی تومنش بشه 5 تومن فقط نخرید لطفا
ف الف
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
هه هه هه