پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شیوه فعلی پیش فروش خودرو و قیمت گذاری شورای رقابت اشتباه است

  • کد خبر: ۳۰۰۲۰
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
  • ۶
شیوه فعلی پیش فروش خودرو و قیمت گذاری شورای رقابت اشتباه است
 یک کارشناس صنعت خودرو باانتقاد از شیوه پیش‌فروش خودرو درباره شیوه‌های جایگزین گفت: عرضه خودرو در بورس مزیتی به نام شفافیت دارد؛ البته باید برای عرضه حواله خودروی صفر الزاماتی را رعایت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، میلاد بیگی، مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر گفت: شیوه فعلی پیش‌فروش خودرو هم در بعد قیمت‌گذاری و هم از جنبه روش اجرا ایرادات متعددی دارد.

وی افزود: قیمت کالا‌ها در صنایع دیگر در مقایسه با صنعت خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری شورای رقابت اشتباه است البته این موضوع به معنای طرفداری از خودروساز‌ها نیست، بلکه به این معنا است که نباید قیمت‌گذاری به شیوه‌ای انجام شود که فقط دلال‌ها سود کنند.


مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر خاطرنشان کرد: در شیوه پیش‌فروش فعلی پدیده عجیبی رخ داده و برای اولین بار، بخت آزمایی نیز وارد صنعت خودرو شده است در حالی که کاملا روشن است این شیوه غلط است.

بیگی ادامه داد: دولت احتمالا چند ماه دیگر به این جمع‌بندی می‌رسد که شیوه فعلی پیش‌فروش خودرو غلط بوده و باید سراغ شیوه دیگری رفت.

وی درخصوص شیوه درست فروش خودرو گفت: به‌صورت طبیعی هر بنگاهی دوست دارد تا در فضای پیوسته و بلندمدتی، تقاضا برای کالایی که تولید می‌کند، افزایش یابد، اما الان ایران خودرو و سایپا علاقه‌ای به افزایش تولیدات خود ندارند و علت این امر را باید در قیمت‌گذاری خودرو در نظر گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: علت اینکه با وجود تقاضای بالا، خودروساز‌ها علاقه‌ای برای افزایش تولید ندارند این است که در دو سال اخیر قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز‌ها بوده است در حالی که اولین و اساسی‌ترین اصل در یک فعالیت اقتصادی این است که قیمت فروش بیش از قیمت تمام شده باشد.

بیگی خاطرنشان کرد: اگر از سال ۹۷ قیمت‌گذاری به درستی انجام شده بود هم‌اکنون صنعت خودروی کشور وضع بهتری داشت، ولی متاسفانه این امر صورت نگرفته است. وی درخصوص شیوه درست قیمت‌گذاری خودرو گفت: برای قیمت‌گذاری خودرو می‌توان قیمت پایه را بعد از اینکه آنالیز قیمتی از خودروساز گرفته شد به‌صورت عمومی اعلام و زمانی برای آن تعیین کرد تا همه بتوانند آن را بررسی کنند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر ادامه داد: به کمک آنالیز قیمتی یکسری ضرایب شاخص قیمت ایجاد می‌شود تا قیمت خودرو به وسیله ضرایب شاخص قیمت تعیین شده و با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی به‌صورت ماهانه یا فصلی به روز شود. بیگی خاطرنشان کرد: با این شیوه، قیمت‌گذاری از دست نهاد‌های انسانی اعم از شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان خارج و به یک شاخص شفاف سپرده می‌شود.

وی گفت: جایگزین کردن شاخص به جای نهاد‌های انسانی هم به نفع مردم و هم به نفع خودروساز است و باعث می‌شود تا هم دولت نتواند از جیب خودروساز بذل و بخشش کند و هم خودروساز نتواند خودروی خود را گران به مردم بفروشد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی بد بخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
1
خب اگه براشون سود ده نیست چرا اجازه نمیدن ماشین خارجی کارکرده راحت وارد کشور بشه؟؟؟؟ یا چرا به کشورهای دیگه محصولاتشونو با قیمت خیلی پایین تر عرضه میکنن؟؟؟؟
واقعا که چقد کارشناسی حرف زدید شما. البته بیش از این انتظاری نمیره تو این مملکت گل و بلبل
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
صنعت خودرو را انقدر مهم کردید که همه مردم در این زمینه شدن دلال چرا چون‌ تصمیمات هیجانی در این زمینه گرفته میشود و مردم میدانند که تمام قوانین تازه گرفته شده تو خالی است و برای چند روز است چرا چون تصمیم درست نمیگیرند یکی را مثال میزنم فروش حواله را آمدن غیر قانونی اعلام کردن درست است که آن دسته حواله هایی که درصدی کمی آن در گروی خودرو ساز است و نمیتوان آن را فروخت، چرا حواله هایی که خودرو ساز در آن اجازه صلح به غیر دارد را غیر قانونی کردن یعنی مالکیت را غیر قانونی اعلام کردن و مدرک آن را در دیوار میتوانید ببینید که سایت این مورد بسته شده است یا آن دسته حواله هایی که کامل پول خودرو را گرفتن که آن هم جلوی ملکیت فرد جهت فروش گرفته شده است بدین معنا که میگویند برید کلاه بیاورید میروند سر میاورند و قانون آن چیزی است که خود میگویند نه آن چیزی که هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
جیره خود خودروساز هستی
ناصرم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
سلام مگر جنسی را میشود هنوز ندیدی نه در موردش چیزی میدونی پول داد خرید انهم بدست ندهند پولتم دست آنها بماند با آن پول ماشین بسازند و بعد یکسال بقیه پول بگیرند ماشینم باز پول اضافه بگیرند اکربازم دبه نکنند بکن برو یک ماه دیگه زنگ می‌زنیم بیاید بگیرید آقایان این حکم شرعی چیست من جوان نادان را متوجه کنید که اگر یک بیگانه حرفی زد سرم توپام نباش محکم جوابش بدم بفرض یک انگلیسی بورس یا عربستانی چی بگم
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
مردم نجیب ما ازاول تاریخ زخم خورده خیانت کارانیست که مانند زالو بدن پاک ورنجیده اش زخمها خورده است. این وطن آغشته بخون نه به سرکشی دشمنان کمر خم کرد بلکه از وجود چنین انگل‌هایی کمرش خم شده باید مردی یافت از تبار قیام کنندگان در راه شهادت آری باز دشمن درپوست دایه دلسوز تر از مادر درکنار ما نشسته است این مادر نیست او فرشته مرگ مادران است که صدای. نالهایشان در طول تاریخ این وطن میپیچد
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
مردم نجیب ما ازاول تاریخ زخم خورده خیانت کارانیست که مانند زالو بدن پاک ورنجیده اش زخمها خورده است. این وطن آغشته بخون نه به سرکشی دشمنان کمر خم کرد بلکه از وجود چنین انگل‌هایی کمرش خم شده باید مردی یافت از تبار قیام کنندگان در راه شهادت آری باز دشمن درپوست دایه دلسوز تر از مادر درکنار ما نشسته است این مادر نیست او فرشته مرگ مادران است که صدای. نالهایشان در طول تاریخ این وطن میپیچد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->